Gå till innehåll

RSM 130D Skummare


Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har börjat mäta uppåt 27 grader i akvariet och behöver sänka den. Jag har läst om att utbyte mot en tunze ska sänka värmen ordentligt och funderar därför på om det är någon som har erfarenhet av

tunze media basket och modified cup

http://shop.mediabaskets.com/Red-Sea-Max-Media-Basket-RSM3V20.htm

Är dom nödvändiga, bra eller dåliga?

Vilka filtermatterial bör man andvända?

Och hur bra är tunze 9002 egentligen? Jag har hört att ytnivån är ett stort problem, vilket kan bli svårt för mig då det dunstar 1 - 2 liter vatten per dag.

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att fläkten ovanför returpumparna är inkopplad om den inte är det så sänker du tempen ngn grad.

Tunze skummaren sänker temperatur och ljudnivån. Jag upplever inte den så känslig för vattennivån, men klart att automatiskt påfyllning är bra om man är bortrest ngn dag och ej kan fylla på med vatten samt tar bort eventuella problem med vattennivån i sumpen.

Gällande mediabasket. Om du skaffar Tunze skummaren så behövs ngt att montera den på med magneterna. Mediabasket är en enkel lösning.

Det är dock enkelt att bygga en själv, den jag har är bara 1 plexiglasskiva som står rakt upp. Dvs. Jag har inga fack som media basket. Gällande filtermaterial, du kan lägga LS under skummaren, samt det finns plast till om du vill ha nätpåse med aktivt kol/fosfat remover bredvid skummaren med.

~Henrik

Hej!

Jag har börjat mäta uppåt 27 grader i akvariet och behöver sänka den. Jag har läst om att utbyte mot en tunze ska sänka värmen ordentligt och funderar därför på om det är någon som har erfarenhet av

tunze media basket och modified cup

http://shop.mediabaskets.com/Red-Sea-Max-Media-Basket-RSM3V20.htm

Är dom nödvändiga, bra eller dåliga?

Vilka filtermatterial bör man andvända?

Och hur bra är tunze 9002 egentligen? Jag har hört att ytnivån är ett stort problem, vilket kan bli svårt för mig då det dunstar 1 - 2 liter vatten per dag.

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska beställa en media basket så ta en sån där specialkopp till tunze skummaren också. Blir så knöligt att få igen locket med orginalkoppen.

En fläkt i ryggen ovanför returpumparna som blåser över vattenytan och en öppen foderlucka gjorde stor skillnad för mig. Avdunstningen ökar och tempen går ner.

Skummaren bytte jag mest för ljudnivåns och platsens skull.

En osmolator/vattenpåfyllare för att hålla nivån rätt i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för filtermatterial i din mediabasket, om du nu hade en sådan? Om inte vad skulle du rekommendera att trycka i? Aktivt kol är inte så bra i längden vad jag förstått då det efter en längre tid även börjar ta bort spårelement.

Borde inte sånadär plastbollar eller biobollar va dom nu heter vara bra att fylla botten på sumpen med? Har ingen lust att pröjsa för mer LS då ja redan har köpt runt 20 kilo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...