Gå till innehåll

Manetakvarium i stora drag


Slanten

Rekommenderade inlägg

Det kom upp en fråga angående att hålla maneter i en annan tråd, men jag tänkte svara i denna tråden istället. Har förlagt min fina bok om manetakvarium, men försöker komma ihåg huvuddragen. Så om nån har mer info eller ser nått fel får du skrika till.

Akvariet:

Våra maneter, såsom öronmanet eller röd brännmanet, har lite annorlunda krav på akvariet jämfört med andra djur då de lever sina liv (som medusor) i den fria vattenpelaren. Om de lever sitt liv som det är tänkt ska de aldrig komma i närheten av ett fast objekt. De har nämligen känslig hud som inte får skadas, vilket oftast leder till döden.

Första kravet på akvariet är att det inte får finnas något som skadar den. Inget grus eller stenar till exempel.

post-2834-14468925366667_thumb.jpg

De är oftast något tyngre än vattnet, så de måste röra sig för att inte sjunka. De simmar därför konstant. Man måste skapa en långsam cirkelformad laminär vattenström som ska strömma ner vid ena sidan och upp vid den andra. Det vill säga att när man tittar in i akvariet ska vattnet åka som bild 1. Vattenströmmen får inte vara för svag, då sticker maneten iväg och lägger sig i vattenytan eller hamnar på botten. Om strömmen blir för stark kommer manetstackaren bara att snurra med vattnet runt, runt. När strömmen är lagom kommer maneten att hamna svävande i vattnet.

För att få till en jämnare ström utan turbulens bör man sätta in snedsträvor i akvariets tre hörn symboliserat av de tre blå linjerna i bild 1. Den gröna linjen är ett kombinerat inlopp/utlopp. Detta består av tex fin syntetisk gasväv eller filterväv av den typ som finns i artemiasilar. Ytan måste vara stor så att inte maneten fastnar i vattensuget. För att ytterligare förhindra att maneten fastnar sätter man ett strilrör med många små hål i ovankant av utloppssilen. Här låter man returvatten från sumpen strömma ut i akvariet. Se till att vattenströmmen går utmed utloppssilen för att på så sätt putta bort eventuella maneter som vill fastna där. Se bild 2

post-2834-14468925366842_thumb.jpg

Nere i sumpen är det endast två saker som behövs: Droppfilter och kylare. Skummare är inte nödvändigt.

Returröret måste ha en kran för att kunna reglera flödet i akvariet.

Matning:

Öronmaneter äter tex nykläkta artemia. Tänk på att det får inte följa med ägg eller äggskal till akvariet. Om maneten får i sig ett ägg bränner ägget hål i manetens mage (usch). Så det är bäst att kläcka artemia med ägg som har blivit behandlade så att det inte finns några äggskal.

Fryst krill funkar bra som komplement.

Copepods är utmärkt föda.

Röd bränmanet käkar öronmaneter. Så hacka upp lite öronmaneter och mata dina älsklingar med. Öronmaneter är tydligen lätta att odla om man inte bor i närheten av havet förstås...

Fångst och transport:

Maneter är som sagt väldigt sköra varelser och transporteras bäst i en helt vattenfylld plastpåse, gärna en sån där fiskpåse utan hörn som man köper sina tropiska fiskar i. Det får inte vara luft i påsen som förorsakar vågor i påsen. Detta slår sönder maneten. Maneter kräver inte mycket syre, så det syre som finns i vattnet räcker gott. Fångsten av maneten går till så att man helt enkelt försiktigt föser in maneten i påsen under vatten.

Detta var minnenas afton och jag hoppas att jag kom ihåg rätt. (Måste hitta den där boken...)

Ändrat av Slanten
Det heter ju öronmanet, inte ögon
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ögonmaneter? Jonas min vän, har du inte gått lite vilse i ansiktet där? Annars klart intressant, visst vore det kul att hålla maneter!

Och apropå ingenting; stockholmaren på västkusten:

- Har ni reker?

- Vadå, reker?

- Ja såna man eter?

- Nej tyvärr, maneter har vi inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir inte brännmanter på tok för stora? De har ju en lång slöja av tentakler efter sig med. Är det inte stor risk att den far åt alla håll eller snurrar in maneten som ett nystan?

Bra tråd annars :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, de kan bli ordentligt stora. Men man får ha ett stort akvarium, eller leta upp en liten brännmanet. :)

Om man får ett nystan av maneten så är det på tok för högt flöde. Man får tänka om lite jämfört med ett vanligt saltakvarium där man måste ha ett högt turbulent flöde för att transportera syre, koldioxid och näringsämnen. Flödet i ett manetakvarium är mer som ett lugnt sötvattensakvarium och det får absolut inte vara turbulent. Strömmen ska gå runt, runt i ett laminärt flöde. Inte åt alla håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta kontakt med personalen på Sjöfartsmusiets akvarieavdelning i Göteborg där finns en del kunskap om denna typ av akvarie och dom hjälper säkerligen till med råd om man pratar snällt med dom.

Jag var impad av dera manetkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul att intresset för maneter och manetkar ökar. Vi har testat oss fram och byggt en del små manetakvarier och odlar även tre arter maneter. Så är det någon som är nyfiken på våra erfarenheter så delar vi gärna med oss.

Ett bra boktips är Chad L. Widmers bok "How to keep jellyfish in aquariums".

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har Aurelia, Cassiopea och Phyllorhiza-polyper, som då och då bestämmer sig för att strobulera. Just nu har vi Aurelia och Cassiopea medusor i utställningen och massa små Aurelia på tillväxt. Hoppas få tag i fler arter framöver. Men tyvärr är det inte så många som odlar och säljer.

Glömde skriva förut att ritningen i första inlägget är ungefär sådana kar som vi gjort. Men skivan uppe till vänster, mittemot avrinning behövs ej.

Uppväxtkaren räcker med en back och luftbubblor, utan syresten. Maten kan man trixa ganska mycket med men som grund kör vi nykläckt artemia, utan skal. Sen verkar Aurelia vara ok med temp från 8-20 grader. Har fungerat för oss iaf.

Ska försöka hitta några bilder, och sen lära mig att lägga ut dom här.. :)

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

David:

Härliga bilder!

Det är intressant att få lite mer kött på benen hur manetakvarier sköts i praktiken. Tack för att ni delar med er av kunskapen!

Chad Widmer rekommenderar att man ska plocka ur maneterna och byta allt vatten i systemet på en gång. Hur gör ni? Kör ni med havsvatten eller syntetiskt salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det egentligen min kollega som är ansvarig för maneterna och gör den mesta skötseln så jag kan be honom skriva ihop mer när han kommer tillbaka från sin ledighet.

Kan berätta lite i korthet nu. Vi har provat det mesta när det gäller system. Bara maneter, droppfilter och returpump. "Vanligt" korallsystem med skummare. Refuguim med LS o Caulerpa. Alla har fungerat ok. Vi kör med syntetiskt salt.

Och rengöringen, vilket man får göra ofta om man har ljuskrävande maneter, brukar vara att försiktigt föra över maneterna med hink till en större hink, och sen göra rent och byta vatten. Att byta allt vatten på en gång låter mycket tycker jag, om man vill ha lite stabilitet, men jag vet att det finns dom som gör så. Beror ju lite på hur "dåligt" vattnet är.

Men som sagt, min kollega är bättre än mig på detta så han kan säkert komma med mer info snart.

Trevlig helg!

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...