Gå till innehåll

VAD äter en Chelmon Rostratus???


Chum

Rekommenderade inlägg

YES!!! Den äter - äntligen. Iofs bara smuttar den och pickar, men alltid ngt..

Öppnade musslan helt, så den skitar ned vattnet en hel del. Lite synd för nu skjuter väl fosfat i taket av detta. Men men, måste få den att äta. Ska prova levande artemia också i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag matar min genom ett smalt rör, med 5 mm stora hål i botten. Det har funkat från dag ett. Och den har simmat

i karet i över ett år nu. Den klart smidigaste fisken i akvariet. Bråkar aldrig med de andra utan den verkar leva helt

i sin egen värld. Det ska finnas nån bild av arrangemanget här på forumet (orkar bara inte leta upp den) I rören får den

(och alla andra) små mysis och artemia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Update:

Musslorna bidrog till en fosfatexplosion som i sin tur orsakade STORA problem med cyanoalger. Som en invasion från yttre världsrymden... usch. Men en Deltec FR509 med NP Reducing BioPellets verkar sakta råda bot på det... =/ Fisken mår dock utmärkt och efter två musslor så äter den nu glatt det mesta och kommer alltid fram till glaset när jag närmare mig med handen redo att mata. Den verkar föredra frysta Mysis, men även Artemia och MarineMix från Ocean Nutrition går ned =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har mycket sten i sumpen och där låter jag glasrosor frodas . Flyttar upp en sten i akvariet och sedan har min fest :)

Är en imponerande mängd dom kan trycka i sig (min äter även mysis/artemia men detta gör han tjock o glad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Som jag skrev i en annan tråd för några veckor sedan, denna fisken dör ofta inom första året i våra kar. jag antar att maten vi matar med inte är vad de lever på i naturen, säkert någon brist på något ämne. tycker inte denna borde vara i handeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev i en annan tråd för några veckor sedan, denna fisken dör ofta inom första året i våra kar. jag antar att maten vi matar med inte är vad de lever på i naturen, säkert någon brist på något ämne. tycker inte denna borde vara i handeln.

Håller helt med! Det verkar vara några skickliga akvarister som klarar av dessa svåra fiskar, men stora flertalet dör sannolikt inom en relativt kort tid....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med! Det verkar vara några skickliga akvarister som klarar av dessa svåra fiskar, men stora flertalet dör sannolikt inom en relativt kort tid....

Eller så har vi en himla tur som får tag på tåliga fiskar. Min har i alla fall simmat runt i snart 3 år och äter artemia/mysis + vad den kan picka i sig från stenarna. I börjar fodrade jag två gånger

per dag. Nu får de bara mat på kvällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...