Gå till innehåll

Idéer någon? SPS - Brända toppar helt plötsligt


Rekommenderade inlägg

Halloj,

Någon här som kanske har lite input? Har verkligen inga idéer o börjar bli lite småorlig nu när min gamla teori tydligen inte stämmer....

Senaste veckorna har flera av mina SPS kolonier börjat tyna bort, mina värden är bra:

NO3 = 0-0.5 Salifert med två olika tester

Po4 = 0.02-0.05 Hanna Mätare

CA = 500 vet att det är högt, men symptomen passar inte riktigt och den har varit mycket högre (fick en dålig batch med salt + lite för tung balling ett tag, men har gått ner från 600 til 550) Håller på att arbeta ner den med vattenbyten just nu och ingen dosering från ballingen - Salifert

MG = 1400 Salifert

Salthalt = 1.025

Temp har inte varit över 28 enligt dubbla mätare

kalium ~370-380

KH ~7

För ett par veckor sedan fick jag brända toppar på två av mina acroporor, jag tänkte att det hade med att jag precis lagt in en dubbel dos aktivt kol då jag varit inne och dödat lite Xenia tänkte att de kanske gjorde vattnet lite klare och den nu fått mer ljus än den fått tidigare eller något. Hur som helst, inte så mycket nytt. Acroporona ser ut lika dana efter en vecka, är endast en top av de 4st på båda som mår dåligt så jag tänkte att jag bara avvaktar.

Nu nästan två veckor senare kolet är ute och flera koraller visa symptom på brända toppar. Ena mina acroporor har visat riktigt snabba tecken på att försämras 6-7 huvuden är brända på 2-3 dagar och det har dött ca 1-2 cm på varje huvud.

Acroporan som först visade teckan har inte försämrats (fortfarande ~1cm som är bränd) men en till top som börjar se lite sliten på toppen.

Sen har jag även en fram på botten som ser likadan ut!?

Mina hyterixer och Montiporor visar inga tecken på att må dåligt utan växer på som vanligt (bortsett från min montipora setosa som har en död fläck som inte verkar växa) Mussolor, räkor anemoner mår också prima....

Enda nyheterna för karet senaste 6 veckorna är:

2 Platinum Clowner

doserat Zeospur 2 En gång, 50% dosering ~3 veckor sedan, kan inte tänka mig att man skulle börja se symptom på det 2½ veckor senare, tänkte att det kunde varit detta på dem första korallerna men känns ologistkt att det skulle vara det nu.

Zeospur Elements 50% av flaskans rekomendationer ~2veckor sedan. Denna är dock mer eller mindre bara spårämnen som saknas i salter. kan inte tänka mig att denna skulle skapa dessa problem såhär långt efter?

Idéer / tips upskattas.

PS: Kör zeovit om inte någon viste det Därav det låga KH värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som hänt mig är att jag fick någon slags snedfördelning av mg, ca, kh när jag körde Balling. desto mer jag försökte korrigera det, desto konstigare blev det. Jag mätte och mätte, men bli inte riktigt klok. Korallerna fick brända toppar och senare även STN. Jag stängde då ner Ballingen och gjorde ett gäng rejäla vattenbyten med ett garanterat bra salt (d.v.s uppmätt) och ganska snart fick jag ordning på det hela och korallerna kom tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är inte så erfaren av saltvattens akvarium men har hört någonstans att det kan komma sånna perioder att korallerna ser "hängiga" ut för att sedan efter någon dag/vecka bli pigga igen?

och det aktiva kolet stannar tillväxten av koraller och filtrerar bort ämnen som koraller behöver. om du då kort en dubbeldosering av aktivt kol så kan jag tänka mig att det är därför?=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det låter som att jag råkat ut för precis samma. Äckligt att vi bor så nära varandra.

Jag har vävnadsdöd på mina acroporor, samtidigt som mina montiporor växer på, hysterixerna tycker jag har tappat tillväxttakt, speciellt calendriumen.

Tyvärr så har jag också gjort som dig, jag har ökat min aktiva kolfiltrering, och sen har jag kört med balling länge.

Det är väl ett långskott ifrån mittlinjen att vi har samma fel. men kanske ska man kolla på det där bygget vid vågmästareplatsen.. tror du de har släppt ut koppar i rören när de kopplat in sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spur2 kan ha bidragit även om det är ett tag sedan, den belastar tydligen även vävnaden och tunnar ut den.

Men du har nog rätt i att huvudorsaken är nåt helt annat, möjligen något icke mätbart.

Jag har mest varit med om basnekros men även någon gång då det dött från toppen, lite osäker men tror det berodde på ett dåligt kh test.

Oavsett så har grundlösningen varit att inte vänta utan agera direkt, stopp på Zeotillsatser(behålla reaktorn i drift(*hint* för högt flöde genom reaktorn kan orsaka en sånhär reaktion)).

Börja med procentuellt större/frekventa vattenbyten, ju mer per gång destu bättre effekt(jag har kört upp till 50% utan negativ verkan).

Köra lite långtidverkande aktivt kol i karet, normal dos eller lägre så att den tar eventuella toxiner och elände korallerna släpper från sig då dom inte mår så bra.

På dethär sättet parerar man både strul med Zeo och eventuell jonobalans/ballingstrul och spårämnen.

Din skeva balans mellan Ca/dKh känns lite oroväckande så det vore nog även bra o bli av med den.

Om du/ni misstänker koppar/föroreningar så skulle jag titta på lägre djur som räkor/snäckor/musslor dom borde reagera rätt snart.

Hoppas jag kommit med något nytt som kan bidra, aldrig kul när det strular såhär...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack :) Skrämmande nog så har jag märkt sämre tillväxt på hysterixer, men det är som du säger nixon, föroreningar brukar musslor vara känsligast för och dem mår bra. Osmosen går för fullt och satsar på byta 50liter vatten om dagen hela veckan nu och se om det hjälper. Har haft svårt att byta så mycket innan då mitt salt varit lite kasst (väldigt högt CA) vilket gjorde att det drog iväg när jag bytte för mycket.

Återkommer med hur det går.

Zeovit doseringar har jag redan stoppat (allt utom Pohls Xtra med 50% dos som känns som ett safe card för lite näring till korallerna) och gått tillbaka till 4timmar på 4 timmar av på reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte annars vad det är man kan leta efter... någon aning?

Jag ska snart göra ett 100L byte, men funderar på att köpa ny osmos, och sen försöka mig på 150-200L byten, och byta så ofta jag kan.. (dvs en gång i veckan kanske, det är bara jobbigt ifall teorin jag la fram tidigare stämmer, och ifall den teorin fortfarande finns i kranvattnet.. men.. det är långsökt)

har nog 400-500L vatten. med 4-5 byten så borde jag vara nere i nivåerna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte annars vad det är man kan leta efter... någon aning?

Jag ska snart göra ett 100L byte, men funderar på att köpa ny osmos, och sen försöka mig på 150-200L byten, och byta så ofta jag kan.. (dvs en gång i veckan kanske, det är bara jobbigt ifall teorin jag la fram tidigare stämmer, och ifall den teorin fortfarande finns i kranvattnet.. men.. det är långsökt)

har nog 400-500L vatten. med 4-5 byten så borde jag vara nere i nivåerna..

När var det det började för dig? 2-3 veckor sedan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått liknande symptom med acroporor som dör i topparna och vidare neråt. Min hypotes just nu är att det beror på lågt kH som gjort att pH har sjunkit allt för lågt. Uppmätte pH-värden kring 7,4 (Salifert).

Åtgärderna hittills är att buffra upp och öka genomluftningen (rengjort skummare och sett till att den drar frisk luft).

Karet verkar nu stabilisera sig kring 9 i kH och 8,1 i pH... för tidigt att säkert säga vad det ger för effekt på korallerna, men jag tycker mig se en förbättring och vävnadsdöden har i alla fall avstannat.

Vi har troligen olika problem, även om symptomen ser liknande ut... men kolla pH på morgonen för säkerhets skull i alla fall. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått liknande symptom med acroporor som dör i topparna och vidare neråt. Min hypotes just nu är att det beror på lågt kH som gjort att pH har sjunkit allt för lågt. Uppmätte pH-värden kring 7,4 (Salifert).

Åtgärderna hittills är att buffra upp och öka genomluftningen (rengjort skummare och sett till att den drar frisk luft).

Karet verkar nu stabilisera sig kring 9 i kH och 8,1 i pH... för tidigt att säkert säga vad det ger för effekt på korallerna, men jag tycker mig se en förbättring och vävnadsdöden har i alla fall avstannat.

Vi har troligen olika problem, även om symptomen ser liknande ut... men kolla pH på morgonen för säkerhets skull i alla fall. :)

Tack, det skall jag testa imorgon lunch (mitt ljus går på kl. 12 :)

Typiskt att min Seneye inte kommit än, den hade varit perfekt för att mäta upp detta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lågt ph är nog inte en helt tokig orsak/variant, problemet blir att man inte kan ha speciellt högt kh när man kör zeo.

Skall man testa ph när det är som lägst så är det oftast bäst o ta innan det blir ljust i rummet(algerna kommer igång tidigt och det räcker med ljusspill från fönstret).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill man inte mixtra med kem. så kan man starta ett refugium i sumpen men omvänd lystid och odla grönalger.

Precis så jag gör, Har en boll med cheato stor som en fotboll som får ~15timmar ljus per dag men vi skall se hur det ligger till imorgon vid lunch :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så jag gör, Har en boll med cheato stor som en fotboll som får ~15timmar ljus per dag men vi skall se hur det ligger till imorgon vid lunch :)

Jag har en 15 liters burk med chaeto och om du har omvänd belysningstid som jag har så kan jag nästan garantera att du kommer o ha hyfsat stabilt ph dygnet runt ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mjo känner det på mig, men hoppas att det är något som är så lättlöst som detta som strular just nu, kan ju vara att jag har så mycket tillväxt i karet just nu att bollen inte riktigt orkar med. Sen har jag väldigt låga värden så den växer inte som innna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överdosering av spårämnen är en annan vanlig orsak till problemet du beskriver

Den skulle faktiskt kunna passa in, kör trotts allt balling light + zeovit spårämnen. Men har haft calcium och mg på stop i över en månad nu pga de ****ade värdena jag fick från en dålig batch med salt så spårämnena från ballingen har inte åkt i på 4 veckor. Känns konstigt att man skulle få ett utbrott i efterhand...

Har bytt 100 liter vatten totalt nu får hålla tummarna att vi ser goda resultat av detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag la märke till mina problem för 4 veckor sen drygt, kanske 3 eller 5,

dividerar också mellan

- nässelgift

- spårämnes överdos/underdos

- pH

När kan jag komma förbi och låna TDS-en? alternativt komma förbi med ett prov..

//Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag la märke till mina problem för 4 veckor sen drygt, kanske 3 eller 5,

dividerar också mellan

- nässelgift

- spårämnes överdos/underdos

- pH

När kan jag komma förbi och låna TDS-en? alternativt komma förbi med ett prov..

//Peter

Du kan komma förbi ikväll om du vill Pappa lånade den dock igår, men kan åka förbi och hämta den under dagen om du vill

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den skulle faktiskt kunna passa in, kör trotts allt balling light + zeovit spårämnen. Men har haft calcium och mg på stop i över en månad nu pga de ****ade värdena jag fick från en dålig batch med salt så spårämnena från ballingen har inte åkt i på 4 veckor. Känns konstigt att man skulle få ett utbrott i efterhand...

Har bytt 100 liter vatten totalt nu får hålla tummarna att vi ser goda resultat av detta.

Kör du med spårämnes tillsatserna i ballingen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...