Gå till innehåll

Onda sjöstjärnor?


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

Jag har sedan en tid haft problem med att hålla vissa koraller vid liv, SPS:er framför allt. I början tänkte jag helt enkelt att jag inte haft tillräckligt bra vattenvärden, ljus eller cirkulation men på senare tid så har jag börjat misstänka något annat. Jag har haft olika sorters montipora och diverse andra SPS:er i tre olika omgångar senaste året i mitt huvud kar och alla gånger har korallerna/fraggarna dött efter en tid.

Det jag tyckt varit konstigt är att när jag haft dem i mitt RSM130 som jag hade förut så mådde de hur bra som helst men när de kom in i mitt huvudkar med bättre ljus och cirkulation så dog de efter allt från ett par dagar till ett par veckor.

Jag var inne på att jag kanske ljuschockat någon av korallerna men nu i efterhand tror jag inte att detta varit fallet.

Senaste veckorna har jag sett en efter en av nyinskaffade SPS:er dö, en av dem över en natt, andra under längre tid. Det jag sett nu är att jag har små grå sjöstjärnor som kommer fram och kryper över dessa koraller. Jag har även lite små vita sjöstjärnor men de är aldrig på korallerna utan det är bara de lite mindre grå som är på korallerna. Kan det var så att dessa små rackare är onda korallätare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mängder med ormsjöstjärnor och mindre grå till blåa stjärnor men har inga problem med korallerna! Hörde att dom haft vita stjärnor på akvarie leasing och dom käka på koraller, Kan inte säga exakt vad det är för några men det är var jag hört! Hoppas du får ett svar och lycka till med korallerna tråkigt att höra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väl också inne på linjen att det finns en rov-variant av Asterinan - tror det finns lite gamla trådar i ämnet, men det känns som lite mer än ett sammanträffande att det är just den gröngråblå varianten som dyker upp i dessa sammanhang.

Men det kan ju naturligtvis även vara så enkelt att döende koraller lockar till sig dessa.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all input, ska kolla runt lite om jag kan hitta något rörande ämnet. Jag är inne på att skaffa en harlequin räka för att bli av med alla små stjöstjärnor. Det spelar ingen roll om jag plockar ur 20 stycken en dag, en vecka senare är de minst lika många ändå. Får kolla runt på butikerna i området och se om någon har en eller två inne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte 100% säker på att sjöstjärnorna är skyldiga, men nu har domen fallit... ALLA SKALL DÖ!

Igår inleddes "Operation Shooting star" då insamlades ca 100 sjöstjärnor, idag så samlades ytterligare ca 75 sjöstjärnor in. Samtliga har blivit deporterade till toaletten.

Jag försöker komma i kontakt med en Harlequin räka som kan leta reda på eventuella överlevande och avsluta arbetet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...