Gå till innehåll

Smakar på 250 liter salt


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

Hej

Är egentligen en sötvattenskille som i många år haft diverse kar med diskus, L-malar, apistogrammor mm. Detta är något jag kommer fortsätta med, men känner att jag även vill testa salt, då flera affärer i staden börjar ha lite utbud.

Jag har knappt lämnat startgroparna men har börjat köpa lite utrustning för detta kar, ett ocean basic 248 liter med måtten L110xB45xH50.

Tanken är att jag ska använda denna tråd för att lufta diverse nybörjarfrågor. Läser in mig på mycket just nu och tålamod är nog det viktigaste jag lärt mig än så länge. Men detta är ju inget nytt inom akvariehobbyn.

Just nu byggs det en bänk till karet, kommer lämna utrymme under om jag i framtiden vill ha en sump. Ramp är bokad, skummare är jag på jakt efter, LS är bokad, cirkpumpar är på ingång, osmos finns hemma.

Jag kommer köra med en påhängsskummare och cirkulationspumpar. Har UVC hemma som jag kan köra vid behov. Kommer ha ca 30 kg levande sten nu i början och antagligen levande sand med.

Nu två frågor:

Eftersom jag inte har någon sump, kommer jag vara tvungen att köra något filter? Jag har ytterfilter hemma som jag skulle kunna använda, men läst någonstans att det inte alltid är så bra. Eller ska man köra något innerfilter och fylla med typ aktivt kol och fosfatremover? Vet inte riktigt hur jag ska tänka kring detta.

Jag vet att alger kommer att komma, men vill såklart undvika detta så gott det går. Grön Cyano på sand/grus är bland det fulaste som finns. Spelar det någon roll vad man använder för bottenmaterial för att undvika detta? Är levande sand alltid att föredra?

Nu köööör vi.....mvh Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen behövs inget filter alls. Har du bara en bra Skummare så räcker det. Fosfatremover behöver du inte om du inte har en massa Fosfat förstås. Levande sand är nog att föredra,skaffa gärna en sandvändare så håller den ordning på sanden åt dig. Men men..... Tänk en gång till vad gäller sumpen. Du måste ju fixa en ytavrinning på någe sätt. Lycka till. Mvh. Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Mitt projekt går sakta framåt och nästa vecka kommer bänken som är den sista pusselbiten innan karet kan dra igång. Har läst en del på forumet och märkt att det inte är ovanligt att fiskar hoppar ut från karen.

Bör jag göra karet "hoppsäkert" nu innan start? Jag tänker om det går att silikona dit någon ram eller nått. Är det ett så pass stort problem så att det är värt att göra detta? Har ett ocean bacis helgas så sitte redan en glasskiva längs större delen av långsidorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Projektet har kommit en bit påväg. Ska försöka ha tålamod nu och inte stressa med något. Även fast man kört sötvatten så länge är man verkligen helt grön när det gäller detta. Men kul är det...=)

Akvarium: 250 liter

Ljus: 6*39 w samt lite blå ledlister

Skummare: Aquarium systems skimm 800

Pumpar: Tunze 6025 , JVP-101, Aquaclear 50 kopplad till ytskummare

Doppvärmare: Jäger 150W

Levande: Sten ca 35 Kg Sand 4 kg

post-6832-14468926099564_thumb.jpg

post-6832-14468926099752_thumb.jpg

post-6832-1446892609992_thumb.jpg

post-6832-14468926100083_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen hit kul att du kör igång med ett 250 liters kar själv håller jag på att köra igång ett 260liters kar. Har min utrustning men måste hitta ett bra hem för mina Malawi innan jag kan fylla karet med salt. Ser fram emot att följa ditt kar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har karet gått i drygt 5 veckor. Några turbosniglar och ett clownpar jag flyttat in.

Mina värden håller sig bra, har gjort ett mindre vattenbyte efter 4 veckor. Kör bara 3 timmar ljus så än så länge har jag inte fått några alger.

Mitt problem är att det är väldigt mycket mikrobubblor från skummaren. Har satt ett litet filter på utgången (påhängsskummare i karet) och det hjälpte en del.

Till denna skummare skall det finnas en bubbelfälla men köpte den begagnad och inte fått svar av användaren jag köpte den av här på forumet. Tänkte om den ligger och skräpar hemma hos honom.

Skall jag sätta mer filter på utgången? Finare filter? Finns ju svarta patronen till luftfilter som är väldigt täta men ett sådant är kanske för tätt?

Andra förslag mottages gärna.

post-6832-14468926300285_thumb.jpg

post-6832-14468926300463_thumb.jpg

post-6832-14468926300653_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gör en lite uppdatering i tråden så jag kan följa utvecklingen. Varit igång tre månader. Gått väldigt försiktigt fram och har än så länge klarat mig utan större missöden. Nu har jag fått i lite fraggar, ska bli kul att se hur de klarar sig. Värdena ligger ok, men fosfaten är något hög (kört remover sedan dag ett och går sakta neråt).

post-6832-14468926825561_thumb.jpg

post-6832-14468926825795_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt snygg aquascaping du har gjort!! Ska bli väldigt kul att följa detta då jag är otroligt svag för "vägg" scaping, funderar själv på att göra om min till något liknande fast jag har ytavrinningen i mitten så det "förstör" lite för mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha. Jag är verkligen ingen duktig fotograf och kan inte särskilt mycket. Testar mig fram med lite olika ljus och vinklar. Men det krävs ca 200 kort för att få några bra bilder..=) Använder sambons kamera, en Nikon D3000 med ett 18-55 VR objektiv.

Tar mycket bilder på sötvattensfiskar i mina andra kar, har en hel del bilder på andra forum. Men saltvatten är mycket svårare att få bra bilder på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...