Gå till innehåll

Korall lim


Clownen

Rekommenderade inlägg

Nu har vi gjort vårt första försök med speedglue....utan succé. Först testade vi 5ml + en struken matsked pulver. Sen testade vi 5ml med en rågad matsked och sen 5ml till en knapp matsked. Både med kranvatten och saltvatten. Endå fick vi bara en av alla korallerna att fastna.

Oavsett koncistens så lyckades vi inte få det att fästa under ytan.

Några tips på hur man lyckas med detta?

Hej !

Jag har använt KZ speedglue flera ggr och tycker det är kanon, struntade helt i beskrivningen hur mycket vatten kontra pulver man skulle ha.

Blandade pulver och vatten tills du får en fast deg som det står i beskrivningen "Man ska kunna rulla till en boll i handflatan utan att det kladdar kvar i handen" Något liknande iallafall.

Sedan gör jag flera små bollar som sedan fästes på fraggsten eller liknande, har funkat att fästa i vatten oxå. Bara man håller kvar ett litet tag så funkar det...

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej !

Jag har använt KZ speedglue flera ggr och tycker det är kanon, struntade helt i beskrivningen hur mycket vatten kontra pulver man skulle ha.

Blandade pulver och vatten tills du får en fast deg som det står i beskrivningen "Man ska kunna rulla till en boll i handflatan utan att det kladdar kvar i handen" Något liknande iallafall.

Sedan gör jag flera små bollar som sedan fästes på fraggsten eller liknande, har funkat att fästa i vatten oxå. Bara man håller kvar ett litet tag så funkar det...

MVH Johan

Det låter nästan som något man borde prova, vart beställer ni det ifrån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har varit två olika lim uppe här i tråden. Speedglue har jag ingen erfarenhet av. Det är Biltemas epoxikitt som jag har fått problemen av.

Jag hoppas ingen läst fel.

Tillsammans med mina fraggar simmar exempelvis 2st Acanthurus Achilles just nu som mår superfint...

Kanske tar limmet död på vit prick...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med biltemas lim, det verkar som stig har en poäng där. Tycker inte att jag har så mycket lägre djur som poddar och sånt som jag borde. Kan vara att det tar död på mindre organismer.

Har dock märkt att koraller lägger fot snabbare på biltemas lim än tex deltecs, märkligt om det skulle vara så giftigt som dom säger.

Annars har jag inte märkt något negativt med det.

Trots det så tänkte jag köpa på mig en bytta KZ lim, det känns bättre iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
  • 1 år senare...
  • 3 månader senare...

Bor på gotland och här finns det inte biltema, har itne så mkt att välja på. Hur fungerar superlimet i geleform, går det att fästa under vatten eller måste det man ska fästa ur vattnet? om isåfall hur länge klarar sig de koraller ovanför vattnet. Har superlimmet någon påverkan på vattnet, och det andra levande i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Limmet bör limmas ovan vatten då det härdar väldigt fort under vatten. Korallerna klarar sig utan större bekymmer flera minuter innan du bör doppa dem igen.

I stort sett vilket superlim i gel-form går bra. Cyanoacrylat ska det stå på tuben, sen är det bara o köra. Vad jag vet så finns det ingen som kan påvisa något negativt av att ha limmat med superlim i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var nog jag som kom med att jag inte ville använda flex gelen på grund av att den vad "gummiförstärkt" och det står inte vad det är för gummi dom tillsatt, och jag inte vill riskera nånting. Kan vara ofarligt men jag är inte den som vill chansa.

Såhär skriver tillverkaren, Henkel, om flex gel: "Genom att tillsätta gummipartiklar i limformulan har man lyckats skapa en ett gelliknande lim med en fantastisk flexibilitet som tål stötar utan att spricka"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 år senare...

hej

jag har en sprucken revpelare som behöver limmas ihop, gissar att ytan är ca 2 kvadratdecimeter som skall sammanfogas vad har ni för förslag på lim för detta ändamål?

pelaren skall tas urakvariet vid limning men stenen kommer att vara blöt vid tillfället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...