Gå till innehåll

Peters 576l akvarium


Fildur

Rekommenderade inlägg

  • Svar 268
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Snyggt blev det trots att kameran ljuger... smart lösning!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Tack för de vänliga orden! Mitt uppe i flyttankar, fast i min värld är det mest flyttankar på hur jag skall förändra och förbättra akvariet haha, stackars min underbara dam. Men hon står ut tack och lov. Nytt lyse och nya pumpar men bästa snyggaste lösningen... ajaj. Någon form av sarg mer permanent skall det bli då, det har jag redan bestämt mig för.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haft trevligt besök av "grannen" nästan här i Tranås. Inspiration inför flytt och funderingar hur göra på bästa sätt.

Plan : (kommer säkerligen att ändras)

Inhandla 2 stora blå tunnor, 1 för levande sten + lite koraller, 1 för fisk. pumpar i. mina 2 små 40l tunnor för lägre djur, och kanske lite fler byttor, allr med ordentlig cirkluation. På korallfisken varnades jag för en sak som de såg som det viktigaste: inte för trångt för större fiskar nu i värmen, och cirkulation i byttorna. Ska ta dem på orden och ha rejält med kärl för allt levande, framförallt fisken.

på morgonen: tömma flytta fisk - djur -sten. Allt det med cirkulation och ac i rummet skall bli klart i nya lägenheten innan nästa steg.

Sen flytta sump bänk all teknik, sist men inte minst akvariet.

Sedan i med nytt vatten (tyvärr kommer detta vara kranvatten, därefter som vanligt alla byten med osmos), rätt temp och salthalt, gör stenen provisorisk. I med full bakteriekur och vattenberedningsmedel som nystart, nytt aktivt kol i reaktor. Max blås på allt uv. koppa i i lugn och ro fisk, djur och koraller. När allt det gjort ordna upp lyse så det kan bli som vanligt dagen efter.

Nästa dag ordna scape och koraller på rätt plats.

Ser någon något direkt vansinnigt med denna plan eller någon tanke på vad som kan göra det än bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]96213[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96214[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96215[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96216[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96217[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96218[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96219[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96220[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96221[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96222[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96223[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96224[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96225[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96226[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96227[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96228[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96229[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96230[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96231[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96232[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96233[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96234[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96235[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96236[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96237[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96238[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96239[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96240[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96241[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96242[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96243[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96244[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96245[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96246[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96247[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96249[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96250[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96251[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96252[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96253[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96254[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96256[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96257[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96258[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96259[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96260[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96261[/ATTACH] Tack för besöket idag! och här har du fina kort på ditt fina saltkar... // Mange

Stort tack, roligt när det blir vettiga bilder. Måste verkligen göra så att musslan och så syns bättre. Är riktigt fin uppifrån :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är lite nyfiken bara, varför ska man inte det? :)

De släpper avföring då i små byttorna som inte har bra filtrering och så, stor risk för ammonium/nitrit. Kan skada gälarna framförallt om jag kommer ihåg rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet tuffar på fint just nu.

Efter dagens vattenbyte och allt annat pyssel fick jag mitt lägsta värde hittils på fosfaten. 0.15 (Hanna). Ett litet steg för mänskligheten men stort steg för mitt akvarium. Riktigt skönt när arbete ger resultat.

Alla andra värden ok också.

2 st Jebao w40 pumpar är beställda... Jag har bara 2cm från vattenyta till kant så är lite orolig jag inte kommer att kunna köra pumparna i "else" utan bara nedstrypta. Men i alla fall kommer jag aldrig mer kunna skylla dålig sps tillväxt på cirkulation...

Sen ska jag senast i augusti byta ut allt lyse till LED, har sett nattlyse över ett kar (Stensson) på forumet med uv leds, ojoj ingen ledbelysning tänker jag köpa som inte innehåller den våglängden för kvällsmys är säkert!

Annars går jag mest och gruvar mig för ett litet dilemma i min flytt, mina 2 favoriter från mina kar (2 Chelmons) som jag har en i varje och är handtama, nu när man skall ha ett kar... Aj jag vill ha bägge kvar men har blivit kraftfullt varnad av min handlare att det kan bli en riktigt tråkig upplevelse tussa ihop 2 pincetter om de råkar vara samma kön. Lutar väl åt att jag får avyttra en innan men känns grymt tråkigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade för några dagar sedan trevligt besök av Artur (stensson), han hade med sig ett fint flak av en lps, hoppas att den tar sig! Så mina rosa knappkolonier är lite mindre då han fick fraggar av dem.

Jag har fått hem mina 2st Jebao 40 nu. UJujujuj vilken skillnad i drag, blir livrädd för all mina LPS:er de fladdrar otroligt mycket, kan det bli för mycket drag i mitt kar för LPS:er av 2 jebao40 pumpar i ELSE läge?

Nöjd men orolig!

Bilder kommer om någon dag, hoppas allt mår bra då!

(fosfaten är nere på 0.11 med Hanna, det känns riktigt fint :-) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktat pumparna mot ytan, men är sjukt drag på pumparna, måste ställa ner dem på något sätt. I klippet mellan 45-55 s ser man mina knappar. Är på tok för mycket drag ja?

Klippet är bara någon halvtimme efter pumparna sattes igång. Oj vad mycket som virvlar runt...

Dålig kvalite och ingen passande musik, var tvungen att ta bort prat i klippet bara.

Men frågan: nog är detta på tok för mycket drag för euphyllior, knappar, ricordeor osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har ställt ner mina Jeb40 pumpar kraftigt. Bägge på 16 volt och en i "else"mode och den andra på "min" mode. Då börjar mina koraller att få ut tentakler igen. Riktigt nöjd med pumparna, fast tack och lov att jag beställde dessa variabla spännings agg samtidigt så man kan minska styrkan.

Har kämpat en stund med noggrann skötsel (vattenbyten 2-4ggr/vecka dock små 7% ca/gång, + flytande fosfatmedel). Roligt när man känner att det ger resultat!

fosfat (Hanna) 0.08

Kh (tetra) 9

Nitrat (red sea) mellan 0 och 0.25

Nu är väl det angenäma problemet att för mina lps kan man dock ha lite högre nitrat :-)

Sjukt att man nu när allt verkligen tuffar på fint skall man riva ner allt och flytta om 3 veckor. Fast målsättningen har varit att allt ska vara riktigt bra då så att man har större chans de klarar flytten.

Enda jag verkligen vill och ska ordna nu i teknik väg är vattenpåfyllning auto och sen led belysning. Lutar åt 4 st Ai hydra, ser riktigt bra ut! (om någon har varning om dem får man gärna säga till!).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Om något mer än en vecka (lördagen den 29:e), blir det då flytt av akvariet. Som en liten tröst för mina stackars koraller av all stress detta kommer att orsaka så är 4 st AI Hydra beställda. Hoppas detta gör att de kommer att förlåta mig :-) Min scape kommer jag att ändra också, det kommer att bli mer levande sten i. Jag vill mer eller mindre bygga upp som ett rev mot hela bakrutan om jag kan göra det utan att det blir instabilt. Så fort nya lyset kommer hem och flytt är klar kommer lite bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag får tacka Artur och Magnus så mycket för all hjälp med flytten. Tyvärr klantade jag mig kraftigt och fick ner kallvatten i karet som gjorde att allt blev fördröjt och många fiskar dog. Tröst är att nya Leden kommer när som helst och sen får man arbeta med det man har och komplettera. Fast budgeten kommer att vara kraftigt krympt framöver. En liten bild med gamla lyset uppsatt.post-6659-14468929978769_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6659-14468930042548_thumb.jpgJaha fick igår upp mina 4st AI Hydra över karet. Stort stort tack till Lennart på korallfsken som avbröt sin semester så att jag kunde få sakerna när de kom. Jag är så sjukt nöjd med lyset att jag är som ett barn på julafton!! Tyvärr ser man inte alls på bilderna hur fint det är, allt fungerar klockrent med controller osv, detta trots att jag är helt och totalt opraktisk. Några bilder som inte gör lyset rättvisa. Kom ihåg att koraller och fisk har precis flyttats till 100% nytt vatten och mycket dog och många fiskar är sjuka. Nu äntligen känner jag mig riktigt nöjd med all teknik, en enda sak kvar i dagsläget... Automatisk vattenpåfyllning. Sen till det jobbiga, kontinuitet...

post-6659-1446893004232_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man fråga vad dina Hydra armaturer kostade?

Mvh Patric

Jag har inte fått fakturan än så jag vet inte, kommer om någon/några veckor affären har semesterstängt så lite fördröjning. Glömde fråga vad det kommer att kosta.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser schysst ut peter. Kommer förbi i kväll med frag och adapter. Vilka tider samt styrka kör du på led armaturer?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Kanon, behöver lite fina korallfraggar, är ödsligt just nu. Jag kör det automatiska programmet. Men skall när jag har tid göra ett eget med lite svagare rött och grönt, lite "disco" är det allt. Sen vill jag ändra lite för nattskenet också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...