Gå till innehåll

Nybörjarfrågor om fiskar


denniscaesar

Rekommenderade inlägg

Halloj!

Fyllde år idag och fick masser fisk och stjöstjärnor och en korall.

Eftersom ingen av dom som handlade tog reda på namn tänkte jag kolla här!

Har även en lite större och mörkrödare clownfisk, samt 4 små och mer ljusa. Den stora är på dom små hela tiden så ska förmodligen göra mig av med någon av sorterna. Vilken bör det vara? Och vad är den stora för sort? Den har 3 ränder.

En annan sak är att jag tror ja kan ha överbefolkat efter alla presenter.

Akvarium: Red sea max 130 med cirka 10 - 15 kilo LS samt originalskummaren.

Invånare;

x4 mindre ljusare clownfiskar

x1 stor mörk clownfisk

x2 pepparmintsräkor

x1 (hypos?) räka

x7 - 10 eremiter

x3 stjöstjärnor

x3 stora kenyaträd

x1 euphyllia

samt fiskarna på bilderna.

Kan det vara för mycket?

post-6841-14468925903632_thumb.jpg

post-6841-14468925903043_thumb.jpg

post-6841-14468925903238_thumb.jpg

post-6841-1446892590344_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått klargjort vad det var för fiskar, utan sandvändaren ja inte fått något namn på.

Det var blå frökenfisk och en dvärgaborre =D

Fast frågan om livestocken kvarstår, börjar det bli lite för mycket för min skummare?

Vad fyller sjöstjärnor för roll föresten? Mer än att vara vackra menar jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din sandvändare är en Amblygobius phalaena, det är en allmänt nyttig och trevlig fisk som vänder sand och äter lite alger ibland.

Sjöstjärnan är ett gränsfall, din är en sandvändare och jag tror inte riktigt den kommer o hitta nog med lämplig föda i ett så litet kar, speciellt när det redan finns en annan som filtrerar sanden.

Det kan dock ta ett bra tag innan den börjar svälta ihjäl, att den är uppe ur sanden brukar inte vara ett bra tecken.

Det är väl inte bara mängden fisk utan även vad man har i som kan ställa till det, flertalet av arterna du har är fiskar man brukar sälja med en "disclaimer" dvs man avsäger sig allt ansvar för deras beteende;)

Har du tur så kan dom finna någon form av balans tills nån blir för stor/stark kontra dom andra varpå den plågar/jagar ihjäl konkurrenterna eller om du har riktigt bra tur så funkar det.

Dom arter du har syns ofta på dom svenska grossisternas listor, inte för att dom är lämpliga eller trevliga fiskar o ha i ett revkar men för att dom tål oöm hantering bättre än många andra fredliga arter.

Ta detta som en lärdom inför eventuella framtida projekt, skall du ha nåt i karet så skall du först veta vad det är och hur den beter sig samt kolla alltid om djuret har speciella krav på miljö/föda.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så mycket harmoni däri vad jag märkt, clownerna får jag deffenetivt sära på, de små har bitmärken från den stora. Lite intressant att min Blue devil blir jagad av min sandvändare men de blir väll bättre.

Funderar på ifall jag ska göra mig av med dom små clownerna och köpa en till stor. Vet inte riktigt vilken sort den är lägger upp en bild sen. Tror den stora kommer säga ifrån till frökenfiskarna för den verkar rätt aggressiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en sammetsclown. Premnas Biaculeatus. Det är en av de aggressivaste clownerna, och är speciellt aggressiv mot andra clowner och artfränder om dom inte är ett par. Om du ska göra dig av med en av clownsorterna så gör dig då av med denna då den troligen kommer terra dom andra fiskarna efter att dom andra clownerna flyttat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar beståndet :-) Taskiga fiskar bör fungera med andra taskiga fiskar. Men jag hade dumpat sammets clownen om jag var tvungen att välja bort något, även om clowner verkar växa ganska långsamt så kan sammets clownerna bli upp till 17 cm för honorna. Så den blir nog störst av alla de där. Med ganska stor marginal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar också mitt bestånd, jag är som sagt fortfarande en nybörjare och kan inte så mycket om det jag har. Mestadels kom i presentlådor också så det är svårt att läsa på om det man fått utan namn. Men dom är väldigt fina allihopa, och har idintifierat dom nu.

Då undrar jag lite över hur mina två frökenfiskar (blue devil och gulfenad) kommer bete sig emot mina små clowner, dom är vad jag förstått den allra vanligaste sorten som finns i drösvis hos grossisten. Fjuttiga och ganska färgglada.

Har ju även en Fals Gramma, går den ens ihop med mina aggresiva frökenfiskar?

Då kanske alternativet att göra mig av med alla clownerna, och köpa två stora av en lite lugnare sort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man försöker förenkla det lite så kan man säga att du antingen fokuserar på 2 något "större" fiskar eller flera små.

Du bör dock inte ha altför stora fiskar i ett så litet kar, det är varken snyggt eller bra för fiskarna.

Man får ta i beaktan fiskarnas totala massa och matvanor, antal och längd är inte lika relevanta ur belastningssynpunkt.

Om du skall ha lugna clowner så är dom mindre du har det bästa alternativet, trots namnet så är dom varken gladlynta eller trevliga oavsett storlek.

Fröknar kan vara otroligt jobbiga, dom kan ha otroligt tålamod och systematiskt trakasera andra fiskar i karet tills det blir för mycket för dom.

Storleken behöver inte heller betyda så mycket utan dom kan mycket väl ge sig på större fiskar...

Gramman är inte så mycket bättre den heller.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns folk som lyckas med dom mest udda kombinationer och arter så ta råden som lite generella.

Det kan bli lite tokigt om jag skall föreslå nåt rakt av, det hela beror mycket på vad du har tillgång till i fiskväg.

Sammetsclownen bör du nog flytta på hursomhelst, det blir strul förr eller senare.

Fröknarna och ett par clowner kan funka ihop men det är ingen garanti på det...

Gramman har jag inga positiva erfarenheter av men även där så kan det variera mellan individer.

Tänk på att om du behåller agressivare fiskarter så kommer dom att skapa revir och begräns dina val/möjligheter.

Läs på lite om olika fiskar som funkar i nanokar och försök klura ut vad du vill rikta in dig på.

Det börjar komma mer och mer roligt&smått i handeln.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror man kan få en bra "terrorbalans" mellan olika någorlunda jämn aggressiva fiskar. Men jag tror inte ett RSM130 är bra kandidat för det. Jag tycker de flesta kubformade akvarier(med mindre än 60 cm sidor iaf) känns svåra att inreda på ett sådant sätt att man kan göra tydligt avgränsade områden så att fiskarna kan skapa egna revir med tydliga gränser. De blir för tätt inpå varandra. I ett större kar går det nog bra dock. Tex pyjamas läppfiskar, dvärg abborrar, frökenfiskar, hökfisk och lite tuffare clowner skulle nog kunna fungera bra.

Men att ha de i ett mindre kar är svårare att säga hur det kan gå. Att blanda de med snälla fiskar är inte heller pålitligt, det är bäst att välja. Snälla fiskar eller taskiga fiskar. Annars får de snälla stryk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...