Gå till innehåll

Automatisk uppdatering


Genne

Rekommenderade inlägg

Har bara en liten undran och kan förstå om det inte är lätt att ordna, menfrågan måste vara fri;)

Går det inte att ordna så att sidan uppdateras automatiskt med gämna mellanrum, menar jag har datorn igång hela dagarna och SG står alltid på, hade varit skönt om det automatiskt uppgraderades när ett nytt inlägg eller ämne postades så man inte behöver göra det manuelt med gämna eller ogämna mellanrum.

Hoppas ni förstår vad jag menar med detta.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har byggt en sån feature... finns dock bara på userscripts.org (sök på saltvattensguiden) o funkar bara till Chrome /FF... skulle dock kunna peta in den i template direkt så den ligger permanent..(så den funkar för alla browsers)

Tror jag gjorde en tråd om detta för några månader sedan, ska se om jag hittar den...

/edit

Här tråd med liten skärmdump...

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?44647-Ny%E5rs-script-med-auto-refresh&highlight=userscripts

Ändrat av freguz
länk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att få din dator att uppdatera så fort det kommer ett inlägg i forumet blir nog svårt, men det finns ett script på sidan som "freguz" tagit fram, tror jag det var iaf. Det gör iaf att sidan uppdateras med 5 minuters intervall.

Är väll lite körd men min tanke var lite det som FB har, förstår att det inte är lätt men undrade bara jag orkar nog trycka på uppgradera om det är så.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns redan. Gå in under "Vad är nytt" där finns en ruta att bocka i

<input style="vertical-align: bottom;" id="chkAutoLoad" CHECKED="checked" type="checkbox"> Automatisk uppdatering

Tack den har jag missat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns redan. Gå in under "Vad är nytt" där finns en ruta att bocka i

<input checked="checked" id="chkAutoLoad" style="vertical-align:bottom;" type="checkbox"> Automatisk uppdatering

Hmm gör det va bra isf? Det är inte mitt script du installerat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är väll lite körd men min tanke var lite det som FB har, förstår att det inte är lätt men undrade bara jag orkar nog trycka på uppgradera om det är så.

MVH/Glenn

Tyvärr har nog inte forumets programvara något inbyggt script som uppdaterar forumet på samma sätt som FB gör, men att få webläsaren att uppdateras med jämna mellanrum är iaf en bra bit på vägen kan jag tycka. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har nog inte forumets programvara något inbyggt script som uppdaterar forumet på samma sätt som FB gör, men att få webläsaren att uppdateras med jämna mellanrum är iaf en bra bit på vägen kan jag tycka. :)

Fullt tillräkligt men trodde inte det fanns något sådant, är väll lite insnöad.

Detta med hårdvara är inga problem men mjukvara! orkar inte göra programmen för tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
Fullt tillräkligt men trodde inte det fanns något sådant, är väll lite insnöad.

Detta med hårdvara är inga problem men mjukvara! orkar inte göra programmen för tillfället.

Nu finns det en "automatisk uppdatering", samma upplägg som tidigare, fast inbyggt i forumet, enkel att slå på: gå till Mina inställningar -> Min profil.

Kryssrutan behövs bockas i också för att den ska ticka igång, kan vara bra att kunna slå av den snabbt.

Frekvensen är inställd på 1 gång per minut.

(OBS det tidigare userscriptet behövs alltså inte längre, och kommer ej vidareutvecklas)

/Freguz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ändrat/förenklat handhavandet en aning

Kryssrutan borta, istället en text som talar om att den är aktiverad

Fanns vissa som hade problem med att det inte uppdaterades alla gånger i listan.

Nu är det en unik url parameter på varje request i ajax-anropet (en ticker från datum .getTime()). Så nu skall alla nya poster snällt alltid visas. (välj console i browserns developer tool så visas varje request som görs)

/Freguz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ändrat scriptet nu så den gör precis som om man hade klickat på "vad är nytt?" manuellt, dvs laddar om hela sidan (1 gång per minut).

Då blir det mer logiskt, man får även en refresh på sina aviseringar tex så man inte missar nåt där, samt att tillbaka-knappen då visar rätt listning.

Tyvärr inte lika smooth uppdatering som med ajax i bakgrunden, men det kvittar nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utökad funktion:

- Om man har olästa poster syns det i browserns flik. Det blir antalet inom parentes.

Praktiskt tänkte jag om man som jag sitter med 10 flikar uppe samtidigt på jobbet och hinner inte kika på SG hela tiden om det rasat in nya inlägg. Nu ser man det bara man kikar på fliken.

OBS behövs en rejäl refresh med F5 eller ctrl + R för att få bort gamla cachade scriptet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt för min otydlighet, jag menar scriptet som helhet. :)

Som beskrivits tidigare i tråden så är det en inställning i "redigera min profil", finns skärmdumpar och mer info i denna tråd ;)

/edit

Och nej givetvis inte default, en extra krydda för den som vill ha det där lilla extra :)

Ändrat av freguz
glömde det dära med default
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...