Gå till innehåll

Döende Caulastrea


sebols1

Rekommenderade inlägg

Hej,min caulastrea mår jävligt dåligt. Jag fick korallen för 2-3 veckor sedan och den har inte riktigt hämtat sig än.Den har sett mer eller mindre likadan ut sen jag fick den och vill inte blåsa upp sig. Dom senaste dagarna tycker jag att den har dragit ihop sig meroch jag vet inte vad som är fel. Igår flyttade jag den till en lite mörkare plats bara för att testa nått.Kom med tips/råd etc då jag är ganska ny i saltvärlden.Jag har en fin Euphyllia, Xenia, Montipora digitata i samma tank som verkar må jättebra och växer bra.post-6377-14468925226926_thumb.jpgMvhSebastian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllian står en bra bit ifrån och kan inte komma åt den. Den står med lågt till medel ström. Jag har flyttat den från direkt ljus och den står nu lite vid sidan.

Det som e skumt är att den inte ändrat sig sen den kom utan ser mer eller mindre likadan ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ta lång tid innan de blir "pluffsiga" och i vissa akvarium blir de det aldrig.

Tror det hänger samman mest med hur strömt de står och vattenparametrar som man oftast inte mäter t.ex. tillgänglighet av spårämnen och liknande.

Vilket salt använder du och hur ofta byter du vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett nano med highpower LED med 50/50 6700k och actiniskt. Har haft dom ganska centralt i ljuset men nu har jag flyttat dom ut till sidan lite för att se om det hjälper, jag har även dragit ner lite på det vita ljuset. Dom har inte ändrat färg utan dom e väldigt neongröna fortfarande. Men det ser ut som dom blivit aningen bruna på nån av polyperna. Jag har kollat på andra bilder på nätet och det som skiljer verkar vara att även skelettet ser lite skrumpet ut på mina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att dom inte sträcker ut tentackler på natten så dom verkar inte få i sig nått men jag ska prova med lite hackad räka och artemia.

jag har en avsågad petflaska och sätter ovanpå min LPS:er som inte vill ha mat. sedan så sprutar jag in lite mat och väntar ett tag tills korallen får "doft" på maten. sedan brukar de "veckla" ut sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Stora vattenbyten gör oftast att mina Caulastreor (och MÅNGA andra koraller) pluffsar till sig nåt väldigt, så om du bara gör små vattenbyten, testa att göra några rejäla byten, jag gör rätt ofta runt 50%-iga vattenbyten i baljan, det brukar ge en en otrolig skillnad i karet, så jag får ju känslan av nåt spårämne, eller nånting som ackumuleras i karet, och Caulastreor brukar visa sitt missnöje relativt tidigt med att inte blåsa upp sig så kraftigt, sen brukar dom klara sig väldigt länge även med dåliga värden i karet, mycket längre än många som visar missnöjet senare... Eventuellt kan saker som för kraftig ström eller för mycket ljus spela in, men brukar vara sekundärt till vattenkvalitén... Där är många andra LPS:er mycket mer känsliga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...