Gå till innehåll

Billigast saltvattenstema för nybörjare - Utredning


Tedd

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Jag har nu själv haft igång mitt akvarium på 450 liter sen i september och det fungerar fin fint. Dock har det lite overkill när det gäller teknik och framförallt när det gäller skumning. Jag har d.v.s. 2 x mce 600, så det renas rätt bra vattnet.

Jag har dock fått frågor från många som vill skaffa saltvattenakvarium och jag har själv försökt läsa på hur billigt ett sånt kar kan bli.

En fundering jag har haft är bland annat om sötvattensfiskar är tåligare mot "smutsigt" vatten eller vad man ska kalla det än saltvattensfiskar?

Jag funderar på vad det är som hindrar att ett sötvattensakvarium standardutrustning inte skulle fungerar för enbart fisk?

Jag vet att det har frågats mycket om skummarens uppgift, för jag har sökt flera trådar om det, men jag tycker inte svaren ger mycket då jag själv inte förstår vad som är farligt med protein osv som skummaren tar väck. Sen varför skadar inte dessa ämnena sötvattensfiskarna då?

Jag tänker mig liksom såhär, varför skulle inte ett kar fungerar såhär:

Låt oss säga att vi har ett akvarium på 100-120 liter, kanske ett Juwel lido 120 eller Juwel rio 125. Där är en filterkammare där i redan. Det finns ett munstycke som man kan fästa till pumpens utsug så att det blir luftbubblor som sprutar ut och där med i min teori både syresätter som en skummare och luftar ut ammoniak som jag har fattat det är en av de bästa effekterna som skummaren ger efter allt annat den kan göra.

Jag själv hade kanske inte behållit alla filtermedier i filterkammaren, men borde inte typ vanlig skumgummimatta fungera som biologisk filtrering eller vanliga biobollar?

Som bottenmaterial har vi en 9kg levande sand och som inredning 2-3kg levande sten, eller kanske ingen alls utan bara vanlig sandsten eller kalksten som man köper i djuraffären.

Belysning är Juwels standard och idag skulle jag tro att man får t5 med på köpet i karen, men även vanliga t8 rör borde ju funka om man nu inte har koraller?

Som invånare har vi bara kanske 3 eremitkräftor, 3 turbosniglar, 1 clownfisk och 1 blå/gul frökenfisk.

Uppsättning skulle gått till på följande sätt:

Dag 1:

Placerat karet på en skuggig plats i huset. Fyllt karet med vatten och hällt i rätt mängd salt. Tagit ut filtermedian ur filterkammaren, kopplat på munstycket som sprutar luftbubblor, bara startat pumpen och låtit det blandas. Belysningen ska vara släckt.

Dag 2:

Kontrollerat salthalten. Byta ut liten volym av saltvattnet mot sötvatten om salthalten är för hög, respektive salt i saltvattnet om det skulle visa sig vara för låg salthalt.

Dag 3:

Kontrollera salthalt

Dag 4:

Hällt i den levande sanden. Fortfarande ha belysningen släckt.

Dag 8:

Kontrollera klarheten i vattnet. Gruset och smutsen borde ha lagt sig nu mot bottnen. Sätt i filtermedian nu och en 1/4 fyst räka i vattnet för att låtas förmultna och sätta igång bakteriefloran.

Från dag 9 och 7 dagar framåt:

Kontrollera nitriten.

Dag 17:

Nu borde nitriten ha stabiliserats sig och den biologiska bakteriefloran borde ha byggt upp en grund.

Koppla nu en timer och ställ in högst 12 timmar per dag med belysning. I vårt fall blir det 10.00-22.00.

Vi lägger även in inredningen nu. Antingen plastväxter, lite levande sten, vanlig kalksten eller sandsten.

Efter detta är gjort ska vi låta karet få stå och gå 14 dagar.

Dag 31:

Nu har karet fått stå och gotta sig. Värden för nitrit ser bra ut, djur från levande stenen har sprit sig i akvariet och algerna har lagt sig.

Dags för invånarna att flytta in.

Skötsel:

Dagligen - mata fiskarna med ett litet kryddmått flingor, artemia, mysis eller krill.

1 gång i månaden - bytat 20-30% vatten, eventuellt kontrollerat filtermedia och om det behövs, rengöra det i vattnet man bytar ut från akvariet.

Vad är det som hindrar att ett sånt här akvarium inte skulle fungera för en nybörjare? Är saltvattensfiskar känsligare för något som sötvattenfiskar klarar bättre, i så fall vad?

Tack i förhand och denna tråd är tänkt för alla nybörjare där ute som sitter med en stram budget som jag själv gjorde som 16 åring en gång i tiden, men ändå ville ha en nemo eller frökenfisk. :)

P8844_vb.jpguntitled_-_571.jpg

Sandsten Munstycke till Juwelpumpen

biobollar-10l.jpg

Biobollar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan försöka belysa skummarfrågan lite...

Man kan inte skumma sötvatten på något effektivt sätt, därav används inte skummare överlag i sötvatten.

Skummaren drar ut protein/alger/bakterier=skit, dvs till skillnad från traditionella filter (biobollar etc) så omvandlar den inte föroreningarna utan plockar dessa ut ur systemet.

Det finns inget "magiskt" med akvarieutrustning, allting har en input/output balans och vad du har i karet i form av näring försvinner inte(delorsak till DSB motståndet hos många).

Att använda en difusor ut i karet kommer att göra flera saker som microbubblor överallt i karet, ytan kommer att få ett skummlager som kommer o lukta skit och klägga ner belysningen.

Sötvattensfisk har anpassat sig till miljön dom lever i och den är normalt varierande belastad av fosfater och annat, saltvattensfisk (flesta arter) lever i en väldigt ren och stabil miljö.

Man kan hålla saltvattensfisk i betydligt sämre miljö än koraller o lägre djur men det finns en nedre gräns där med som varierar lite beroende på art.

Vad du är ute efter egentligen är ett gammaldags kar, man ser såna fortfarande i USA/Asien och modellen stöds även av vissa butiker i Sverige.

Utan skummare så är jag tveksam till att 20-30%VB räcker. Nybörjare kommer att ofelbart göra 2 saker, köpa för mycket fisk och mata för mycket ;)

Om man begränsar antalet fisk/matning o har bara tåliga arter så fungerar det, men hur länge är det kul och hur många kommer o nöjja sig med det?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan försöka belysa skummarfrågan lite...

Man kan inte skumma sötvatten på något effektivt sätt, därav används inte skummare överlag i sötvatten.

Skummaren drar ut protein/alger/bakterier=skit, dvs till skillnad från traditionella filter (biobollar etc) så omvandlar den inte föroreningarna utan plockar dessa ut ur systemet.

Det finns inget "magiskt" med akvarieutrustning, allting har en input/output balans och vad du har i karet i form av näring försvinner inte(delorsak till DSB motståndet hos många).

Att använda en difusor ut i karet kommer att göra flera saker som microbubblor överallt i karet, ytan kommer att få ett skummlager som kommer o lukta skit och klägga ner belysningen.

Sötvattensfisk har anpassat sig till miljön dom lever i och den är normalt varierande belastad av fosfater och annat, saltvattensfisk (flesta arter) lever i en väldigt ren och stabil miljö.

Man kan hålla saltvattensfisk i betydligt sämre miljö än koraller o lägre djur men det finns en nedre gräns där med som varierar lite beroende på art.

Vad du är ute efter egentligen är ett gammaldags kar, man ser såna fortfarande i USA/Asien och modellen stöds även av vissa butiker i Sverige.

Utan skummare så är jag tveksam till att 20-30%VB räcker. Nybörjare kommer att ofelbart göra 2 saker, köpa för mycket fisk och mata för mycket ;)

Om man begränsar antalet fisk/matning o har bara tåliga arter så fungerar det, men hur länge är det kul och hur många kommer o nöjja sig med det?

//NiXoN

Okej, tack för ditt svar. Dock gör väl inte en difusor så små bubblor som 0.5-0.8 mm som behövs minst för att bilda skum? Sen krävs det inte att det är i en behållare som typ ett rör på en skummare för att det ska bli skumeffekt?

Sen de två sakerna du nämner, matar för mycket och för mycket fisk kommer man ju inte undan med iheller trots man har skummare. Gör man det med skummare också så tar det inte lång tid innan det är en algsoppa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack för ditt svar. Dock gör väl inte en difusor så små bubblor som 0.5-0.8 mm som behövs minst för att bilda skum? Sen krävs det inte att det är i en behållare som typ ett rör på en skummare för att det ska bli skumeffekt?

Sen de två sakerna du nämner, matar för mycket och för mycket fisk kommer man ju inte undan med iheller trots man har skummare. Gör man det med skummare också så tar det inte lång tid innan det är en algsoppa.

I och med saltvattnets högre densitet så blir det mindre bubblor per automatik, rätta mig om jag har fel

Jag testade köra länge bara med ytterfilter och vattenbyten, utan skummare, det går ett tag, sen blir för mycket organiskt i vattnet och fiskarna lever och frodas förvisso, men olika alger breder ut sig till ett ohållbart läge efter ett tag (6-12 mån), sen ger man upp :)

Jag tror att med fish only så är det extra viktigt med just skummare, pga matningen.

För ett hållbart saltvattenskar så sätter jag i min lista

- skummare

- ytavrinning

- osmosvatten istället för kranvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I och med saltvattnets högre densitet så blir det mindre bubblor per automatik, rätta mig om jag har fel

Jag testade köra länge bara med ytterfilter och vattenbyten, utan skummare, det går ett tag, sen blir för mycket organiskt i vattnet och fiskarna lever och frodas förvisso, men olika alger breder ut sig till ett ohållbart läge efter ett tag (6-12 mån), sen ger man upp :)

Jag tror att med fish only så är det extra viktigt med just skummare, pga matningen.

För ett hållbart saltvattenskar så sätter jag i min lista

- skummare

- ytavrinning

- osmosvatten istället för kranvatten

Okej, så gammaldags kar var inte hållbara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gammaldags kar hade också skummare...

jag körde ett kar på 200 liter i strax över ett år utan skummare men med vattenbyten... det gick, men efter att jag skaffade skummare så går allt mycket lättare... jag rensade makroalger i det karet en gång i veckan pga näringsöverskott, skrapade rutan varje dag och det enda som växte var xenia... när jag skaffade skummare och började med fosfatremover växer korallerna, fiskarna trivs och algerna hålls på en jämn nivå... kort sagt, jag har det så mycket enklare nu...

jag säger inte att det inte går köra ett fishonly med droppfilter, låg belysning och vattenbyten... USA har bevisat att det funkar utmärkt... jag säger bara att det är tråkigare, utan ett komplett kar, med allt liv man vill ha, kan man lika gärna pyssla med sötvatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick skum-effekt i min överrinningsbox ett tag då det var en sida på kammen som det blev en virvel på samt så porlade det precis där så skummet kom, om än långsammare än i en skummare, så det lär du garanterat få med en sådan utströmmare. För att inte tala om allt saltstänk när bubblorna spricker på ytan och hela insidan av locket och belysningen blir helt nersaltad.

Men det behöver inte vara så avancerat ändå, en skummare som hänger på akvariets kant, eller får plats i boxen i karet.

Med fish-only så är en bra skummare ett effektivt medel för att ha en bra vattenkvalité, kanske ett droppfilter eller nitratfilter är ett extra alternativ utöver skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick skum-effekt i min överrinningsbox ett tag då det var en sida på kammen som det blev en virvel på samt så porlade det precis där så skummet kom, om än långsammare än i en skummare, så det lär du garanterat få med en sådan utströmmare. För att inte tala om allt saltstänk när bubblorna spricker på ytan och hela insidan av locket och belysningen blir helt nersaltad.

Men det behöver inte vara så avancerat ändå, en skummare som hänger på akvariets kant, eller får plats i boxen i karet.

Med fish-only så är en bra skummare ett effektivt medel för att ha en bra vattenkvalité, kanske ett droppfilter eller nitratfilter är ett extra alternativ utöver skummaren.

Okej, tack för era svar.

Då spikar vi fast i kistan att saltvattensfiskar vill ha något renare vatten än sötvattensfiskar, vilket man uppnår bäst med en skummare. Difusor är inte lägligt i saltvattensakvarium p.g.a. konsekvenserna.

Moderatern får gärna förstöra eller ta bort denna tråd, då den inte var till nån nytta.

Hej!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker absolut inte tråden ska tas bort, tycker frågeställningen är rimlig, och en diskussion kring det är väldigt intressant... Och vet inte om jag håller med om alla åsikter här, men sån är ju jag ;) Man kan nog säga att korallrevsfiskar har högre krav på vattenkvalité än normala sötvattensfiskar, men det finns andra havsmiljöer som många glömmer bort... Sen är det ju tyvärr så att vi har en väldigt enkelriktad fiskimport, så för nybörjaren är det ju näst intill omöjligt att få tag i djur ifrån andra miljöer än korallrev... Trist tycker jag som gärna hade lite udda fiskar i special-habitat...

Andra poänger som tas upp är ju just att många överbelastar sina akvarier, skummare är inte på något sätt nödvändigt även om alla vill säga att det är så, många har inte ens testat...Vandal är väl en av de som verkligen har testat det hela också.. Själv har jag testat, och rekommenderar andra att göra det samma, men man får absolut inte överbelasta karet, man får glömma bort fiskar som kirurger med mera, nån clownfisk eller ett gäng gobies, inga problem... bara man väljer rätt arter...

Så som frågan var satt så var det inte att ha ett kar fullt med kirurger och tryckare det handlade om, utan några få små fiskar, så varför skulle man behöva mata med gigantiska mängder mat?. Det går utmärkt att göra och alla borde göra det, speciellt om man redan har ett saltkar, då kostar det ingenting att starta upp det om man har akvariet redan, ta nån bit LS, lite sand och akvarievatten, byt vatten varje vecka, släng i en goby, mata, byt vatten, osv... Ett litet kar där man kan göra 30-50%-iga vattenbyten utan problem är hur lätt som helst (om man inte får problem som jag med en doppvärmare som ballade ur, mitt tips är att hålla karet rumstempererat utan någon doppvärmare...)... Egen erfarenhet av många olika sätt är det bästa sättet att lära sig hur saker fungerar och hänger samman, att säga nåt om nåt man inte testat själv ger jag inte mycket för...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tråd och frågeställning.

Det finns en del som kör lowtech utan skummare osv.

Men det kräver mer av akvaristen i både kunskap och engagemang. Den kunskapen hävdar jag att man får genom erfarenhet, det är svårt att läsa sig till det då alla kar är olika.

Lasse har väl ett skummarlöst igång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör både mitt nano och RSM skummarlöst, bara biofilter. RSM:et har gått i 5 år nu. Jag kör iofs inget SPS kar utan det är skivor och Xenia. När det gäller små kar, under 50 liter, så anser jag att skummaren inte behövs - kan ersättas av vattenbyte. Till Fredriks erfarenhet vill jag säga att just den tid du talar om - ett halvt år till ett år brukar ge problem i de flesta kar (oavsett skummare eller inte) - för att sedan ge med sig efter ett tag. Visst kan man köra enkla kar skummarlöst - man kanske inte skall satsa på sps utan börja med att få erfarenheter med hjälp av skivor och övriga mjukisar. Vill man köra hårdkoraller så måste man begränsa fosfaten på något sätt och fosfatremover är bra. På försök så startade jag mitt nya nano med fosfatremover redan från början - jag vet dock inte om mina erfarenheter talar för att göra så senare. Just nu har jag fått en rätt så kraftig cyano i det karet.

Mitt stora går med skummare men det är ingen högeffektiv sak.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har experimenterat lite o köra utan skummare(inte helt frivilligt men ändå) och visst det går men karet funkar lite anorlunda då och är känsligare enligt min erfarenhet.

Vi har alla lite olika erfarenheter och mål för våra kar så det är nog naturligt att åsikterna skiljer utan att nån har direkt fel...

Jag försöker dock utgå ifrån att en nybörjare skall ha lite mer spelutrymme än vad nån som haft kar länge behöver.

Det baserar jag på viss erfarenhet av att ha hjälpt folk i butik som provat både det ena och det andra.

Att få en nybörjare o köra väldigt strikt utan att överbelasta/övermata o köpa fel arter vore helt underbart men så brukar det inte fungera.

Nu låter jag taskig men gemene mann har inte fingertoppskänsla från början och vissa kommer aldrig att utveckla det heller, samt så kan annat spela in...

Dottern ville ha en anemon eller en doris till, impulssköp, vill testa, det var så tråkigt, jag trodde inte..., är vanliga saker man brukar få höra när man skall reda ut nån soppa.

För att få det o funka för nybörjarakvarister i större grad med lagom läsning etc så brukar jag rekomendera bland annat skummare.

Jag ser heldre att vi får fler som lyckas o kan utveckla sina kar och intresset än att man får ett större antal avskräckande problemkar.

Sen ser jag ett litet etiskt dilemma i vissa low budget projekt och det är dom som utgår ifrån hur mycket man kan utsätta ett djur för innan det dör.

Då menar jag absolut inte att det gäller alla lowtech/low budget.

Nanokar är bra exempel på burkar som kan funka finfint med bara VB, inget som jag argumenterar emot.

Börjar vi prata om större FO kar blir dock frestelsen stor för dom flesta att fylla upp simmytan med lite mer liv.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har experimenterat lite o köra utan skummare(inte helt frivilligt men ändå) och visst det går men karet funkar lite anorlunda då och är känsligare enligt min erfarenhet.

Vi har alla lite olika erfarenheter och mål för våra kar så det är nog naturligt att åsikterna skiljer utan att nån har direkt fel...

Jag försöker dock utgå ifrån att en nybörjare skall ha lite mer spelutrymme än vad nån som haft kar länge behöver.

Det baserar jag på viss erfarenhet av att ha hjälpt folk i butik som provat både det ena och det andra.

Att få en nybörjare o köra väldigt strikt utan att överbelasta/övermata o köpa fel arter vore helt underbart men så brukar det inte fungera.

Nu låter jag taskig men gemene mann har inte fingertoppskänsla från början och vissa kommer aldrig att utveckla det heller, samt så kan annat spela in...

Dottern ville ha en anemon eller en doris till, impulssköp, vill testa, det var så tråkigt, jag trodde inte..., är vanliga saker man brukar få höra när man skall reda ut nån soppa.

För att få det o funka för nybörjarakvarister i större grad med lagom läsning etc så brukar jag rekomendera bland annat skummare.

Jag ser heldre att vi får fler som lyckas o kan utveckla sina kar och intresset än att man får ett större antal avskräckande problemkar.

Sen ser jag ett litet etiskt dilemma i vissa low budget projekt och det är dom som utgår ifrån hur mycket man kan utsätta ett djur för innan det dör.

Då menar jag absolut inte att det gäller alla lowtech/low budget.

Nanokar är bra exempel på burkar som kan funka finfint med bara VB, inget som jag argumenterar emot.

Börjar vi prata om större FO kar blir dock frestelsen stor för dom flesta att fylla upp simmytan med lite mer liv.

//NiXoN

Hehe, alltså, som jag skrev var tråden inriktad mycket åt den yngre åldern för att väcka intresse. Jag kommer själv ihåg som liten när man fick se saltvatten och tänkte det vill jag också hålla på med. Då vänder man sig till sin mamma och pappa och säger snälla, kan jag inte få. :) Ni kan ju tänka er prislappen när djuraffären ska visa upp karet, utrustningen, levande sanden, levande sten, belysningen, m.m. Ja, man kan väl översätta det direkt att det skrämmer iväg de flesta föräldrarna. Samma med andra ungdomar, de får intresset, ser prislappen och intresset dör, vilket är lite trist. Samtidigt som det är bra att inte fel folk får hålla på med levande djur så kan ju ett litet intresse växa till ett större intresse, det vet nog dem flesta som håller på med akvarium här. Man börjarde med en guldfiskskål och det slutade med 1 kubik i vardagsrummet.

Sen så var inte tanken att karet skulle vara inriktat mot drakfiskar, tryckare eller andra stora fiskar. Jag tänker mig främst dem fiskarna som är allra populärast, vilket jag tror vi alla kan komma bra överens om är clownfisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att Ted börjar närma sig pudelns kärna här i sitt sista inlägg. Hur gör man hobbyn större? Vi kan ha hur många åsikter som helst om hur man bäst sköter ett saltvattenskar men vi måste också vara medvetna om att det måste finnas möjligheter för hobbyn att växa. Om affärerna, som är grunden för vår hobby, skall kunna finnas kvar i en framtid så måste det komma in nytt folk inom hobbyn och jag tror att det är en ganska kortsiktig lösning att komma med en startkostnad på upp mot 10 000 kronor för ett litet akvarium under 100 liter. Ja - det kanske behövs om man skall starta med ett utpräglat SPS kar men absolut inte om man tänker starta med lite små fisk och framförallt mjukkoraller. Det finns många sätt att hålla ett saltvattensakvarium och vi kanske skall skriva mer om hur man gör med de "billigare" lösningarna. Vad behövs istället om man tar bort skummaren. Vad behövs istället om man tar bort LS. Kan man minska på cirkulationen. Vad behövs i ljusväg. Allt ställt utifrån frågan - hur underlätta för att fler kan komma in i hobbyn?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ville själv ha ett saltkar vid 14-15 så jag förstår vad ni menar, men det ändrar inte vissa grundläggande fakta om kostnader och krav som ställs på akvaristen.

Jag är rätt övertygad om att ett snyggt sötvattenskar lägger en bättre grund för ett långvarigt intresse i akvaristik jämfört med ett simpelt och relativt tråkigt kar med ett par clowner.

Finns det inte direkt några möjligheter för utveckling så har jag svårt att se hur intresset skulle växa.

Stöder helhjärtat billigare saltkar för nybörjare men då bör man prioritera djurhållningen så att vi inte ger miljöorganisationer och djurrätsaktivisterna ytterligare rep o hänga oss med.

Beklagligt nog så vet jag även från handeln att när prisena sjunker på djur så sjunker även nivån på skötsel...

Lasse har skrivit en fin uppstart o drifts instruktion för nanokar och det är självklart att man kunde skapa nåt liknande för "enklare" kar.

Problemet är nog att vi kan få svårt o komma överense om hur det skulle se ut.

Att få ihop nåt för för ett par clowner är ju inte direkt nån utmaning men ärligt talat så tror jag inte det är helt rimligt o tänka så om man skall ha nåt som bidrar positivt till hobbyn.

Man får nog mera tänka på hur "svensson" ser ett akvarium i snitt och det är extremt sällan det brukar handla om minimalistisk inredning med fisk.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratar nu om kar under 100 liter vilket jag till skillnad från många andra tycker är ett bra insteg till saltvattenshobbyn. Kar under 100 liter kräver dock andra fiskar än de som är vanliga i handeln idag. Det börjar att ändras genom att mindre och ovanligare fisk dyker upp i handeln. Urvalet på lägre djur ökar också.

Jag håller för övrigt med om att erfarenhet från sötvatten är en fördel, det skiljer inte så mycket. Sen håller jag med om priserna på levande. Även om alla tror att det är billigare ute i Europa så stämmer inte det när det gäller levandesidan - där är vi rätt så billiga för det mesta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår vad du menar Nixon och håller med om att många nog lätt dras till att köpa mer fisk än systemet klarar, det är ett problem, men där gäller det ju att vara övertydlig med vad som gäller, för folk kommer starta billiga kar hur som helst nu när det börjar bli billigare med det levande och så vidare. Då är det ju bättre att vi ger tips om vad som är ett bra välfungerande system än att bara säga glöm det och starta sötvatten, dom kanske inte vill starta sötvatten...

Då är det ju bättre att vi visar vad man kan göra med små medel, och vad som krävs för att lyckas, att lyckas med ett kar som fullkomligt lyser i är inte ifrån någon 14årings möjlighet, bara den får rätt vägledning. Vill man ha ett underbart vackert kar för några tusingar så är det faktiskt möjligt... och då inklusive allt, akvarium, salt, levandesten, koralldjur, ryggradslöst och några fiskar... Bara som ett exempel, dom en start att börja diskutera ifrån:

Akvarium, billigt 54L sötvattensakvarium med allt: 500-700kr

Marinlysrör till det: 200kr

Streamer: 300kr

Salt ~10kg: 350kr

Levande sand: 150kr

Levande sten: 500kr

Städpatrull: 400kr

Fungerande akvarium: 2300-2500kr... Och man har salt så det räcker för vattenbyten i ett antal månader...

Mer levande:

Skivanemoner (Rhodactis, Actinodiscus i nån fin färg): 200kr

Zoanthider i några riktigt läckra färger: 500kr

Mjukkorall: 150kr

Clownfiskpar: 300-400kr (ännu hellre nån blenid och några gobider i min smak)

Räka: 150kr

Totalt i.a.f under 4000kr... Och då kan man faktiskt fixa MYCKET bättre priser genom att köpa på köp och sälj (och vissa saker är inte helt nödvändiga i karet, men det får vi diskutera lite här).

Tycker också att det hade varit härligt om våra butiker skulle satsa på nybörjarkit, där man för ett bra pris får köpa det som behövs (levande sten, sand, salt, städpatrull) och en del djur som är lämpliga som nybörjare... Där man får välja mellan några olika sorters mjukkoraller, knappar, skivisar, och bland några olika sorters lämpliga fiskar. Allt till ett paketpris, man skulle tjäna mindre i uppstartsfasen, men troligtvis tjäna in det när det blir fler som börjar med hobbyn... Tror inte det kommer att ske men man kan ju drömma...

Är det nånting fundamentalt jag har glömt i min lista? Ser inte mitt kitt som nåt djurplåger heller, så länge man sköter det, men precis samma sak gäller alla andra djur med, hur många gnagare svälter inte ihjäl i händerna på barn osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nånting fundamentalt jag har glömt i min lista?

Doppvärmare, algmagnet och något att mäta salthalten med kanske.

hur många gnagare svälter inte ihjäl i händerna på barn osv...

Inga, så vitt jag vet, däremot så övergöder många barn och vuxna sina husdjur tyvärr, hur många har inte råkat ut för akvarievakten som "råkat" mata för mycket så man nästan får sätta djuren på diet när man själv kommer hem? ;)

De senaste inläggen här har helt klart gett mycket kött på benen och visat att man faktiskt kan starta ett kar utan större omkostnader, eller krav på teknik i mängder. Så länge man inte överfyller karen med för mycket djur så finns det nog en hel del som hade kunnat konvertera sina sötkar till salt och sprida hobbyn vidare. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara understryka att om man skall köra skummarlöst så är ett bra biologiskt filter ett måste men det är väl med i kittet. I väldigt små kar (20 till 40 l) har faktiskt Eheim kommit med ett bra filter som man dessutom kan använda för att hålla aktivt kol, fosfatmedel eller andra tillsatser i frammåt. Det finns ju också ett antal kar med inbyggd sump i baksidan som går att använda.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...