Gå till innehåll

Mitt första 200L saltvattensakvarium


Rippan

Rekommenderade inlägg

Hallå där!

Jag är en kille på 22 år som äntligen tagit tag i en dröm jag haft under en längre tid, att starta ett saltvattensakvarium. Har under en längre period haft sötvatten men de har inte riktigt uppfyllt mina krav. Vecka 21 fick jag hem min osmos 190l/dygn så hade lite saltvatten förberett (Stod i 30L bunkar med pump).

Men under förra veckan kom äntligen den utrustning jag längtat efter, mitt 200L AquaEL helglasakvarium tillsammans med tillbehör.

bild_205059235.jpg

Saltvatten från min osmos var redan förberett.

553549_10150844844276640_656936639_10022102_112171666_n_205057888.jpg

Bilden ovan har jag haft i 9kg levande sand samt en död levande sten (om man nu kan formulera sig så).

Jag inväntar en leverans från tritonakvarium med yttligare 10kg levande sand + 20kg levande sten som beräknas komma under morgondagen.

Kommer förhoppningsvis ha tid att lägga upp lite bilder samt provresultat under veckan som kommer då det är då som akvariet faktiskt kommer igång.

Utrustning

* AquaEl Helglas Akvarium 200L

* 2st Uni Max 250 ytterfilter (1 av dem har inbyggd UV-C som jag tänkte starta om några veckor)

* Midiflotor - 400 l/t

* 2st Hagen GLO T5 - 2x39W (väntar en leverans på en av dem fortfarande)

- ZooMed Coral Sun T5 39W - ZooMed Ultra Sun T5 39W

* AquaEL Moonlight LED

* Hydor Koralia 3 - 3200 l/h

* Aquarium Systems Newave 1,6

* 2x Doppvärmare 200W

* Picobello osmos (en självklarhet!)

* 20kg Levande sand

* 20kg Levande sten

Vet att väldigt många är emot ytterfilter men för tillfället har jag inte möjlighet att ha någon sump. Det är ett projekt jag kommer fullfölja men troligtvis efter ett par månader/halvår ungefär.

Bjuder även på en nattbild :) Akvariumet är fyllt till 70-75% med osmosvatten. Men eftersom jag ska ha i mer sten och sand inväntar jag att fylla på mer.

Salthalten är för tillfället efter 3 dagars körande 1.023 vid 25 grader

292625_10150851298651640_2077198135_n.jpg

Ändrat av Rippan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SVG.

När det gäller ytterfilter så har ja kört med det i ett halvår, men ja tog bort det för att slangarna blev skumt hårda på någe sätt. Dessutom krävde filtret rätt mycke underhåll för att funka någorlunda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SVG.

När det gäller ytterfilter så har ja kört med det i ett halvår, men ja tog bort det för att slangarna blev skumt hårda på någe sätt. Dessutom krävde filtret rätt mycke underhåll för att funka någorlunda.

Jo precis, kommer dock ersätta standardslangarna med silikonslangar för att få bort hårdheten som uppstår vid saltvatten. Underhållsmässigt får vi se, har dubbla pumpar men eftersom jag inte har tidigare erfarenhet

av dessa ytterfilter så får tiden helt enkelt visa hur mycket som krävs. Målet är ju självklart en sump :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte har haft tillfälle att vara hemma under förmiddagarna (.....jobb...) så har jag missat att se akvariumet när jag faktiskt har sol, det vill säga ungefär 1-1½ timme per dag. Placeringen av akvariumet var självklart att få så lite direktsol som möjligt och detta var det bästa jag kunde åstakomma. Men måste säga att solen ger ett väldigt snyggt akvarium (även fast det inte direkt fastnar på bild, men får väldigt snygga ljusstrålar) :)

470182_10150856833636640_1837124132_o.jpg

post-6826-14468925717066_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser trevligt ut.

Direktsol är inget att oroa sig över i saltkar, finns dom som har sitt kar på glasveranda med glastak.

Absolut, vill dock vara lite försiktig ibörjan för att inte råka ut för en algblommning i början :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varit lite off med uppdatering från min sida då jag fortfarande väntar på en leverans av levande sten från tritonakvarium, men förra veckan blev det lite strul så de får iväg grejerna nu på måndag förhoppningsvis.

Har även beställt en overflow-box som jag kommer koppla in mitt ena ytterfilter till då jag får en ful hinna på ytan redan nu. Har även en beställning på en ny skummare, Deltec MC500 som jag hoppas kommer göra susen.

Har fått min leverans på det andra armaturet så just nu kör jag 4x39W T5 rör, 2 blåa och 2 15000K white, blir superbra tror jag.

På måndag har jag även planer på att montera dit min bakgrund som jag saknade lim till tidigare, har inte bestämt mig om det blir svart eller mörkblåa varianten, men lutar åt mörkblå :)

MC-500[1].jpg

00017168.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Overflowbox till ytterfilter? Hur tänker du koppla ihop dom? Ett ytterfilter är självsugande... så det borde i så fall kombineras med en ytavskummare (eheim och fluval har billiga).

Owerflowboxen är till för att användas med sump och returpump.

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Overflowbox till ytterfilter? Hur tänker du koppla ihop dom? Ett ytterfilter är självsugande... så det borde i så fall kombineras med en ytavskummare (eheim och fluval har billiga).

Owerflowboxen är till för att användas med sump och returpump.

Sent from my iPad using Tapatalk

Det är egentligen bara ett experiment, tanken är då att hjälp av ytterfiltrets inställningar justera så jag får ett bra flöde som ligger i balans med hur mycket vatten boxen kan ta in och på så sätt kunna suga ner ytvattnet mer effektivt. Har ett par bekanta som använder denna teknik och det fungerar riktigt bra, så länge man får in rätt flöde.

Skulle det inte fungera så blir det självklart en lösning som Wiking nedan sa :) Kom över boxen för 200kr så inget rån om det misslyckas :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå där igen!

Fick äntligen mina 20kg levande sten från TritonAkvarium och kunde inte bli mer än nöjd, riktigt fin sten av dem!. Hade även turen att få grejerna hemkörda till dörren av Schenker!

Plus att de bjöd på två flaskor startup-kit pga att det tog lite extra tid, utmärkt service!

Nu blir det äntligen att börja inkörningsperioden. Återkommer med flera bilder och mätvärden under morgondagen!

post-6826-14468925791494_thumb.jpg

Fick såklart med lite fripassagerare, 2 krabbor, massa sjöstjärnor (tror jag?!) samt en hel del sniglar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Tog en liten filmsnutt med min iPhone 4S, återkommer senare med dagens testvärden om jag hinner.
Dock blir bilder/filmer jag tagit med mobilen av någon anledning väldigt blåaktig...som ni ser i bilderna över så är det inte alls såhär i verkligheten...får titta lite närmare på detta Ändrat av Rippan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första vattenproverna

Salinitet 1,024

Temp 26,0 C

Nitrat 10ppm

Nitrit 0

Fosfat 0

Kommer på lördag utföra ett ganska stort vattenbyte (30-50L) i samband med att jag ska installera min Deltec MC 500

Har beställt testkit för KH, Mg och PH vilket bör komma vilken dag som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer under kvällen göra ett 30L vattenbyte

Här är värden innan bytet:

Salinitet 1.024

Temp 26.0 C

Nitrat 10ppm (ingen förändring alls sen första testet, möjligtvis att testfärgen blivit något minimalt ljusare, men fortfarande runt 10ppm)

Nitrit <0.1

Fosfat <0.1

Ammonium 0.2

Ändrat av Rippan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis gjort klart mitt "experiment" där jag har en overflow-box kopplad till mitt ytterfilter...jag är grymt nöjd! :)

Boxen klarar enligt leverantör ca 1000l/timmen, min pump inställd på ett läge mellan medel/max ger perfekt flöde!

Tog bort den hinna jag hade på ytan på några få minuter...riktigt skönt :).

post-6826-14468925820566_thumb.jpg

(På bilden har jag maxflöde på ytterfilter vilket gjorde att ninvån i boxen va lite lågt, nu är det betydligt bättre )

Jag la i mina biobollar jag fick över eftersom jag inte har någon annanstans att ha dem

Håller på med ett 30L vattenbyte som snart är klart, återkommer med testresultat under morgondagen!

post-6826-14468925820346_thumb.jpg

Ändrat av Rippan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde under gårdagen ett vattenbyte på ca 40 liter

Här är testvärden dagen efter

Salinitet 1.023

Temp 26.0 C

Nitrat 5ppm (gått ner från 10ppm till 5ppm)

Nitrit 0

Fosfat 0

Ammonium 0

Imorgon kommer min efterlängtade Deltec MC 500 så ska bli kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hallå där ute i värmen!

Varit lite tyst från min sida då jag passat på att njuta av första semesterveckan :)

Akvarium mår finfint, hade en period i början där algerna bombarderade akvarium, men efter någon vecka hade vattnet stabiliserat sig och sniglarna gjort sitt jobb.

Då mina värden såg klockrena ut för någon vecka sen valde jag att släppa i mina två första fiskar, två clownfiskar som verka trivas riktigt bra!.

Min deltec MC500 är igång och samlar på sig enormt mycket skit.....läskigt att se hur mycket skit det faktiskt finns i "rent" vatten.

post-6826-14468925939242_thumb.jpg

(min ena cirkulationspump gick sönder förra veckan så den är skickad för lagning/utbyte)

Nästa på agendan är att införskaffa mig ett par koraller, får bli en sväng till korallfisken i Linköping (om folk inte har något emot dem?!?!) i veckan och kolla läget.

Ha en trevlig sommar!

post-6826-14468925938554_thumb.jpg

post-6826-14468925938791_thumb.jpg

post-6826-14468925939028_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

SUMP

Har under dagen haft nöjet att övergå ifrån ytterfilter till sump...inte världens största sump men det är iallafall bättre än att ha två filter stå och ta plats.

Pga att jag har begränsat utrymme under min bänk fick det bli en sump på lite mer än 40L. Skönt att få ner skummare och doppvärmare ur akvariumet!

Jag har i detta projekt skippat att bygga en bubbelfälla så min Deltec MC500 inte ger ut några microbubblor alls.

Utrustning

- 40liters akvarium

- Deltec MC500

- Tunze Osmolator 3155 (äntligen slipper man springa runt varje dag och fylla på färskvatten!:smiley20:)

- Tunze överrinningsbox 1074/2

- 5kg levande sten (mest för att jag hade för mycket i visningsakvariumet)

post-6826-14468926102951_thumb.jpg

(led lysrör är monterat i tak nu)

Levande

- 2st clownfiskar

- 2st Putsaräka (lysmata amboniesis)

- Boxarräka (Stenopus Hispidus)

- Euphyllia Divisa

- Galaxea Gold

- Goniopora Green

- Green implosion palythao

- Skivanemon

- en gäng olika sniglar och eremiter som gör sitt jobb :)

Har beställt 2st pepparmintsräkor från tritonakvarium som jag hoppas få nästa vecka, har ett par glasrosor jag vill bli av med (orkar inte köra kokande vatten eller köpa medel hur länge som helst)

Ändrat av Rippan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...