Gå till innehåll

Hur funkar kylare?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Precis som rubriken säger..

Hur funkar de olika kylarna som finns på marknaden?

Behöver de kopplas in till akvariet och sen ledas utomhus för att man skall få bort värmen eller kan de stå inomhus utan att de sprider en ofantlig hetta omkring sig.

Har tittat på denna: http://www.drakfisken.se/kyla-varme/1394-giesemann-polaris.html

Men priset är lite avskräckande tycker jag.

Kom gärna med förslag på olika märken som ni tycker är bra eller alternativ lösningar till kylning.

Har tidigare använt fläktar men eftersom det blir mycket resande över sommaren så känns det lite riskabelt.. helt plötsligt står väl sumpen torr i hettan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varmt och gott är ledordet :-)

Vågar du dig på kinesiska kylare så verkar Resun kunna fungera. Jag tror de låter ganska mycket värre än Polaris kylarna(som ser riktigt fina ut!) men de är ju ganska mycket lägre i pris med.

Fish-street har ibland kylare i sitt varuhus i Storbritannien och då blir frakten en bråkdel av vad den blir från Kina. Just nu har de CL-650 tex: http://www.fish-street.com/resun_cl650_chiller-eu_delivery?category_id=146

De är säkert ganska optimistiska med siffrorna och har nog även sämre verkningsgrad än de fina tyska kylarna men en sådan bör nog fungera. Fast det vore intressant att se fler här i Sverige som provar och använder de. Jag bryr mig inte om vad konstiga amerikaner på google säger, jag vill ha åsikter från folk jag vet är lite mer kräsna :-)

Majki säljer väl en Resun CL-200 kylare här på forumet nu med. Hade jag haft pengar över till sådant hade jag redan köpt och prövat den för fullt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom flesta kylarna som är för mindre akvariebruk funkar på ett sådant sätt att du skapar en reaktion mha en kompressor som har en kall sida o en varm sida.. En gas i systemet flyttar "energin" så att du tar värme från vattnet i karet i flyttar den till rums luften..

Är det möjligt att ha kylaren i ett annat rum alt utomhus så funkar det ganska bra.. Nu snackar jag inget om ev oljud , bara principen av energi förflyttningen.

Med vänlig hälsning, Manne

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?i0iqj2

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. känns lite som att det kunde vara kontraproduktivt att värma rummet där den står samtidigt som man försöker kyla sitt akvarium.

Jag har T5 som inte blir i närheten så varma som mina gamla MH lampor ändå är jag orolig inför sommaren. Belysningen kan man alltid reglera efter behov men om värmen pinnar på utomhus så är det inte mycket man kan göra för att sänka ordentligt.

Har kört med fläktar förra sommaren och det funkade ju då men skall det bli varmt denna sommaren så tror jag ju att det blir lite tajtare. Särskilt nu när boendet är mindre i kvm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle isolering av akvariet kunna vara bra här? I kombination med kylning då.

För isolering av akvariet skulle ju skydda den från den omgivande temperaturen(till viss del), därmed skulle fläktar eller kylare behöva arbeta mindre. Skulle det bli en kylare i rummet skulle även dennes avgivna värme påverka karet mindre då den som sagt är iaf delvis isolerad från rummet.

Eller är min ekvation fel? Skulle isolering kunna vara negativt istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att akvariekylaren ska funka optimalt så är det nästan ett måste att man kan ventilera rummet den står i , det är då verkningsgraden kommer till sin rätta.

Till alla som funderar på kylare:

När ni kolla vilken som kan passa just er.. Tänk på att kylaren är testad i ett system som inte "värms" på något sätt undertiden.. Dvs bara en kylarpump som tillför "värme" undertiden..

Alla pumpar osv tillför värme som då genast motverkar kylaren. För att inte tala om belysningen mm.

Första bästa tipset om "ni" är på gränsen så är det en fläktrad på ena kortsidan som blåser över hela ytan.. Den "vinden" ser till att avdunstningen ökar i ditt kar.. Avdunstningen kräver värme energi som den tar av akvarievattnet.. Kan i vissa fall plocka ett par grader ur karet med lite tur.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, som så många sagt här så tar den ut värmeenergi ifrån vattnet och förflyttar den till luften i rummet + all energi den förbrukar själv, jänkarna brukar ju bygga små hundkojor utomhus där de håller sina kylare, vi måste nog ta in dem under vintern, men kan ju vara ett allternativ även för osss. Tror väldigt mycket man får vad man betalar för när det kommer till kylare, har flera bekanta vars "billiga" (man kan ju inte säga att 4-6000 är billigt men i sammanhanget) har gett problem eller inte hållit speciellt länge... AC i rummet är ju ett alternativ som gör det även drägligt för en akvarist som vistas i rummet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
En (bra) kylare fungerar som ett kylskåp (inte som en AC!).... känn bak på kylskåpet, det är varmt, men du märker inte värmen i köket från kylskåpet.

Ett kylskåp fungerar precis som en AC. Enda skillnaden är att kylskåpet är isolerat (och inte har några värmekällor såsom pumpar i sig), det är därför det bara blir lite varmt på baksidan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett kylskåp fungerar precis som en AC. Enda skillnaden är att kylskåpet är isolerat (och inte har några värmekällor såsom pumpar i sig), det är därför det bara blir lite varmt på baksidan...

Ja... så det (kylskåpet) spyr inte ut en massa varmluft som värmer upp rummet (och förbrukar en-million-watt) så som en AC gör. ...och en bra akvariekylare fungerar på samma sätt, det kyler vattnet intern, använder mindre effekt änn en AC (och har ingen behållare eller utlopp för kondensvatten). :)

Edit: Har själv införskaffat en JAD 75, och är mycket nöjd med att jag inte kan hitta någon fläkt i den, vilket Giesemann Polaris (i orginalinlägget) har enligt bilderna... kommer koppla in den temporärt i sommar (min lägenhet blir %/&¤#&% varm), och troligen fixa en mera permanent lösning innan nästa sommar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja... så det (kylskåpet) spyr inte ut en massa varmluft som värmer upp rummet (och förbrukar en-million-watt) så som en AC gör. ...och en bra akvariekylare fungerar på samma sätt, det kyler vattnet intern, använder mindre effekt änn en AC (och har ingen behållare eller utlopp för kondensvatten). :)

Nu har du nog fått saker om bakfoten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Rohme: För att du skall kunna göra en jämförelse mellan en akvariekylare och ett kylskåp så måste du ha kylskåpsdörren öppen hela tiden. Du kan jämföra med en AC som du sätter på en viss temperatur i rummet och med en akvariekylare som du sätter en viss temperatur i vattnet. Du får i bägge fallen mer värme som värmer upp rummet om du inte leder ut värmen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Rohme: För att du skall kunna göra en jämförelse mellan en akvariekylare och ett kylskåp så måste du ha kylskåpsdörren öppen hela tiden. Du kan jämföra med en AC som du sätter på en viss temperatur i rummet och med en akvariekylare som du sätter en viss temperatur i vattnet. Du får i bägge fallen mer värme som värmer upp rummet om du inte leder ut värmen.

MVH Lasse

Ingen dum jämförelse faktiskt... för ett kylskåp med dörren öppen lyckas inte kyla ner rummet (!) (...det har allt för lite effekt då kylskåpets kompressor och kylförmåga är beräknat på ett (normalt stängt) rum som mäts i liter och inte kvm!) + den lilla värmeökningen (på baksidan) av kylskåpet ger = +/- 0. För att kyla ner ett helt rum så krävs det effekt ...vilket en AC har, vilket inkluderar både evacuation av värme (via en utomhusdel eller via en fet luftslang ut...) ...och utlopp för kondensvatten!... för att kyla ner ett akvarie så krävs det betydligt mindre energi (bl.a. för att temperatukroefficienten för vatten/glas/luft inte är den samma).

...och vilken akvariekylare har vämeevacuation och producerar kondensvatten som en AC?

Missförstå mig rätt!! ....Jag jämför inte ett kylskåp rakt av med en akvariekylare... men i jämförelsen akvariekylare vs kylskåp vs AC... så är akvariekylaren mera lik ett kylskåp (och lutar uppskattningsvis minst 2/3-delar mot kylskåpet och maximalt 1/3 del mot AC'n... troligen mera enligt min åskikt!). Självklart kräver det mera energi att kyla ett akvarium som står öppet i ett rum (och då anser jag normala korallrevsakvarium som vill ha cirkus 25°C och ingen jävla Lofoten-kar ;)) ....ett akvarium kyld till 25°C i ett rum kyler självklart inte ner rummet, i närheten av vad, en AC som är ställd på 25°C gör!

Inget (icke-industriellt) kylskåp har en tank för kondensvatten eller behov av evacuation av det samma (vilket inte helt stämmer då kylskåp använder överskottsvärmen för att förånga både det vattnet och det som rinner ner och produceras av den "automatiska av-isnings-fuktionen)... en akvariekylare (och vi pratar enligt min åsikt inom orginalämnet) har inte behov av detta.... vilket gör att man (läs: enligt min åsikt) borde anse att en akvariekylare mera kan jämföras med ett kylskåp änn en AC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samtliga är värmepumpar och du får ut ca 3 - 4 gånger mer värmeeffekt än vad du sätter in i eleffekt. Om du har en AC på samma elektriska effekt som din akvariekylare så får du precis lika mycket värme från bägge två när de går. Detta är teorin - i praktiken är det bevisad många gånger om det är små rum som man har akvariet i. Samtidigt som du få upp värmen i rummet så minskar du effektiviteten hos kylaren. Vi får se vad du tycker efter den här sommaren om din kylare får arbeta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hackar man hål i väggen och ställer kylskåpet där med baksidan ute och insidan inne, lämpligen med öppen dörr, så har man en AC. Kanske inte så effektiv med tanke på vad kylskåpet är tänkt att arbeta i för temperaturer men visst fungerar det. Och lika väl kan man göra ett kylskåp av en AC även om inte det heller blir särskilt optimalt.

Alla de här pryttlarna, AC, kylare, kylskåp och somligt mer har en värmepump som bas. Vad den gör är att flytta värme från ett ställe till ett annat. Från maten i kylskåpet ut i köket. Från akvariet ut i rumsluften. Från rumsluften till utomhusluften. Värmen kan aldrig försvinna, den kan bara flyttas från ett ställe till ett annat.

Det tråkiga med det här är att när man flyttar värme från ett ställe till ett annat så kräver det energi. Sätter man in en kylare som kyler akvariet med 300 W så drar den kanske 100 W elström och den energin hamnar ju nånstans, i rummet. Det blir alltså precis samma effekt som om man ställer in en kupevärmare på 100 W, rummet blir varmare. Vilket ju leder till att akvariet blir varmare så kylaren får jobba än hårdare. Så småningom får man ju en jämvikt när värmen som lämnar rummet utåt är lika stor som den som kylaren ger men rummet har ju blivit varmare.

Kylskåp är samma sak som akvariekylare, det blir varmare runt dem. AC är dock en annan historia men det beror inte på att de är annorlunda på nåt konstruktivt plan utan bara på att den delen som skottar ut värme sitter utomhus, både värmen från rummet och värmen som går åt för att flytta den hamnar alltså utomhus. Sätter man en akvariekylare eller bakväggen på ett kylskåp utomhus så får man precis samma effekt, värmen hamnar utomhus och det blir svalare inne. Vilket ju är bra på sommaren men rakt inte lyckat på vintern när man behöver uppvärmning, då får man ju värma upp med nåt annat för att ersätta den värme man kört utomhus.

Isolering kan vara bra men man får tänka sig för. För maten i ett kylskåp eller mitt kallvatten är det ju givet, isolering hindrar uppvärmning och spar energi. För ett tropiskt kar är det inte lika säkert, är karet 27 grader och rumsluften 25 kyls ju karet något av omgivningen och att isolera i det läget ökar ju bara kylbehovet. Isolering blir bra om karet är varmare än omgivningen och man vill spara på uppvärmning av det eller om det är kallare än omgivningen och man vill spara kylning. Det skall ju också vara någorlunda stor skillnad om det skall vara värt besväret. Isolerar man karet i andra lägen så ställer man bara till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte läst hela tråden så vet inte om detta har nämnts men om man har akvariet mot en yttervägg så kan man dra slangen till skummaren ut genom väggen och på så vis få in kall luft till skummaren som hjälper till att kyla akvariet.

Det fungerar helt perfekt för oss i sverige då vi har många kalla månader!

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...