Gå till innehåll

Martins saltvattensakvarium!


Seahorse

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är helt ny både här och inom akvariehobbyn, så ska kanske berätta lite om mig själv. Jag heter Martin och är 21 år gammal, jag lever i södra Sverige.

Jag har länge fascinerats av akvarium, framför allt saltvattensakvarium. Och just nu har jag väldigt mycket tid över, så det fick bli att börja på ett litet projekt inom akvarievärlden. Tanken var att starta ett saltvattenskar utan tidigare erfarenhet av salt- eller sötvattensakvarium. Jag är nog inte heller den första människan som har tänkt på det, så jag tänkte att jag kunde dela detta med dom som är intresserade av att följa min resa genom akvarievärlden. :)

Och om ni vill får ni hemskt gärna komma med tips och tricks, det uppskattas verkligen. (Ctrl+c, ctrl+v från mitt tidigare inlägg)

Kommer uppdatera här när det händer något stort i akvariet! Har i alla fall precis startat upp det och öst i salt! Ingen större mening att visa många bilder nu, men tar med en för att se skillnaden efterhand. Längtar efter att få i lite sten och sand. :)

65mmg1.jpg

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Beg, levande sten är hur bra som helst,dock,ett litet frågetecken om den är medicinerad.Men att blanda upp "gammal" sten med ny sten kan inte vara fel,jag håller alltid utkik efter iaptasia/glasrosor på stenar dessa dödar jag lätt med lite kokande vatten i en sårspruta. Bristleworms/spec fireworms ska visst vara ena fulingar och jag har bristleworms men inte någon mask som jag kan se ställer till problem för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bristleworms/spec fireworms, eller Borstmaskar på svenska, är nyttodjur och ställer inte till med problem annat än om man råkar peta på dem, vilket inte ska vara så skönt då de har små sylvassa borst på sidorna som fastnar i skinnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de är fantastiska djur! Dem ska man inte slänga bort eller avliva som en del gör här på guiden ibland. Lägg i fler istället. De äter allt möjligt litet skräp, matrester, alger och annat. Gör ont att pilla på, men det ska man ju inte göra. Det är därför de har taggar, för de vill inte bli pillade på :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Vad ska jag ha för mätverktyg? Tips?

En refraktometer för att mäta salthalten, om du inte redan har det. Sen beror det ju lite på vad du ska ha i karet, men Ph, Nitrat och Fosfat kan väl vara en bra start, och sen Kh, Ca och Mg om du ska ha stenkoraller. Men mer exakta svar kan nog någon annan ge dig. Jag kör iaf med Saliferts tester och tycker de funkar bra.

Hur går det annars för dig? :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon speciell eller kan det vara typ - http://www.akvarieshopen.com/dd-refraktometer-optisk-saltmatare-p-1058.html http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=655 ?

Jodå, har fått i sten och sand! Har även bytt skummare till en Tunze 9002 med en Media basket, det blev en hel del tystare :) Annars har det inte hänt mycket, sakta men säkert tar jag mig frammåt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inga planer just nu, framtidens planer är sjöhästar(namnet avslöjar inget ;) ). Men det tar sin tid innan man vågar ge sig på några hästar, ska krävas en hel del från skötaren. Är dock helt kär i hästarna, tappar hakan varje gång jag ser en. Finns verkligen inget liv på denna jord som liknar dessa underbara små liv!

Men, det kommer ta sin tid innan jag har ett par hästar, om ett par år kanske! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, lite kanske då. ;)

Va spännande! Ja, det är fascinerande och vackra små varelser! Det finns säkert folk här med kunskap om dessa djur som vill dela med sig av sin erfarenhet när du känner att det är dags för det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag köpt en refraktometer och den visar 1,024. Förövrigt så ser det bra ut i karet, en och annan brunalg har hittat sig till glaset.

Lite frågor:

Ska skummaren skumam "vitt"? Eller är det för att karet är nystartat? Eller har jag kanske gjort något galet? :)

Vad ska jag göra här näst? Bara att vänta? Eller köpa några tester?

Hur många timmar tänt bör jag ha? Kör just nu på fyra!

Hälsningar, Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummet skummar ofta vitt när du ser det i skummaren, det som så småningom letar sig upp i skummarkoppen får ofta en färg av brunt/grönt/svart/gult beroende på hur vått eller "torrt" du skummar. Ju blötare, desto ljusare färg enligt mina erfarenheter.

Vad är det för fabrikat på koppartestet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick du köpt en osmos förresten?

Innan du köper fisk/sjöhästar så hade iaf jag låtit karet gå in sig ordentligt och bara kört på koraller så länge, sen när karet är moget så kan man börja införskaffa gorgonier som kräver lite matning och även är bra fästen för sjöhästarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummet har i alla fall börjat lukta lite "illa" (vet inte om jag skulle kalla det illa, lite mer konstigt). Testet är Haquoss om jag läser rätt.

Har inte köpt ännu. Har dock varit i kontakt med rent-vatten, mycket trevlig man måste jag säga. Fick många bra råd och tips. Blir att beställa en med silikatfilter väldigt snart.

Japp, ska skynda långsamt. Har inga planer på att stoppa in något under sommaren. Kanske någon korall om någon/några månader.

Tack för svaren. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...