Gå till innehåll

4:e Karet nu blir det äntligen stort. 530liter.


Knegolf

Rekommenderade inlägg

Så står man äntligen i begrepp att dra igång ett nytt kar fast modell större! :) Ska hämta karet idag och förhoppningsvis även belysningen sen blir det till att sakta men säkert starta igång det o montera ner mina andra två kar :) Kommer inrikta mig på SPS koraller i detta karet då jag fastnat för det ordentligt efter mitt sista projekt i 100 liters karet. Kommer bilder och mer info efterhand som jag får tag i vad jag ska ha o får igång baljan är riktigt exalterad!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack! har hämtat baljan nu och viss del av belysningen! så den står på plats. men vet inte riktigt hur jag ska lösa resterande del av belysningen o framförallt hur jag ska hänga upp den men det ska säkert ordna sig :) det är på gång iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket!

Kommer att köra utan Sump

Skummare kommer bli aquarium systems Skimm påhängs skummare

Seios cirkulations pumpar

iaf 50kg LS

2-3cm levande sand.

Giesman HQ reflex 2x-150w MH som jag ska komplettera med ytterliggare belysning.

Har mycket huvudbry med hur jag ska lösa belysnings problemen eftersom jag troligtvis inte kan borra i taket då jag bor i en hyresrätt. Så även när jag löst den kompletterande belysningen så vet jag inte riktigt hur jag ska få upp den över karet. Men jag ska ha minst 300w belysning till eftersom jag ska köra främst SPSer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lutar åt att borra i väggen iaf.. Frågan är bara hur det kommer gå.. Eftersom det är betong vägg.. Har ingen erfarenhet av det alls.. Nån som vet nåt? Vinkeljärns ställningen ska ändå palla 30kg utan att släppa från väggen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag löst belysnings monteringen! Hämtat mer LS så idag går det troligen igång! Ska bara hämta salt bakgrund och bakteriekultur! :-)) kommer även att använda vattnet från de andra karen vilket blir ca 230 liter plus dom 40 litrarna som min extra LS ligger i just nu :-) så ca 50% av vattnet kommer att vara inkört :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta så mycket nytt vatten du kan, gammalt vatten är just gammalt vatten.

Inkört vatten kan du annars nog få gratis från vilken akvarist som helst som gör ett vattenbyte. :)

Behöver du osmosvatten så kan du hämta hos mig, har nästan 200 liter ståendes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset! :-) har nyligen gjort vattenbyten i Karen som står dock men blir ändå så mycket nytt som möjligt :-) tack för erbjudandet! Men har ingen möjlighet att hämta vatten o har alltid kört utan osmos :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I så fall hade jag kört med enbart nytt vatten, det blir som ett jättevattenbyte, men du kommer ha gott om spårämnen och slipper ta med dig nitrat och fosfat från de gamla karen. Men du gör som du känner för, och det som funkar för dig och ditt kar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok ok! Ska fundera på det! Har iofs bara bra inkörd sten så kan juh va bra med mycket nytt vatten. Behöver dock kunna flytta djuren i iaf rsmet så fort som möjligt. Är sååå exalterad över att kunna erbjuda mina fiskar rikligt med utrymme :-))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick igång hela alltet igår! :-) blev lite åt laggemans tips åt mest nytt vatten men ändå iaf typ 50% av vardera annat kar. Det snurrar på fint dimman har lagt sig och jag är så här långt väldigt nöjd! Kanske kommer att justera scapingen något :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är som sagt en sammanslagning av två mindre kar. Och jag har gjort på liknande vis med andra kar tidigare så vet att det går bra :) tänkte lägga upp lite bilder på hur det såg ut när jag började och hur det ser ut nu. :)post-5226-14468925382754_thumb.jpg

post-5226-14468925382365_thumb.jpg

post-5226-14468925382562_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätt lite i karet idag

Fosfat=0

Nitrat= 0.02

KH=16dkh

MG 1440ppm

CA= 460ppm

Är rätt nöjd men skulle vilja ha upp fosfaten litegrann men det kommer nog självmant på nån dag. o Kh:t lär gå ner under den närmsta tiden när stenkorallerna etablerar sig o Kalkalgerna tar fart. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...