Gå till innehåll

Barnkammare


Genne

Rekommenderade inlägg

Nu har jag iofs bara skummat tråden och är inte 100 insatt, men om jag förstår det hela rätt så handlar det om en 10åring med utvecklat sinne för affärer och en något äldre utan....;)

Men min fråga är - finns det inte en åldersgräns på detta forum?

Det har ju funnits, eftersom den frågan var uppe tidigare för ett antal år sedan, i ett annat sammanhang som tror handlade om typ "alex 13år" i södra sverige någonstans - där kom det upp angående åldersgräns....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Men min fråga är - finns det inte en åldersgräns på detta forum?

Så här fungerar det i dagsläget:

1.6 COPPA-policy

Alla användare under 13 år måste ha tillstånd från förälder eller målsman för att erhålla medlemsskap hos Saltvattensguidens Forum. Trots att vi välkomnar deltagande från medlemmar under 13 år kräver vi att en förälder eller målsman postar oss ett signerat tillståndsformulär innan vi beviljar medlemsskap.När medlemskap registreras och man anger sin ålder kommer du med automatik vägledas genom denna process. För mer information om registreringsprocessen eller Saltvattensguidens Forum i allmänhet kan du skicka e-post till ordförande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte att diskutera utan alla inlägg... Ja talar för andra när det kommer till korallerna, jag har inte givit bort några koraller... Jag råkade ut för en annan sak med "köparen" som fick mig att yttra mig.

Utan alla inlägg är det som vanligt bara

Ord mot ord, så känns som att hela diskussionen bara kan läggas ner istället. För utan all info så ser det bara ut som en massa påhopp... Vilket det INTE är.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är tråkigt att se en tråd som en än gång spårar ur, då frågan inte var om ett specifikt fall utan om hur man ska sköta vissa saker och vad är moral och etik och då menar jag åt båda hållen. (sedan måste väll alla ha sin ålder under avataren så man vet vem man säger något om).

Nu börjar folk hoppa på varandra igen i stället för att ha en diskusition om går det att lösa på ett bättre sätt, och ändå hålla medlemmar på forumet informerade om man tycker något är fel.

Eller ska det bli som det till en viss del verkar vara i dag, folk skickar kedjebrev till dom de litar på och andra hålls utanför (Bara en känsla jag fått)

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte Majki01:s första inlägg som jag tycker är bekymmersamt utan att det lätt kan skapa en drevstämning.
Jag upplevde inte ditt svar som stötande Michael utan som ganska konkret men erfarenheten sedan tidigare är att det lätt skapar drev och man skall nog ha lite självcensur när man skriver. För några år sedan var det en person (inte aktiv för närvarande) som ville ha lite alger och Xenia av mig. De behövde skickas. Vi kom överens att hen skulle få det gratis och jag stod för portot om hen blev stödmedlem. Det blev personen inte. Jag var nära att skriva ett inlägg men avstod just för att slippa en uthängning med medföljande häxprocess.
Så få inte mig till att bli det svarta fåret bara för att jag inte gillar att skriva namn på folk,
Definitivt inte Michael - då har du missförstått mig. Och jag tror att moderatorerna inte helt har förstått hur du uppfattat frågan. Nu bedömmer jag allt utifrån att jag inte sett några PM eller hört några telefonsamtal. Jag tycker dock det var fel av dig att publicera Janis svar via PM också, det är väl där jag kan vara mest kritisk till hur det har utvecklats sig.

Sedan Michael så måste du väl skoja när du inte skiljer på en 10 åring och på en 70 årings handlande (nåväl en 50 åring i alla fall :)) Vi har ju olika åldersregler i samhället just beroende på ålder och mogenhet. Det är givet att man måste säga ifrån när även 10 åringar gör fel men offentliga forum är ett så kraftigt vapen idag så det kan lätt bli det samma som 10 års fängelse för snatteri.

Till frågan om hur man tekniskt modererar trådarna för att inte någon skall känna sig kränkt och felaktigt behandlad vill jag återkomma till eftersom min fru nu vill komma iväg och handla (ja även jag :))

Gene - jag hoppas du uppfattar mina inlägg som en allmän etikdiskussion - för det är de ämnade att vara - tar bara ett aktuellt exempel

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen..

Lite svar på funderingarna och svaren på mitt inlägg.

@Genne - Jag var inte ute efter något specifikt inlägg i tråden, någon persons åsikt eller vad som uttryckts tidigare. Jag håller med dig till fullo och jag tycker också att alla som varit delaktiga i en händelse ska få möjlighet att kommentera. Det är också detta jag uttrycker i min punkt 3 i mitt inlägg. Jag tycker att det är fel att någons version av en situation plockas bort (så länge det inte rör sig om personangrepp, smutskastning eller dylikt). Om man har olika uppfattningar om vad som är korrekt så bör allas åsikter om varför ”deras” tanke är korrekt få komma fram. Jag vet att Max gärna vill ha mer koraller i sitt akvarium och hans metod är att försöka samla på sig, sälja och byta.. likväl som de som skänker koraller till honom kanske tänker och förväntar sig att de korallerna är något som han blir glad för och tänker behålla själv.

Men som lyft tidigare.. om man inte själv tydligt uttrycker att han kan få denna eller dessa korallerna med förutsättningen att han inte säljer dem vidare så bör man inte klaga på hans tankesätt bara för det skiljer sig från det egna.

När det gäller ålder så trodde jag faktiskt att han var registrerad med förälderns godkännande och då ser man ålder. Nu är det ju som så att det är hans pappa som har registrerat in honom i sitt namn och då framkommer inte åldern. Jag ska prata med Max om detta så att han framöver kan vara tydligare i sina inlägg. Men övriga som skriver bör tänka på att långtifrån alla vuxna på detta forum utger sin ålder vid affärer eller i sin profil.

Som avslutning och svar till ditt sista stycke.. självklart skall man få lämna sin åsikt. Det är det jag lobbar för jag också.

@Lasse – Håller fullständigt med dig att personkritik och oskiljaktigheter i frågor kan och skall tas via pm, mail eller tlf.. om man inte får något vettigt respons via den vägen så går det bra att skicka ett pm till mig så kan jag diskutera det med Max.

@Majki01 – Om du får ett sådant bemötande tycker jag du skall kontakta en moderator som kan tillrättavisa Max alternativt så pm du mig så kan jag ta det med honom i skolan.

Det är absolut inte lätt att hantera ett forum och dessa olika underspår, kanaler och menysystem, regler osv osv.. för en nybörjare.. lägg därtill Max ringa ålder och att han försöker lära sig detta system självständigt.

Jag är den som introducerade saltvatten för Max då vi startade ett projekt i skolan. Vi hämtar också, väldigt ofta, information tillsammans från saltvattensguiden. Men eftersom han är under den för forumet regelstyrda åldern så har han inte fått någon inloggning genom mig eller skolan. Däremot har han fått en inloggning utav sin pappa och den använder han, vad jag kan se, friskt, ivrigt och med ett vinstdrivande och utvecklande tänk. Att det sen inte är särskilt etiskt eller moraliskt sätt lågt att hämta saker gratis hos personer som skänker i god tro för att sedan sälja för vinst, som han ska använda till att utveckla sitt akvarium till det han vill, är något som man får diskutera med honom. Han reflekterar inte över om det är rätt eller fel. Han ser bara utvecklingsmöjligheten i att sälja och införskaffa något annat. Svarar han snäsigt så beror det troligtvis allra mest på att han har svårt att reagera på det ni reagerar på och då behövs det förklaringar. Tydliga, lugna och milda förklaringar om och om igen..

Utöver det vill jag bara skriva att jag tycker det är helt rätt att du uttrycker detta missnöje och att du har all rätt till att göra det. Det är också en förutsättning att någon gör det för att Max skall kunna se reaktionerna av sitt agerande och därigenom ändra det. Utan reaktion inget problem.. inget problem = ingen fara.. saker fortlöper likadant.. fler personer blir irriterade och Max lär sig inte varför.

Jag tycker också det är viktigt att din/andra personers åsikter får komma till uttryck för att andra som är i färd att sälja, skänka eller köp kan ställa rätt frågor och reflektera kring hur de vill ställa sig i sitt kommande beslut.

Jag tycker INTE det du skrev (för jag hann läsa) var varken fel eller personangrepp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplevde inte ditt svar som stötande Michael utan som ganska konkret men erfarenheten sedan tidigare är att det lätt skapar drev och man skall nog ha lite självcensur när man skriver. För några år sedan var det en person (inte aktiv för närvarande) som ville ha lite alger och Xenia av mig. De behövde skickas. Vi kom överens att hen skulle få det gratis och jag stod för portot om hen blev stödmedlem. Det blev personen inte. Jag var nära att skriva ett inlägg men avstod just för att slippa en uthängning med medföljande häxprocess.

Definitivt inte Michael - då har du missförstått mig. Och jag tror att moderatorerna inte helt har förstått hur du uppfattat frågan. Nu bedömmer jag allt utifrån att jag inte sett några PM eller hört några telefonsamtal. Jag tycker dock det var fel av dig att publicera Janis svar via PM också, det är väl där jag kan vara mest kritisk till hur det har utvecklats sig.

Sedan Michael så måste du väl skoja när du inte skiljer på en 10 åring och på en 70 årings handlande (nåväl en 50 åring i alla fall :)) Vi har ju olika åldersregler i samhället just beroende på ålder och mogenhet. Det är givet att man måste säga ifrån när även 10 åringar gör fel men offentliga forum är ett så kraftigt vapen idag så det kan lätt bli det samma som 10 års fängelse för snatteri.

Till frågan om hur man tekniskt modererar trådarna för att inte någon skall känna sig kränkt och felaktigt behandlad vill jag återkomma till eftersom min fru nu vill komma iväg och handla (ja även jag :))

Gene - jag hoppas du uppfattar mina inlägg som en allmän etikdiskussion - för det är de ämnade att vara - tar bara ett aktuellt exempel

MVH Lasse

Är i Danmark så får svara lite längre sen, men svaret jag publicerade va inte från pm jag hade inte publicerad pm aldrig.

Detta inlägg skrevs i säljes tråden sedan togs det bort bara så vi är på samma plan :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är i Danmark så får svara lite längre sen, men svaret jag publicerade va inte från pm jag hade inte publicerad pm aldrig.

Detta inlägg skrevs i säljes tråden sedan togs det bort bara så vi är på samma plan :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Okej - då missförstod jag och ber väldigt mycket om ursäkt.

Tillbaka till moderering. Min åsikt är att alla inlägg som inte är kränkande i sig, brottsliga, riktar sig personligt mot någon eller liknande skall få stå kvar även när moderatorerna gjort sitt. Moderatorn kan gå in och med regelverket påpeka felaktigheter, varna eller banna personer men det bör framgå att så sker. Där är jag helt enig med Dimorb. Jag har inte upplevt Maijk01:s inlägg som stötande och om han känner att han blir utpekad som boven så blir det fel i alla fall från den horisont som jag har. Jag har inte hela bilden förstås.

För några år sedan så uppstod det en debatt om dåvarande moderering eftersom en medlem, fortfarande aktiv, blev felaktigt anklagad (framförallt kände sig anklagad) för att vara pedofil. Modereringen den gången var att alla inlägg han gjort (där det klart och tydligt framgick vad han menade) togs bort medans de anklagande inläggen fick stå kvar. Jag reagerade starkt den gången och slutade under några månader. Senare har personen i fråga fått en ursäkt. Jag tror inte att någon av nuvarande moderatorer var med då som moderatorer.

Min åsikt är att moderatorkretsen kanske skall ta upp och diskutera inbördes hur nuvarande policy kan slå om oturen är framme. Det går ju att prova med att markera inläggena som mindre lämpliga men låta dem stå kvar. På något sätt måste det gå att de som inte är med i händelsen också skall kunna förstå vari felet ligger med det kritiserade handlingssätet annars blir det som det jag råkade ut för på ett av mina jobb. Vi skulle placeras i tre kategorier vid löneförhandlingarna beroende på hur vi uppträdde i arbetet. Goda exempel skulle premieras. Problemet var att vi fick bara reda på vart vi själva blev placerade så ingen förstod hur man skulle uppträda eller vilka egenskaper som företaget ansåg vara "goda". Jag själv förstod bara att jag inte uppträdde på ett gott sätt (placerad i lägsta gruppen) men hade ingen anning om vilket uppförande som premierades eftersom jag inte fick reda på vilka (om några) som blev placerade i högsta gruppen. Svårt att ändra sig med andra ord.

Så stor genomskinlighet som möjligt brukar alltid vara bästa sättet att motverka tjafs, rykten och ovänskap.

Sedan måste vi förstå att moderatorernas uppgift är nästan omöjlig att lösa - det är oftast någon som känner sig drabbad och felaktigt behandlad. Ha respekt för moderatorerna - utan dem så hade vi inget forum.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt skrivet Lasse :smiley20:

Måste få säga en sak som jag tror att många misstolkat, jag döpte tråden innan jag hade en aning om det spesifika fallet, så det har inte med det att göra men jag förstår om andra har läst in det på det sättet.

Ursäkta om det har kunna misstolkas men det var utan min vetskap.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oja som trodde att tråden skulle handla om en yngelkammare eller liknande :död:-popcorn- men inte i ett enda inlägg :smashcomp

Hej jag är 8 år och undrar om någon kan skänka mig lite koraller gärna musslor

sedan undrar jag om det finns någon del som man kan sälja sitt överskott på ... då jag har lite för många koraller :smiley27:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag är 8 år och undrar om någon kan skänka mig lite koraller gärna musslor

sedan undrar jag om det finns någon del som man kan sälja sitt överskott på ... då jag har lite för många koraller :smiley27:

Jag har lite musslor och räkor över som jag köpte på fiskebröderna som du är välkommen till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här försöker man få igång en vetig diskusition om etik och moral (Jag rår inte för vad andra skriver och tål inte frågan att diskuteras så är det illa), men två gånger har jag i dag sett att man blir påhoppad i andra trådar.

Men vi har väll inte alla samma värde!

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gif

Vi har beslutat att stänga denna tråd. Den har inte tagit den väg som var trådskaparens avsikt, dessutom belastas den med ironi och spydigheter som inte på något sätt hör hemma på SG. Tvärtom så skapar den bara split och splittring mellan medlemmar.

Om det är någon som har synpunkter på att tråden stängts så använder man sig av PM funktionen till någon av Moderatorerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...