Gå till innehåll

Alger i balling dunkar.


Jonas Am

Rekommenderade inlägg

Har använt Ca och Mg en tid och sedan har dessa blivit ståendes i dunkar med lock i typ 2-3 månader,

och nu hittar jag dessa filurer i dunkarna.

Har använt osmosvatten att skölja ur dunkarna med innan blandning och givetvis använt osmos med blandningen.

Har stått under akvariet och inte blivit utsatta för direkt soljus, dock skiner solen på luckorna på morgonen en stund, men borde inte ha blivit utsatta för någon högre temperatur.

Funderar på om det kan ha kommit akvarievatten ner i dunkarna?

EDIT: Osmosen har väl gett ut en kubik, mäter dock noll i Kh.

Någon som har en teori?

Bild ner i dunken.

post-4470-14468925723665_thumb.jpg

Bild på en droppe som jag fångade upp.

post-4470-14468925723438_thumb.jpg

Ändrat av Jonas Am
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en flaska med riktigt destilerat vatten stående framme under en sommar - den var grön på insidan efter några månader. Livet finner sin väg....

MVH Lasse

Låter inte som särkillt bra destillerat vatten.... Mina från apoteket har en 100W lampa som står i sumpen 17 timmar om dagen med ett väldigt gult ljus och har aldrig fått något som växt i dem... Ena dunken med osmosvatten, och 3 med Zeovit produtkter utspätt (start, B-Balance och Pohls Xtra).

Min tanke är att det måste vara något som kommit in. Men tycker det är förvånande att något kan leva under sånna förutsättningar... Skulle det kunna vara kasst pulver du blandat med som innehållit något? som lagt sig på botten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pulvret kommer från bio Ted, allt var upplöst i dunkarna, men men, kan nog avsluta detta som naturens kamp för overlevnad.

Minns du vad vattnet från apoteket kostade?

Apotekets steriliserat vatten kostar 25kr för 500ml, ganska dyrt om man skall använda till balling dvs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera - steriliserat vatten är inte det samma som destillerat, RO eller avjonat. Steriliserat betyder bara att det inte finns något levande i det - sedan kan joninnehållet vara vad som helst. Vattnet där jag fick tillväxt i var dubbeldestillerat och godkänt för professionellt analysbruk. Ändå fanns det näring så alger kunde växa med hjälp av energin från solljuset.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man låter osmosvatten gå genom ett UVC-filter innan man använder det till tex Balling, blir det inte än bättre då och än mindre risk för algpåväxt i dunkarna?

Nej, har du algsporer som går igenom ditt osmosfilter så behöver du byta ut det.

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...