Gå till innehåll

Ajajajajjjj Olycka!!!


pepe

Rekommenderade inlägg

har haft en anemon nu i några månader, och för bara någon månad sedan delade han sig och blev till 2. den som blev finast av dom har stått mest öppen och så, och igår kväll höll han på och vandrade runt i akvariet lite...

min pump är plasserad lång upp i akvariet, så trodde inte den skulle vara något problem. den har stått på minimum också, så den inte ska dra åt sig fiskar och anemoner och sånt, men när jag gick upp i morse hade anemonen åkt upp och in i pumpen...

tog ur pumpen, och när man kollade på insidan av filtret i pumpen hade anemonen en rätt stor del på innsidan, och det så ut att den var upphackad där också. för att få den loss var jag tvung att dra av lite av denna biten....

nu ligger den i en hink, och det går ju inte att se något sorts livstecken i den... finns det något hopp att den är vid liv, eller är det garanterat kört...??

post-1298-14468912057303_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ger den lite tid så kan den nog ta sig. Men ha den i karantän tills du ser att den lever. Min anemon tog en tur i pumpen för ett halvår sen och förlorade hälften av sina tentakler, men nu mår den bra igen.

Man ska alltid ha någon form av insugsskydd till pumpen, galler eller grov filtermatta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behåll den i hinken och byt lite vatten varje dag. Om du ser döda partier på anemonen någon dag så kan du borsta av med en mjuk tandborste och sedan byta allt vatten i hinken. Var noga med temperaturen bara, för hinken får väl kallare vatten än vad det är i karet. När det inte hänger "trasor" längre vid skadan kan du sätta tillbaka den. Mata inte innan du sätter tillbaka den i karet. Jag antar att du redan har en syresten i hinken.

Anemoner är mycket tåliga för skador om vattnet är bra och de är i bra kondition innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemonen har bott i min hink i några dagar nu, och verkar må bra. Skulle vilja flytta den över till mitt akvarium igen, men det är inte så lätt. Han sitter fast, och är inte förjust i tanken på att flyttas...

Några tips? Hur ska jag lossa den från hinken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemonen har bott i min hink i några dagar nu, och verkar må bra. Skulle vilja flytta den över till mitt akvarium igen, men det är inte så lätt. Han sitter fast, och är inte förjust i tanken på att flyttas...

Några tips? Hur ska jag lossa den från hinken?

prova med en isbit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

F!!&"//C(*!!!!

(betyder typ *beeeep*)

anemonen blev bättre, och är nu tillbax i karet.

fast den har ju en andra halva också... för ett par månader sedan delade min anemon sig, och blev två. den andra delen har mått helt bra.... tills idag....!!

imorse när jag gick upp hade f!"!!** den också åkt in i den *"##" pumpen!!

denna gången stod den ännu mer fast, och det var svårare att få loss den, så jag fick dela den i två delar... den ligger i en hink nu, men är inte alls säker på att den överlevde denna gången. kan inte säga att jag bryr mig egentligen. hur ^"##€ korkad får man va... börjar bli trött på det där nu.

hur som helst; är det fler som haft problem med sin tunze turbelle stream kit??

är ju ett filter på insuget- vad mer kan man göra? ska jag bygga in pumpen iställe, så kan ingen sätta fast sig i den även fast dom skulle försöka??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mist en Chelmon rostratus och en korallbandräka i en Tunze stream. Har Fischer (lika som IKS) pumpar nu, med intagssilar, och dom är nästan 100 % säkra. Småsniglar tar sig in i dem genom "utblåsen" när dom inte är i drift (kör tidvattensimulering). Sniglarna verkar dock klara sig bra där inne. Släpper ut dom vid rengörning av pumparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gula kirurg fastnade i min stream. eftersom den hade en stor kroppsyta så sögs den fast ganska ordentligt och kunde inte komma loss. den dog 4 dagar senare av sina skador. En bekant har 2 st 12000L streamar och han stoppar dem ibland i olika intervaller och när han köpte en liten clowntryckare så simmade den in i en av pumparna som stod still och ni kan ju tänka er själva vad som hände när pumpen startade igen. så jag kommer aldrig låta en streampump stanna utan den ska gå dygnet runt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också funderat på hur man kan lösa problemet med streampumparna. Jag skall flytta över min anemon i mitt stora kar när det är klart och då måste streamarna vara anemon säkra. Funderar på en bur i plast nät av något slag kring pumpen, deta kräver dock att pumpen göms bland stenarna, annars kommer det att bli grymmt fult. Skall fila lite på ideèn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bekant har 2 st 12000L streamar och han stoppar dem ibland i olika intervaller och när han köpte en liten clowntryckare så simmade den in i en av pumparna som stod still och ni kan ju tänka er själva vad som hände när pumpen startade igen. så jag kommer aldrig låta en streampump stanna utan den ska gå dygnet runt

Fiskfärsburgare :smiley20:

Kör man med multikontrollen så finns det en funktion med att båda pumparna går hela tiden för att förhindra detta har jag för mig. Men ändå att det blir intervall.

Blir någ svårt att göra ett skydd men att sätta på en större hink/spann utanför borde väll funka som man då bygger in sin stream i. Bara den har samma flöde in som innan.

Ja jag har oxså haft fiska fiskar som simmat imot men bara en gång :död:

Så ett skydd är ändå att föredra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...