Gå till innehåll

Vatten flöde för en pumpande Xenia?


Wigge

Rekommenderade inlägg

tjenare har en lite fråga om pumpande xenia. hör hört 100 historier om dem, någon säger att den knappt ska ha någon ström alls så att den nästan inte rör sig, och vissa säger att den ska ha jätte mycket vatten flöde så att den ligger ner. så nu undrar jag vad som verkligen är sant, ska den ha lite,mellan eller mycket flöde(skriv gärna inte mellan, lite eller så utan förklara lite mer tack).

tack på förhand

Mvh Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske är det så att de som skrivit har skrivit vad de själva har för flöde, och att det då funkar med de flesta varianter?

Det är ju som det mesta i denna hobbyn, man skriver efter sina egna erfarenheter och det som funkar i ett kar kanske inte funkar i ett annat då det beror på så mycket olika parametrar som ljus, cirkulation, invånare, inredning mm.

För mig till exempel så får jag inte xenia att överleva någon längre period, de blir mindre och mindre och til slut försvinner de. Andra har problem att bli av med dem och byter ut sten för att bli av med dem och ändå kan de växa på allt i karet, från glas, sten och sand till pumpar och ovanpå andra koraller.

Kontentan är att det du läser får du ta som en vägledning och sen se hur de trivs i ditt eget kar. Detta gäller nog det mesta du kan stoppa i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har Xenia både i högt och lågt flöde.I högt flöde växer den sig lite längre och smal men man ser inte pumpandet lika bra.Xenia pumpar pga att den normalt lever i lågt flöde.Xenia pumpar för att få vatten cirkulation runt sig och inte för att fånga mat som det ser ut som.

Detta är dock min erfarenhet.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt lilla blenny blir det xenia urskog om jag inte regelbundet ansar kraftigt, precis som Jimmy skriver så släpper de och sätter sig på alla möjliga opassande ställen (detta då oberoende på vattenflöde etc. och de växer lika bra för det). Mina erfarenheter säger att det inte finns en regel för vattenflöde gällande xenia, men enligt min personliga åsikt så är det snyggast att ha dem där det är mindre flöde för då ser man tydligast när de "pumpar" vilket get ett harmoniskt inslag i akvariet.

mvh Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...