Gå till innehåll

Antimögel behandlade PP-rör?


Kn0tan

Rekommenderade inlägg

Är i full gång med att sätta ihop ett litet tunnelsystem i mitt blivande mantis kar (ja jag ska skämma bort den =D ) och har inhandlat PP-rör och böjjar på Biltema.. väl hemma så inser jag att de kan vara behandlade med antimögel medel, vilket vore mindre bra.

Så då är frågan om det är säkert att köra Biltemas gråa PP-rör ?. Har läst att dom vita ska fungera bra men dom gråa har jag fortfarande inte en susning om dom är ok.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/Avloppsboj-87260/

Det var även tänkt att kasta in doppvärmaren i ett sådant rör så man slipper en sönderslagen sådan i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
Lånar denna tråden, går det bra att köpa rören på bauhaus? vilka rör skall man använda, skall har till överiningen och ner i sumpen smat till returen,,, passar på att bygga om allt då karet ändå är tomt just nu.

Jag hade tagit det säkra före det osäkra och köpt PVC på nån saltaffär, tex

http://shop.biotedmarin.se/pvc-snabbkopplingar-och-silikon/pvc-ror/99

Det är en sån liten peng i det stora hela

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clas ohlsson hade PVC rör med då jag var där sist(Ej VP utan PVC, det stod märkt på). Om man vill göra ett budget system så kan man forma de med värmepistol och limma med tangit. Värt ett försök!

Fast det är ganska mycket värt att ha ordentliga PVC kopplingar från Oceanakvarium, Triton eller bioted marin tex. det instammär jag i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo sant, men jag vill ju se med egna ögon innan jag köper möjlighet att lämna tbx om det inte behövs osv... känns bättre att kolla på plats.... skall kolla med BLdiscus vad han har här i HBG. tror inte dom andra runt omkring hbg har så mkt rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråden handlar om PP-rör. PP är en form av plast, som tex PVC är en annan. PP-rör går inte att limma med tangitlim, möjligtvis med någon form av PL-lim, men det är i sin tur inte så bra för akvariets invånare.

Diverse förkortningar på olika Termoplaster (Termoplast mjuknar vid värme och blir hårda igen vid kylning)

PVC= PoyVinylKlorid

PP= PolyPropen

PE= PolyEten

PS= PolyStyren

PA= Polyamid

Säkert ett flertal till som jag inte kommer på så här rakt av...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse han före.

Kan inflika att som tradition så används PVC rör inom bygg ute då PVC är UV- tålig och PP inne då de klarar högre temperatur. PVC mjuknar om jag inte minns fel runt 70°... och tvättmaskinen kan släppa ut 90°. Finns dock PVC som klarar högre temp.

Bygg skiljer på detta och utv godkända rör har färg orange och inv färg grå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAg har kört PP från biltema och gjort skummare av. nu har jag ett rör PP från biltema som bubbelfälla Det är 40 cm x 30mm

Fungerar strålande. Har ej behövt limma då jag kört med o-ringar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vilka rör skall man köpa? Inte pp är bäst, vad annars finns det i vanliga handeln? Pvc? Någon som har handlat hos något av bygg firmorna?

Vet inte om det finns något direkt facit. Men personligt limmar jag allt trycksaker. Dvs retur och då måste det vara PVC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo o.ringarna slits det gör dem men hade dem bara för att få skummar koppen att nypa o botten hade jag en endplugg. Skummaren va i karet så hade det läckt lite så va det sak samma. Dem han inte torka upp innan jag bytte lösning :P

När man skall limma och ha saker täta så är det PVC som är på tapeten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tillägga att PP-rör (polypropylen) har fungerat alldeles utmärkt till det haft det till nämligen som bohag till min mantis.

Lasse har helt rätt i att man ska låta bli att ersätta pvc-rör med pp-rör för ska man få PP eller PEH plast att fungera som ersättare till pvc så ska man hava rätt utrustning för typ plast extruder eller en spegelsvets. Så det blir nog billigare att köra pvc ändå i slutändan :-)

Kan tilläga att om det fanns tillräckligt små dimensioner i PEH (polyeten) så skulle jag nog hellre bygga av det istället för att limma pvc... Spegelsvetsar man Peh så blir skarven homogen och klarar bra många kilos tryck innan det brister.

Mvh/Tony

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...