Gå till innehåll

Red sea max 650s


Fildur

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag undrar om någon har beställt detta akvarium i Sverige än och har fått igång det? Fördelar och nackdelar?

Bara att erkänna att jag är en person som älskar saltvattenshobbyn och vill ha ett super enkelt system som har kanonljus.

Detta verkar vara perfekt för mig..? OM det är så enkelt att få det att fungera som i filmerna jag sett.

(Har iofs händiga praktiker att skamlöst utnyttja en del hehe)

Någon med praktisk erfarenhet av detta eller 500 S än?

Eller har någon något annat "all inklusive" med kanonljus inkluderat att rekommendera i storlek l=140-170 b=60-70 och höjd= 50-60 ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Vet någon om det finns uppställt så man kan ta sig en titt på det innan man lägger sin order!

Hade varit skoj och se vad man köper och vet någon om kvalitén på detta?

Har läst en del på utländska forum och där har det iaf rosats.

Vore tacksam för svar =)

Mvh

Emvees!

Ändrat av Laggeman
Trådar sammanfogade.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kan bara säga att jag är då nöjd med mitt svarta S-650.

Lite små saker som stör bara ex hög värme (Kylare beställd), men är nog mera för att man bor i lägenhet än akvariets fel :D

Mitt är fortfarande (suck) i uppstart fasen (har haft det sedan 2012-06-21) men det går frammåt =) får väl lov att bli en tråd om den så småningom ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag undrar om någon har beställt detta akvarium i Sverige än och har fått igång det? Fördelar och nackdelar?

Bara att erkänna att jag är en person som älskar saltvattenshobbyn och vill ha ett super enkelt system som har kanonljus.

Detta verkar vara perfekt för mig..? OM det är så enkelt att få det att fungera som i filmerna jag sett.

(Har iofs händiga praktiker att skamlöst utnyttja en del hehe)

Någon med praktisk erfarenhet av detta eller 500 S än?

Eller har någon något annat "all inklusive" med kanonljus inkluderat att rekommendera i storlek l=140-170 b=60-70 och höjd= 50-60 ?

Om jag var dig skulle jag prata med din lokala handlare och be honom att sätta ihop ett komplett kit till dig. Helt ärligt, skall du bygga ett likadant kar själv så kostar det runt 20,000kr Lägg till 5000 till så kan du få LED istället. Ljuset i RSM systemen är inget speciellt, skulle tippa på att du kan få något nästan likadant för 2000kr på begagnat marknaden (i nyskick) Förstår varkligen inte vad de tänkte när de inte körde med LEDS. antar att det är lite mer försäljning de var ute efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara säga att jag är då nöjd med mitt svarta S-650.

Lite små saker som stör bara ex hög värme (Kylare beställd), men är nog mera för att man bor i lägenhet än akvariets fel :D

Mitt är fortfarande (suck) i uppstart fasen (har haft det sedan 2012-06-21) men det går frammåt =) får väl lov att bli en tråd om den så småningom ^^

WHAT!?!?! Har du ett RSM S-650 och inte lagt upp bilder ????? Det är inte okej! Jag tror jag talar för de flesta när jag säger: Bilder! NU! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara säga att jag är då nöjd med mitt svarta S-650.

Lite små saker som stör bara ex hög värme (Kylare beställd), men är nog mera för att man bor i lägenhet än akvariets fel :D

Mitt är fortfarande (suck) i uppstart fasen (har haft det sedan 2012-06-21) men det går frammåt =) får väl lov att bli en tråd om den så småningom ^^

Tråd NU!

Om jag var dig skulle jag prata med din lokala handlare och be honom att sätta ihop ett komplett kit till dig. Helt ärligt, skall du bygga ett likadant kar själv så kostar det runt 20,000kr Lägg till 5000 till så kan du få LED istället. Ljuset i RSM systemen är inget speciellt, skulle tippa på att du kan få något nästan likadant för 2000kr på begagnat marknaden (i nyskick) Förstår varkligen inte vad de tänkte när de inte körde med LEDS. antar att det är lite mer försäljning de var ute efter.

Optiwhite 650l Kar = 10-12000kr, 10x80w T5 med LED moonlights = 10-12000, Skummare 3-4000, Fosfat/kolreaktor = 1000kr, Ställning med IKEA luckor = 2000kr, Elektroniklösning = 500-1000kr, Sump = 1000kr, Auto påfyllning = 1000kr, Rördragning med kranar o genomföringar 1500kr, 3xcirkpumpar = 1000kr, Returpump 1-2000kr, Din tid = ?

Då är man ju typ uppe på vad detta kostar. Men jag håller med om belysningen.. Känns som ett så modernt kar borde ha en LED lösning.. Snyggt är det iaf och man blir lite sugen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett RSM S-400. Mitt första saltvattensakvarium och som nybörjare så måste jag säga att det är ett riktigt smidigt IKEA-kit för den okunnige. Lätt att montera och det är bara att köra igång.

Dock så är det en del småsaker som stör mig. I leveransen så saknades det ett par utströmmarrör och de är allt annat än standard och det tar tydligen galet lång tid att få fram reservdelar. Det var även en "låsbricka" till ljusrampen som fattades, skyddskåpan till returpumpen saknades samt att dörrarna var dåligt lackade. Sedan så är de två cirkulationspumparna som följer med den här modellen inget vidare. När jag slår av dem så går de inte igång igen när jag slår på strömmen. Måste skaka och ruska på pumphuvudet för att det ska gå igång och ibland hjälper inte ens det. Kan ta en timme eller två innan den hoppar igång. Galet irriterande.

Men överlag så är jag nöjd och alla tycker att akvariet är väldigt snyggt och väl designat. Det tråkiga är att jag nu väntar på en reklamation av ovanstående problem och det verkar ta en evighet.

Påbörjade en tråd om akvariet men har något strul med min användare så jag kan inte lägga upp bilder så därför dog intresset lite. Ska försöka jaga rätt på någon admin igen som kanske kan lösa det så jag kan få upp lite bilder. Verkar ju vara ganska populärt här ;-)

/ Jesper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett RSM S-400. Mitt första saltvattensakvarium och som nybörjare så måste jag säga att det är ett riktigt smidigt IKEA-kit för den okunnige. Lätt att montera och det är bara att köra igång.

Dock så är det en del småsaker som stör mig. I leveransen så saknades det ett par utströmmarrör och de är allt annat än standard och det tar tydligen galet lång tid att få fram reservdelar. Det var även en "låsbricka" till ljusrampen som fattades, skyddskåpan till returpumpen saknades samt att dörrarna var dåligt lackade. Sedan så är de två cirkulationspumparna som följer med den här modellen inget vidare. När jag slår av dem så går de inte igång igen när jag slår på strömmen. Måste skaka och ruska på pumphuvudet för att det ska gå igång och ibland hjälper inte ens det. Kan ta en timme eller två innan den hoppar igång. Galet irriterande.

Men överlag så är jag nöjd och alla tycker att akvariet är väldigt snyggt och väl designat. Det tråkiga är att jag nu väntar på en reklamation av ovanstående problem och det verkar ta en evighet.

Påbörjade en tråd om akvariet men har något strul med min användare så jag kan inte lägga upp bilder så därför dog intresset lite. Ska försöka jaga rätt på någon admin igen som kanske kan lösa det så jag kan få upp lite bilder. Verkar ju vara ganska populärt här ;-)

/ Jesper

Ja Jesper, försök lösa det och starta upp en tråd med bilder! Trist att det ska vara så med delarna.. då drar man ju öronen lite åt sig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Jesper, försök lösa det och starta upp en tråd med bilder! Trist att det ska vara så med delarna.. då drar man ju öronen lite åt sig..

Har meddelat Admin så nu är det förhoppningsvis på gång. Det där med delarna känns lite trist för det är småsaker egentligen och det känns som att slutkontrollen brister när de packar akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kanske skulle kunna få komma å kika på ditt akvarium nån dag joppsson?

Vad gäller bilderna så har jag kört med photobucket då jag har samma bildproblem som du, funkar sålänge även om man hoppas att de fixar problemet så småningom.

Visst får du komma förbi och kolla någon. Skicka ett PM bara :smiley20:

Fick det att fungera med bilderna idag. Benighted skapade en testanvändare och fixade till något och nu fungerar allt som det ska. Ska försöka uppdatera min tråd med bilder på burken så fort som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...
  • 2 år senare...
Kan bara säga att jag är då nöjd med mitt svarta S-650.

Lite små saker som stör bara ex hög värme (Kylare beställd), men är nog mera för att man bor i lägenhet än akvariets fel :D

Mitt är fortfarande (suck) i uppstart fasen (har haft det sedan 2012-06-21) men det går frammåt =) får väl lov att bli en tråd om den så småningo

Jag också har planerat skafa s-650l uppskatta allt info

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...