Gå till innehåll

Instruktion för Osmos...


wrang

Rekommenderade inlägg

Fick idag min nya osmos och läste instruktionen som var mycket utförlig tänkte då att andra också kunde ta del utav den.

Nått att tänka på.

Osmos modell: AquaNature

-För att förlänga livslängden måste sediment och kol filtret bytas ut 3-12ggr/år beroende hur förorenat vattnet är.

Hur vet man detta hur skitigt det är då?

-Spol anordningen 2minuter innan man använder den för att få bort avlagringar från membranet

-Osmosvattnet och koncentrat måste flöda ohindrat, annars uppstår ett mottryck som orsakar krackning av membranet

- Denna anordning funkar med ett tryck från 3,5-4,5bar och en vattentemp av MINST 12grader

Ojdå jag har kört direkt från min kallvattenstam

- Hur skador kan förhindras:

Vattnet är för kallt under 12grader

För lite tryck i ledningen min 3,5bar

-Garantin gäller inte om vattentempen är mer än 30grader

Så ja nu vet man mer hur detta bör skötas för att få ut det man vill:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm....

Jag har en Aqualight. Kan inte minnas att jag läste något om tryck och temp på den.

Jag hade tänkt att bygga automatisk påfyllnad direkt från osmos. Har bla köpt 20 m 6 mm slang som jag skulle dra till akvariet...

Men om det min får vara 12 grader fallerar nog hela systemet. :-(

Någon som vet hur känsligt det är med temp.

Hur är det med trycket? Går det med 2 bar. Jag funderade på att koppla på den på vattenpumpen jag tar upp från borrhål/bergvärme. Där håller det 2-3 bar men där kan jag utan problem planera om till att ta det komunala....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kompletterar med detta som jag missade att skriva in.

-Samtidigt, vid kranvattentryck under 3,5bar och vid mycket hårt vatten kan kapaciteten minskas en hel del

- Denna anordning funkar med ett tryck från 3,5-4,5bar och en vattentemp av MINST 12grader. Dess kvarhållande är runt 90-95% +-3% (med 4bar och 12grader)

SÅ jag vet ej hur det skulle funka med under bar antar bara att de då ej kommer så mycket vatten som det är utlovat på min Aqua Standard 90L/dygnet.

Funderar dock att jag ej har någon kran på utloppet för "skitet" vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filterbytestiden är nog anpassad för kontinuerlig drift. Den stämmer ganska bra för mig som kör kontinuerligt än så länge.

Om osmosen inte har en synlig spolventil kan man skruva av kopplingen för slaskvattnet i den brukar strypningen vara.

Om sediment och kolfilter är skitiga märks det när man spolar. De släpper igenom mindre vatten. Är man riktigt noggrann kan man testa om det är klor i slaskvattnet när osmosen går som vanligt. Det skall kolfiltret ta bort.

Lägger man till 10 m inkommande slang runt om i rummet värms vattnet på vägen en del.

Jag läste Rowas bruks för ett antal år sedan. Den hade tabeller för olika tryck och vattentemperatur från fyra grader.

De osmoser jag köpt har alla varit av fabrikatet "Du Pont" när jag tittat på insatsen, så jag tror de fungerar ganska lika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-För att förlänga livslängden måste sediment och kol filtret bytas ut 3-12ggr/år beroende hur förorenat vattnet är.

:smiley20:

Fick med min härromdagen.

Reagerade mest på att det står 3-12ggr/år Dyrt jo.

Men hur ofta filter skall bytas,, är det inte beroende på hur mycket vatten som pumpas igenom osmosen. ?

En aquanatic nature 90sp

Får bara ut ca30liter vid 4,2bar & ca10grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då det ej sitter någon ventil på "slask" vattnet så borde väll den vara inställt på det som de föreslår 3,5-4,5 bar och över 12grader så borde väll min nya ge 90-120liter/dygnet :smiley24:

Satte in en manometer å såg att mitt vatten tryck är 3,5bar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade lite på det där med tempen på vattnet, och tog kontakt med bengan som jag köpte osmosen av. Han sa att minst 12 grader skulle jag inte bry mig om utan bara köra kallvatten.Pga att om man kör med lite varmvatten är risken stor att man får med sig koppar från ledningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade lite på det där med tempen på vattnet, och tog kontakt med bengan som jag köpte osmosen av. Han sa att minst 12 grader skulle jag inte bry mig om utan bara köra kallvatten.Pga att om man kör med lite varmvatten är risken stor att man får med sig koppar från ledningarna.

Kanon... då kör jag som jag tänkt mig med automat direkt från osmos och kallvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte på linnex som ville bygga till automatik

Du måste ju på nåt sätt lösa backspolningsproblematiken,vilket kan vara ett problem om man antar att du tänkt sätta en ventilstyrning på vattenledningen.

Eftersom man inte heller rekommenderas atta nvvända dom första litrarna av osmosvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men är fundersam hur man skall köra osmosen rätt. :smiley12:

Står att man ej skall köra kallare än 12grader och ej över 30grader.

Innan så körde jag på kallvatten stammen men nu testade jag att köra på dushen och på det kallaste men ändå känns det varmt...

Är det för varmt mer än 30grader så pajar membranet står det så nu vet jag verkligen inte vilken metod man skall köra.

När man kör på dushen så är det kallt i slangen men efter ett tag så blir det varmare och varmare in inlopps slangen.

Så vilket skall man köra och vad tycker ni

:smiley5: :smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte för länge sen en Aquamedic 90l/dag. I instruktionerna stod det att effektiviteten ökade med temperaturen, men det fanns nån gräns för hur varmt det fick vara. Snackade sedan med Roger på Korallrevet om detta och han sa att man bara skulle köra kallt. Kör man för varmt (vet ej hur varmt) kan man förstöra (bränna) membran och dyl. inne i apparaten. Både Korallrevet och JR kör vad jag vet bara på kallvattenledningen, och de verkar ju inte ha några problem. Vet ej varför tillverkaren skriver så om temperaturen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Men är fundersam hur man skall köra osmosen rätt. :smiley12:

Står att man ej skall köra kallare än 12grader och ej över 30grader.

Innan så körde jag på kallvatten stammen men nu testade jag att köra på dushen och på det kallaste men ändå känns det varmt...

Är det för varmt mer än 30grader så pajar membranet står det så nu vet jag verkligen inte vilken metod man skall köra.

När man kör på dushen så är det kallt i slangen men efter ett tag så blir det varmare och varmare in inlopps slangen.

Så vilket skall man köra och vad tycker ni

:smiley5: :smiley5:

Har en AN 60-90, kör enbart på kallvatten. Vid fullt tryck (högt) lämnar den typ 180L/D vilket gjorde mig misstänksam så jag lämnade lite osmos vatten för att testa. Konduktiviteten var mkt låg och jag har inte någon annan anledning (Alger m.m) att betvivla kvaliten på vattnet. Även om den lämnar det dubbla av vad som angivits. Kollade SI halten oxå vilken knappt var mätbar med saliferts test. Backspolningen är det enda som jag grubblar över då det saknas kran. :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den jag har nu spolar jag genom att ta av utloppsventilen. Vilket fabrikat det är har jag glömt eftersom jag bytt insatsen ungefär varannat år. Jag kör dygnet runt med 12" patronfilter på råvattnet. Spolningen skall göras utan tryck eftersom trycket pressar slammet mot membranet. Jag har kört osmos i 16 år dygnet runt och aldrig haft en som pajat plötsligt utan sakta har kvaliteten på osmosvattnet blivit sämre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte på linnex som ville bygga till automatik

Du måste ju på nåt sätt lösa backspolningsproblematiken,vilket kan vara ett problem om man antar att du tänkt sätta en ventilstyrning på vattenledningen.

Eftersom man inte heller rekommenderas atta nvvända dom första litrarna av osmosvattnet.

Då det går på givare och det bara blir midre mängd flera ggr dag har jag utgått från att man inte behövde spola ut någon liter då vattnet aldrig står nägon längre tid i osmosen.

Ang backspolningen så tänkte jag göra det regelbundet manuellt... i samband med man gör annan koll på akvariet. Blir kanske varannan vecka. Får helt enkelt lossa två slankopplingar och vända på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sp.jpg

Så här ser min ut. Igen kran där uppe utan bara 2st slangar ut

Den vänsta ren vatten och den högra "skit" vattnet

Om man skall backspola den så vänder man väll bara att inkommande vatten är vid den röda slangen eller!?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fundering... det där med att backspola... står det i era instruktionsböcker? Stod inget om det i min till Aqualight.

Backspolar man med "skitit" vatten så lägger man ju skit på fel sida filter samt att sista membranfiltret kommer i kontakt med större partiklar som de första filterna skulle ha rensat bort...

Därför måste jag få fråga så att det verkligen är uppmanat från tillverkare av filter att man skall backspola filter och inte så att det är något någon har hittat på...???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer citat från Aquamedics Operation manual for Revers Osmosis units;

"-Flushing. In order to flush the membrane, only the flushing valve has to opened. Ther water then flows with high speed through the narrow channels in the membrane and takes most of the residuals with. This flushing also clean the flushing valve itself.

After 15 - 20 minutes, the valve must be closed again - tear only handtight. If you tightend the valve to hard, the valve can be destroyed."

"-Flushing valve. The flushing valve is a part with limited lifetime. In case of a decrease of the adjusted water flow, the valve is encrusted with calcium an can be cleaned with acid (e.g. vinagre). If the water flow increases, the valve has to be replaced."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

M a o jag som inte har kran skall plocka bort strypningen på "skitvattnet" och bara låta det rinna på. Dvs inte spola bakåt.

Låter rimligt. Då drar man inte smutsvatten åt fel håll utan man ökar flödet så det drar skiten med sig från membranet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

M a o jag som inte har kran skall plocka bort strypningen på "skitvattnet" och bara låta det rinna på. Dvs inte spola bakåt.

Låter rimligt. Då drar man inte smutsvatten åt fel håll utam man ökar flödet så det drar skiten med sig.

Ja det låter väl rimligt! "stryker man inte mr Osmosis medhårs" så får den väl hjärtattack på sikt och kläggar ihop...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten och slaskvatten ut är ju på ena sidan osmosmembranet och vatten ut på andra. Åt vilket håll man spolar borde väl inte spela så stor roll så länge det är på rätt sida membranet. Jag har rullat upp ett par av mina kasserade och de var så fulla av skit att det är obegripligt att de fungerade.

Genom membranet passerar en del oönskade ämnen som vi inte vill ha. På grund av trycket pressar vi genom mycket mer renat vatten, men om osmosen står still så går föroreningarna genom membranet från det vatten som är på osmosens "hårda" vattensida. Det betyder att den första litern man får ut när man startar är praktiskt taget orenat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...