Gå till innehåll

Fisk som äter tråd alger?


san_miguel

Rekommenderade inlägg

Att skaffa en fisk som äter trådalger är bara att behandla symptomet istället för att hitta själva orsaken.

Har du problem med sådana alger så beror det oftast på grund av höjda nitrat eller fosfat halter i vattnet.

Hur ofta gör du vattenbyten? Och hur mycket och ofta utfodrar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att skaffa en fisk som äter trådalger är bara att behandla symptomet istället för att hitta själva orsaken.

Har du problem med sådana alger så beror det oftast på grund av höjda nitrat eller fosfat halter i vattnet.

Hur ofta gör du vattenbyten? Och hur mycket och ofta utfodrar du?

Det var nu inte det han frågade om. Hur man tar bort näringsämnen ur vattnet, genom kemiska behandlingar eller genom biologiska processer (någon äter på det som växer som ett exempel) är för mig egalt. Personligen ser jag hellre på någon organism som käkar alger än att jag tittar på en strumpa med fosfatborttagning exempelvis.

Till frågan - beror lite på vad det är för alger men vissa kirurger som Scopas och gul kirurg är bra på att ta alger. Sjöborrar brukar rensa också om de kommer åt. Sjöhare är ett annat exempel.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mithrax krabbor äter också en hel del alger, dock finns det en risk att dom ger sig på koraller och mindre fiskar om dom inte har tillräckligt att äta.

Så finns det ju också en Salarias fasciatus, Lawnmower Blenny, som också äter alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...