Gå till innehåll

Skillnad på ljus?


qaws

Rekommenderade inlägg

Förutom fluorescens så består de färger vi ser av reflekterad strålning med just den våglängden som utgör färgen. Det betyder att i ljuskällan så måste den aktuella våglängden finnas med. Om man belyser en röd yta med monokromt blått ljus - då ser man inget rött eftersom det inte finns några röda våglängder i källan. På större djup så är fisk och annat ofta klart röda och det är faktiskt ett mycket bra kamuflage eftersom det på dessa djup knappast finns några röda våglängder alls - alltså inget att reflektera. I exemplet ovan så har första bilden en klar koncentration av blått och i den andra våglängden finns betydligt mer våglängder med.

LED är en punktkälla - man får ett "crispigare" ljus.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att bedömma belysning från fotton är rätt hopplöst, det beror så mycket på fotografens kunskapsnivå/tur att få fram representativa bilder.

Rent generellt skulle jag säga att blåa/vita(70/30) T5 rör ger bättre färger på LPS än en metallhalogen, betydligt bättre i mina kar åtminstone ;)

Det blåa tar fram fluoreserande egenskaper hos korallerna varpå vissa färger verkligen lyfts fram, jag tycker även att en vitare belysning ger ett mer platt o livlöst kar.

Sen är det en smaksak vad man gillar men köper man lite vassare LPS koraller så får man mer ut av dom om man kör dominerande blått.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...