Gå till innehåll

Mangroverötter


Ted-m

Rekommenderade inlägg

Fundera på att ha ett akvarium på 250 liter med DSB och mangroveplantor.Fundera då på om man kan använda även Mangroverötter som många använder i sötvattenshobbyn detta för att få karet att mer se ut som en mangrovestrand.Kommer troligen inte ha några koraller utan bara goobys,räkor,sjötjärnor,eremiter,sniglar osv.

Man tycker att mangroverötterna inte skall vara nå problem men man vet ju aldrig så det är bättre att fråga så kanske man får svar av någon som har provat.De enda udda jag kan tänka mig att ha i karet kanske är ett par sand anemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt den här tanken själv ett par vändor. Finns några platser man dykt på som haft fantastisk korallväxt på mangroverötterna. Det problem jag kan se är att de kanske bryts ner av bakterier, kanske släpper ut ämnen i vattnet (saponiner etc som trivs i trä) eller kanske flyter.

Dessutom har jag hört att de rötter som säljs som "mangroverötter" i akvariebutik sällan är just mangrove rötter.

Någon mer som har input?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej kör med skott direkt har du bra sand så kommer det ändå se ut som en mangrovestrand om ett tag.

Jag köpte skott för 75:-/st å alla 3 är fina nu 1år sedan med både grova "stag" som rötter men även de fina för att få upp annan "skit" ifrån vattnet

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det man köper som mangroverötter i akvariebutik är antingen ek som legat i tyska torvmossar, eller mopanirötter (nåt afrikanskt nånting).

Båda färgar vattnet brunt, mer kraftigt så i det första fallet.

Det innehåller garvsyra, terpener, sänker pHvärdet till ca 5.5, och ser inte riktigt ut som mangroverötter öht faktiskt.

Även jag går i tankarna på en sån här balja, dock tänkte jag göra egna "rötter" av slang/rör täckt med typ KZ spackel eller motsvarande. Jag är ute efter nåt åt det här hållet: http://www.mediastorehouse.com/image/vt-7402_red_mangrove_roots_underwater_3758432.jpg

Ett alternativ är annars att göra som här, http://www.nano-reef.com/forums/lofiversion/index.php/t244083.html där man har lackat vanliga akvarierötter (dvs ek-varianten) med blank epoxylack till ca 3 cm ovanför ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att det som säljs som mangroverötter inte är det, sen vad det egentligen är kan variera, teak är en kandidat. Vissa av de rötterna kan färga vattnet kraftigt och påverka pH något, andra märker man inte mycket av. Vilket som, det är inte mangrove och det ser inte heller ut som mangrove. Googla fram en bild på mangrove, det som är typiskt är inte stora stubbar och bitar av såna utan ett virrvarr av styltor som mer ser ut som grenar på väg åt fel håll. Vill man bygga en mangrovebiotop borde man alltså snarare än att titta på affärens så kallade mangrove leta grenar och bygga ett skatbo av sånt. Nå, inte skatbo kanske, lite mer ordnat, tittar man på bilder av ett mangroveträsk så får man ju tips om hur det bör se ut.

Hittar man lämpliga grenar som legat länge i vatten så fungerar de och påverkar inte vattnet i oroväckande grad. Det blir nog inte så lätt att hitta det dock och då får man titta efter torra grenar vilket innebär två nackdelar, de är inte stabila mot vatten och de flyter. För att inte påverka vattnet och för att grenarna inte skall ruttna bort kan man lacka dem, epotex akvarielack är mycket lämpligt, biltemas båtlack kan fungera. För att hindra grenarna från att flyta upp måste man förankra dem i nåt tungt i botten eller spänna fast dem i något uppåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag bot i norrland så vet jag om ett 50 tal tjärnar där jag vet att det ligger en hel del genar i som inte flyter legat där en massa år och har en fin rödare färg.Kanske skall kolla dessa och lacka som ni säger.Såg att Thommy på akvarieleasing har mangrove inne kanske skall ner till veckan till Stockholm så vi får se om man handlar på sig ett antal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...