Gå till innehåll

Förslag till belysning för mitt fraggakvarium 900x500x300


Tommy

Rekommenderade inlägg

T5 är nog enklast och billigast att börjas med men i längden så blir det en viss kostnad med rörbyten.

Att få bra med ljus innebär att du behöver ett antal rör för att täcka hela djupet på karet, jag hade ett motsvarande och skulle nog föreslå 6 rör för täckning o effekt.

LED skulle fungera om du byggde själv, då kan du bygga en mer täckande ramp där du spred ut dioderna på en större yta.

Dom komersiella ramperna fungerar bra för "normala" kar men det blir svårare när man har mer yta och mindre höjd.

För att få bra täckning skulle man då behöva flera ramper men man skulle endast behöva utnyttja en liten del av effekten(det skulle inte vara kostnadseffektivt enligt mig).

Jag funderade på att gå över till LED på min odlingsburk men det har inte blivit aktuellt ännu.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på om jag ska belysa ca 50 x 50 med en led (beg. mazarra series s eller maxspect och vid sidan av ledbelysningen ha en MH 150 w. (jag har nämligen en MH liggande)

Jag tänker nämligen ett "berg" av levande sten i typ halva akvariet där jag även fraggar mjuk-koraller, resten av akvariet fragghyllor eller dyl för sps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...