Gå till innehåll

Att göra eget algfoder...


JMAONE

Rekommenderade inlägg

Jag behöver lite inspiration för att börja tillverka eget algfoder till mina kirurger. Hoppas på flera förslag för att kunna servera en heltäckande diet.

Idag matar jag mina kirurger endast med; Spirulina Flakes (tycker flingorna är för små), Noriblad, Julian Sprung's Red Seaweed (svindyrt!) samt att de mumsar räkmix, artemia mm.

Finns det något mer i algväg i den asiatiska livsmedelsbutiken man använda?

Jag vill även göra en vegetabilisk "frysmix" som är fast i konsistensen. Kan man använda gelatin eller finns det ett bättre bindningsmedel?

Vad kan jag använda från grönsaksdisken: vitlök, sallader (vilka?), morötter?

Finns det några alger som man kan odla själv som inte sprider sig som en pest i huvudkaret? Odla och sedan frysa in det skulle kanske vara en idé?

Ja som sagt, behöver lite inspiration och tipps!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat maskrosblad till mina kirurger var lite fundersam över detta men fiskarna mådde kanon då de åt detta tyckte att färgerna blev mer markanta och livligare fiskar i karet. Clownfiskarna tyckte även om detta.

Sallad är helt utdömt. Bara en massa vatten och "ingen" näring alls.

Vitlök skall visst vara bra för parasiter etc så bra att blanda ner eller lägga den vanliga maten i en stund innan matning. Koncentrat vet jag ej men att pressa en halvklyfta i lite vatten och lägga i maten där i borde vara okey. Man märker det snart om de tycker om det eller inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag var nere på hälsokost butiken och frågade efter alger. Dom hade ca 10 sorter dom kunde ta hem, Så jag beställde orostad nori och nån mer alg att prova med.

Ett super tipps för min inspiration... jag ska gå till hälsokosten!!

Här är annars en länk för de som gillar lite större förpackningar av Julian Sprung's Sea Weed.... 12 gram för 60 till 80 kr ger jag bara inte!!!

http://www.customaquatic.com/customaquatic/brandsubcategory.asp?brandID=TL&subcatID=fo-salt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undra hur det är med Spirulina alger. Läste en artikel i GT om Spirulina tillsattser i juice.

http://www.gt.se/index.jsp?pagenr=1&d=1190&q=Spirulina&search_type=1

Giftet heter BMAA och finns i blågröna alger, cyanobakterier. Bakterierna finns bland annat i spirulinaalgen, som används i många olika produkter. Spirulina anses ge en mängd positiva effekter.

Nu har en svensk-amerikansk studie kommit fram till att BMAA kan ha ett samband med nervsjukdomar som ALS, Alzheimer och Parkinson.

Under lång tid har höga halter av BMAA påvisats i hjärnor hos sjukdomsdrabbade på Stilla havs-ön Guam. Nyligen fann man BMMA även hos Alzheimerspatienter i Kanada och kartläggninen har intensifierats.

Undra hur fiskarna tar det??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skall göra mix på något sätt använd inte gelatin som stabiliseringsmedel, då det är gjort av anemalisk vävnad och inte lämpat för fisk. Jag vet när jag gjorde mat till mina troffar så använde jag mig av vanlig havregrynsgröt som bindemedel och det funkade bra, även så ökar man ju fibrerna vilket kanske är bra. Det finns även en ett alg-preparat som man kan använda kommer inte direkt ihåg vad den heter, kan vara något som alga alg eller nåt sånt. Vet att veganer använder det som gelatin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skall göra mix på något sätt använd inte gelatin som stabiliseringsmedel, då det är gjort av anemalisk vävnad och inte lämpat för fisk. Jag vet när jag gjorde mat till mina troffar så använde jag mig av vanlig havregrynsgröt som bindemedel och det funkade bra, även så ökar man ju fibrerna vilket kanske är bra. Det finns även en ett alg-preparat som man kan använda kommer inte direkt ihåg vad den heter, kan vara något som alga alg eller nåt sånt. Vet att veganer använder det som gelatin.

Ordet du söker är AGAR har jag för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag varit på hälsokosten och inhämtat lite information;

Vad tror ni om denna alg?

Makroalgen knöltång ( Ascophyllum Nodosum ) som skördas i det än så länge opåverkade ishavet utanför Islands nordvästra kust. Knöltången innehåller alla kända mineraler och spårämnen, ett tjugotal olika aminosyror, alla vitaminer, samt riklig mängd av Omega-3 fettsyran.

(Ascophyllum-Nodosum) består av.

Vitaminer Genomsnittligt värde i mg/kg

Kalcium 20 000 mg/kg Provit A (Beta karotin) 45 mg/kg

Fosfor 2000 mg/kg B1 3,5 mg/kg

Magnesium 7000 mg/kg B2 8 mg/kg

Natrium 3000 mg/kg B3 20 mg/kg

Kalium 2500 mg/kg B12 0,004 mg/kg

Järn 600 mg/kg C 1000 mg/kg

Jod 500 mg/kg E 225 mg/kg

Strontium 150 mg/kg K 10 mg/kg

Bor 90 mg/kg Biotin (vit H) 0,3 mg/kg

Zink 65 mg/kg Folsyra 0,3 mg/kg

Aluminium 60 mg/kg Folinsyra 0,3 mg/kg

Barium 35 mg/kg

Mangan 13 mg/kg

Koppar 10 mg/kg Fodertillskottet innehåller 20 olika aminosyror:

Kobolt 5 mg/kg Afganine, Arginine, Aspartic acid, Citrulline,

Cystine Glycine, Glutanic acid, Histidine, Isoleeucine,

Selen 4 mg/kg Lysine, Ornithine, Phenylalanine, Proline, Serine,

Leusine Treonine, Thyrosine, Valine, Tryptophane.

Titan 4 mg/kg

Vanadin 4 mg/kg

Nickel 3 mg/kg

Molybden 0,6 mg/kg

Genomsnitt av 1 kg i %

Fuktighet 12

Protein 6

Fibrer 6

Fett 2

Aska (mineralämne) 22

Kolhydrater 52

Flerårig hållbarhet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen kände tydligen till knöltång...:smiley24:

Försöker med några alger till... Vad sägs om nedanstående? :smiley5:

Ascophyllum Nodosum

Hizikia fusiforme

Laminaria japonica

Underia pinnatifidia

Agar flakes (Alternitive vegetable gelling agent) hittade jag i alla fall och den sägs i alla fall var okey! :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knöltång är vanlig på västkusten. Nummer två eller tre efter blåstång och kanske sågtång. Det som får mig att hoppa ur skorna är jodhalten. Vill vi gå från noll jod till 0,05 mg per liter i kar med 500 liter vatten i behövs det 25 mg jod. Det får vi från 50 g blåstång. I och för sig torkad men ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej köp HIKKARI ALGAWAFERS i stället det är ett kanon foder,det äter alla utom pincetter, enda nackdelen är att fiskarna blir för kraftiga och växer för fort. det är bara att slänga i en näve så har dom mat hela dan ,det tar flera timmar innan de löser sig i vatten, men det är bara om man vill vara lat. Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej köp HIKKARI ALGAWAFERS i stället det är ett kanon foder,det äter alla utom pincetter, enda nackdelen är att fiskarna blir för kraftiga och växer för fort. det är bara att slänga i en näve så har dom mat hela dan ,det tar flera timmar innan de löser sig i vatten, men det är bara om man vill vara lat. Mvh Stefan

Det är fodret som man matar algätande sötvattensfiskar med eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

p4999b.jpg

Hikari Algae Wafers are formulated from high levels of vegetable matter that hard to feed plecostomus and other algae eating bottom feeders prefer. Rich in nutrients and stabilized vitamin C, Hikari Algae Wafers promote resistance to stress and immunity to infectious disease while providing complete and balanced nutrition.

Ingredients:

Fish meal, wheat flour, wheat germ meal, dehydrated alfalfa meal, starch, sea weed meal, fish oil, krill meal, brewers dried yeast, enzyme, spirulina, monosodium glutamate, garlic, DL-methionine, astaxanthin, vitamin A supplement, vitamin D3 supplement, vitamin E supplement, menadione sodium bisulfite complex, thiamine mononitrate, riboflavin, pyridoxine hydrochloride, niacin, calcium pantothenate, biotin, folic acid, choline chloride, L-ascorbyl-2-polyphosphate, inositol, sodium monohydrogen phosphate, managanese sulfate, zinc sulfate, ferrous sulfate, calcium iodate, cobalt sulfate, magnesium sulfate, aluminum hydroxide.

Guaranteed Analysis:

Crude Protein min 32%

Crude Fat min 4%

Crude Fiber max 5%

Moisture max 10%

Crude Ash max 12%

Phosphorus min 1.2%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...