Gå till innehåll

Daniels hällkars akvarium


mikoto

Rekommenderade inlägg

Till slut har det blivit något iaf. Jag har startat upp ett litet akvarium på Skövdes akvarieförening att ha "så länge" tills jag har tid och råd att uppgradera. Det blir lite hällkars snitt på akvariet då jag ej har någon kylare.

Akvariet är 60 cm långt och har runt 70 liter vatten. Det är något av forna medlemmars hemmabyggen så det är inte det vackraste som finns... Men det duger till mig.

Akvariet drivs av en powerhead som pumpar runt 1500 liter i timmen, den har en bit filtermatta på sig med för att ge lite grogrund åt bakterier, tempen är ju så pass hög att de lär vara ganska så aktiva. Temperaturen ligger oftast mellan 21-22 grader, vilket är lite högt tyvärr. Just nu är den enda kylningen jag har en fläkt mot ytan dygnet runt(jösses vad vattnet dunstar fort!). Ljuset är två 18W rör men jag vill uppgradera det, frågan är mot vad bara. Då karet egentligen är temporärt vill jag ha något jag kan återanvända eller som är väldigt billigt. Då värmen är hög nog som den är så måste det vara en källa som strålar lite värme. Jag har egentligen byggt så mycket med LEDs nu att jag kanske lika gärna kan fortsätta på det spåret...

Jag har en Aqua Medic miniflotor skummare just nu, hade den liggandes. Får se om den ger någon effekt här...

post-5646-14468925910448_thumb.jpg

Här är en överblick på karet, inte jättevackert. Framför allt ibak ser det tråkigt ut. Jag planerar att göra något betydligt roligare när jag byter kar. Tar det för lång tid får jag göra det på det här karet dock. Usch vad det ser ut. Pumpen är föga vacker med, utblåset var lite för starkt så jag satte ett Y kors på det. Det hindra sanden från att flyga iväg. Det är rådasand på botten, jag fundera på att köra biltemas blästersand när det byts. Just nu är det ingen kalkhaltig inredning, kommer den nya kabgrunden igång kommer det ordna sig dock... Annars får jag lägga i lite kalkstenar eller grus.

När jag snorkla nu i Marsstrand på midsommar(KALLT!) så insåg jag att krossade snäckskal egentligen är ganska biotop riktigt för de flesta västkustkar. Men det verkar vara många som haft problem med att de läcker fosfat och liknande så jag har avvaktat så länge.

Djuren då, jag lyckades ta några bilder på de!

post-5646-1446892591015_thumb.jpg

Huvudrollen i karet har en strandkrabba, jag har ännu inte lyckats få tag på någon tropisk krabba men till mitt kalla kar här kunde jag välja och vraka. Den här stackaren fick följa med hem. Fantastiskt bra djur. Då många berättar att de är bra på att rymma så har jag spänt fast ett insektsnät över karet med kardborre band. Det räcker en bit hoppas jag.

post-5646-14468925910295_thumb.jpg

Jag plocka ett tiotal strandsnäckor med, de var fina och lätta att ta upp. Jag är osäker på om alla är riktigt förtjust i sitt nya kar men de verkar flytta runt sig varje dag. Krabban gör iofs säkert livet surt för de i mindre god vigör... En del av snäckorna hade havstulpaner på sig, de verkar trivas med. Fina djur, även om jag svurit grovt åt de när jag badat i havet.

post-5646-14468925910742_thumb.jpg

Jag fick bara tag på en räka under min resa, jag hade gärna haft tre-fyra till. Men men. Jag är inte helt säker på vad det är för någon, men jag antar att det är någon tångräka? Den är helt omönstrad. Massa rom har den med.

På bilden ovan syns även några blåmusslor, två av de är levande. De var inte tänkta att följa med utan jag hade råkat stoppa med de upptäckte jag innan jag kunde släppa tillbaka de i havet. Så nu är de här i, jag får se hur det går. De kanske klarar sig om jag har tur, annars får krabban äta sig mätt.

Jag har tagit med lite tarmtång med... tror jag, den brukar ju sitta i nästan alla hällkar så jag hoppas den kan klara sig trots värmen.

post-5646-14468925910592_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är skoj. Det är roligt att studera de här djuren mer noggrant. Jag upptäckte idag med att den ena musslan iaf sitter där och öppnar sig och filtrerar vattnet. Jag ska se fall jag kan få med kameran imorgon då den borde vara ett tacksamt foto objekt. Får hoppas krabban inte flyttat runt den igen bara, de verkar inte ha fäst sig ännu någonstans.

Jag har beställt hem delar till en ny starkare belysning med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, allt är roligt här :-) Jag ska se om jag inte kan fixa något roligare till bakgrund imorgon, jag retar mig på det där knallblå väggarna mer och mer för var gång jag ser de. Min största önskan är att tarmtången ska ta sig just nu dock, så att man kan få lite mer färg och göra karet mindre sterilt.

En fisk vore egentligen kul med...

Jag kika lite i hamnen på Marsstrand när jag var där också, där såg jag en fin stensnultra och en pytteliten plattfisk på 2 cm(fundera på om den mådde bra då dock då den simma väldigt slött uppe vid ytan). Speciellt snultrorna älskar jag av det jag sett, fast det här karets storlek känns föga optimalt för en aktiv fisk som åtminstone blir tolv cm som regel och kan bli uppemot 20 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Karet tuffar på. Inga av de alger jag skaffade från början klara sig dessvärre, eller jo. Lite tarmtång flyter omkring på ytan. Den har inte direkt växt men ej heller ruttnat bort så det kanske finns hopp. Ljuset kanske kan vara en begränsande faktor. Just nu sitter två 18W 830 rör över karet. Jag har två lysdioder på 30W var, men jag har inga bra kylflänsar hemma bla och lite för ont om tid. Så jag tänkte fuska lite och köpa ett par 18W 6500K rör från biltema, de har jag en del erfarenhet av från växtakvarier. För pengen de kostar ger det en del ljus. Om inget så ser det finare ut. Till det ska jag måla insidan av rampen vit med för att få bättre reflektion av ljuset. Detta borde kunna ge en viss boost innan LED rampen kommer upp istället.

Jag har försökt introducera lite mer liv till karet med. Min flickvän var på Öland på semester(jag jobbar tyvärr) och hon fiskade upp lite blandat. Några stenar med gröna trådalger, lite blandade räkor och en grupp med spigg följde med hem. Även en del märlkräftor och någon tång gråsugga kom med.

Spiggar har jag redan lärt min en massa om sedan de kom hem, tyvärr mest tråkiga saker. I princip alla spiggarna led av den här bandmasken som verkar vara väldigt vanlig. Lite andra parasiter med. Så när jag kolla till karet sist idag så var det bara två kvar, fast de två som var kvar såg betydligt bättre ut runt magarna. Så med lite hopp så kanske de kan klara sig...

Vattnet kring öland är ju ganska mycket mindre salt än på västkusten så jag försökte acklimatisera de med indroppning. Just storspigg borde väl vara ganska tålig dock med tanke på att de verkar vandra mellan sött och salt vatten. Jag ska nog starta en spigg tråd...

Att en del av spiggarna var mindre pigga verka krabban inte vara seg att märka. Det tog inte ens 10 sekunder efter issläpp så satt hand under skummaren och avrätta en stackare. Det är ju roligt att något blev glad, men han kommer nog få ett separat akvarie tror jag när jag uppgraderar det här karet.

Räkorna verkar klarat sig kanonbra till miljöombytet. Oj vad räkor det blev, det hjälper nog till att städa bort bortfall bland de andra nykomlingarna.

Algerna får jag iakta med försiktighet. Jag hoppas de kan ta sig dock, det ser ganska sterilt ut karet annars. Med algerna i för tillfället ser det väldigt mycket roligare ut. Ska pröva bygga en ny fläktarmada för att se om det kan pressa ned temperaturen något mer. Jag får försöka bli klar med den tropiska flytten hemma så kan jag konvertera mitt 112 liters kar till kallt salt istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du pular lite, man lär experimentera lite med kallt salt om det skall bli nåt av det. Lysrör, kan du flytta undan ballasten från akvariet så är det en del vunnet med det, den blir väl så varm som röret. Jag tycker också att du skall skippa det där med att vitmåla i rampen och i stället köpa nåt sånt här:

http://www.pwss.se/product.php?productid=10459&cat=1734&page=1

Reklamen säger dubbelt så mycket ljus och faktiskt, jag har mätt och det stämmer. Du kan alltså lägga på bara ett rör och få lika mycket ljus som om du har målad ramp och två. Eller använda två och få mycket mer ljus. Det verkar som tång behöver mycket ljus, jag ser nu när akvariet får lite solljus att det börjat hända saker.

Spiggar skall klara att flyttas mellan salt och söt men det måste gå rätt långsamt. Från bräck till salt borde inte vara nåt problem men ta det lugnt och låt det ta tid. Trist med parasiter, jag har fått en del snultror med nån ohyra i ögonen och det ser inte allt för kul ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rampen jag har på nu är temporär, så jag har inte så stor lust att lägga en större peng på den. Även reflektorerna är ganska lockande. Flytta ballasten tror jag inte ger så stor effekt, rampen ligger för närvarande en 5 cm ovanför karet för att luften ska cirkulera bra, så att min fläkt ska kyla så mycket det går.

Jag var nere vid karet igen idag och de två spiggarna simmar omkring ganska bra. Krabban gör lite utfall men de är alerta nog att hoppa undan. Jag har tänkt undersöka vilken som är närmaste sjö med spigg här omkring. Sedan ta och fånga in plocka ut ett par riktigt fina exemplar. Sedan vänja in de försiktigt till både saltvatten och akvarielivet, under ett par veckor kanske innan de släpps i. Det känns ganska surt att spiggarna plockats av så fort här annars, men många av de verkar varit svaga redan i ölands vatten. Jag skyller på det tills jag vet bättre. Jag får lära mig av mina misstag för att bli en bättre akvarist.

Jag tog ett par bilder:

post-5646-14468926137385_thumb.jpg

Jag är fortfarande tveksam till om algerna kommer överleva, men om inget annat så ger de en kraftig smak av hur jag vill ha det. En stor fin algskog som dalar harmoniskt. Sedan kommer jag säkert bli mer kräsen med tiden. Men ännu så är vanlig grönslick mumma för mig. Spiggen ser nog nästan bättre ut på bild än i verkligheten. Den behöver mer hull och har några underlika vita fläckar på kroppen. Jag får se om den överlever min ovana hand.

Räkorna lever loppan iaf, vilken fart det blivit på karet. Konstant räkor som racear framför rutan.

post-5646-14468926137238_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte en fisk finns kvar, krabban kalasa på de sista stackarna med. Tillbaka på ruta ett på fisksidan altså. Har bättre koll på krabban nu iaf.

Krabban verkar nöjd dock iaf, han ömsade idag. Såg ganska kusligt ut först när två krabbor satt brevid varandra under skummaren. Men så rörde sig den ena efter en stund.

Östersjö algerna är det svårt att säga hur de mår, många av de har släppt från stenarna iaf, men de ser inte riktigt ut att ruttna bort heller.

Jag körde för övrigt på snik varianten och måla insidan av rampen vit(40 kr mot 240 + frakt vägde för tungt). Vilken skillnad det blev, jag tror faktiskt tarmtången har börjat växa tom sedan jag bytte lysrör och måla rampen. Får bevaka den noggrant.

Räkorna verkar må toppen iaf, de har fått riktigt fina färger nu med. Pigga som den, far omkring överallt i karet. Musslorna verkar leva med. Den större av de fäller ut manteln då och då och verkar filtrera lite. Havstulparnerna verkar kolavippat dock, troligtvis en följdreaktion till att snäckorna vars skal de sitter på verkar ha en förkärlek till att sitta uppe på det torra. Helst ända tills jag fyller på avdunstat vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får inte plocka djur som ål till exempel eller andra fridlysta djur naturligtvis. Men annars finns det inga regler på det sättet för vad du får fiska upp ur havet och ej heller vad du gör med de. Om du äter de eller håller de i akvarium tror jag inte gör någon större skillnad. Med den här typen av djur föredrar jag det senare :-) Så det är bara plocka och vara glad!

Krabban här är inte klok för övrigt, efter att den ömsat har den fördubblats i storlek! Hur är det möjligt? Jag har jämfört med det gamla skalet, han är enorm mot innan. Kan tro det så många fiskar han käka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller vad man får ha i akvarium av inhemskt så får man inte ha vildfångad fridlyst fisk. Ål som är B-listad får man bara ha om man kan styrka lagligt ursprung. Annars är det just inga regler i den vägen.

Däremot finns det ju regler för hur man får fiska och fånga. Det finns någon fridlysning, det finns minimimått, förbjudna fiskemetoder, enskilt vatten där man måste ha fiskekort osv. Dock ändå, när det gäller sån här håvverksamhet i havet, då är risken liten att man gör nåt otillåtet. I stora drag är det bara att köra på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har varit lite sur på att det är så varmt i mitt kalla kar, så jag tänkte häromdagen. "Då kan fläktuslingen lika gärna vara av om den gör så liten skillnad...". När jag kolla idag så hade temperaturen stigit från de vanliga 22 graderna till 26,5 grader.

Nu är fläkten på igen :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det här karet har avvecklats... Till två nya kar!

Krabban är tyvärr hämmande för karet pga sin storlek i förhållande till utrymmet, han blir en för effektiv jägare. Om jag skaffar ett monsterstor kar någon gång kan han få bo där. Nu bor han i ett separat 30 liters akvarie. Inte så glamoröst men han har lite sand, stenar att gömma sig bakom och ett filter med bra fart på. Och ett ordentligt sittande täckglas(med glipor längs kanterna för luftutbyte av någon form av effekt iaf). Jag får se hur han trivs där och vad jag kan hitta på åt han. Jag är för förtjust i odjuret för att göra mig av med han...

Hela karet är dock avvecklat. Ett större kar är på gång! Räkorna, en snäcka, en blåmussla och tre havstuplaner som visade sig leva och bara pigga bakom en sten(ditplacerad av ovanstående invånare) går i ett temporärt 200 liters akvarie. Förhoppningsvis får de sällskap snart... Det temporära karet är ännu mycket bättre än det tidigare. 21.5 grader utan kylning alls bådar gott för introducerandet av nya invånare innan flytten till det slutgiltiga nya akvariet. Har satt på fläktar som förhoppningsvis pressar ner temperaturen någon grad till...

Jag har varit dålig på att uppdatera här annars. Det har hänt lite grann men ändå inte så mycket. Det har börjat komma lite alger till slut iaf, antagligen vanliga trådalger, kan tom vara tropiska som följde med min dåligt rengjorda termometer. Men det gör inget för de ger en välkommen färgklick till karets miljö. Jag funderar på om alla räkorna har bidragit något till den blygsamma alg utvecklingen då de konstant står och river på stenarna... Snäck populationen har dalat, antagligen en kombination av deras ovana att sätta sig ovanför ytan och krabbans lust att ge sig på de när de trillat ned och är svaga. Den snäckan som var kvar har börjat äta nästan otäckt mycket dock. Kraftiga markeringar på rutorna var den varit och gått fram.

Lysrören är borta med det är LED över karet nu! Woho, alla mina akvarier kör därmed LED för tillfället. Och alla är salt med, lustigt hur saker utvecklar sig... Ca 40W LED sitter över akvariet. Det lyser fint, rampen är en ombyggd variant av den jag hade hemma innan på mitt tropiska saltvatten. Algerna verka ta fart även först efter att den här rampen kom på men det kan vara placebo effekten...

Nu måste jag köpa hem nya grejer på stört till det nya karet så det kan startas så fort som möjligt, helst den här veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...