Gå till innehåll

Patriks första saltvattensakvarium


patrikk

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag hade en MCE500, men tror den är lik 600 modellen. På min blev slangen lätt klämd om man råkade dra den uppåt, men kunde undvikas om man plockades isär och lade slangen så den ej kunde bli klämd.

Gällande om pumpen ska roteras eller eh, tror den bara passar på ett sät men osäker på vad du menar. Kolla manual/sprängskiss på Deltech's hemsida och se om du kan se bättre där.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

är det någon som vet om man kan köpa ett silencer kit till deltec MCE 600 jag har sett det till 500 men inte till 600. Jag tycker den brummar väldigt mycket om jag jämför med mina två tunze streamers så är det väldigt stor skillnad. mina streamers, så hörs i stort sett inte alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vadd i skummaren, och liten burk med vadd i till insuget till skummaren samt sätta silikon "ben" under skummaren som vibrationsdämpare.

Mvh Jonathan

Tack för tipsen. tyvärr så blev det inte bättre med bubblorna men vadden ( har inte testat alla möjliga platser för vadden tänkte vänta med det tills jag får en ny silliconslang från pwss).

Vad det gäller ljudvolymen så finns det redan gummi/sillicon "fenor" under pumpen men har ändå ett brummande dock så fick jag ner volymen avsevärt när jag tryckte allt på plats.

Nu är väl nästa mål att få ner ljudet från bubblorna/vattenrörlesen i skummaren. Någon som har några tips på det ? Jag har fått bort returnvatten ljudet helt med filtervadd precis innan vatten ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

så nu har det tuffat på lite och jag har fått en del kisel alger skulle jag tro en del på stenarna och en del på sanden ( sanden är det ju bara att röra runt lite men värre är det på stenarna).

Mina värde idag är Följande:

Alla tester är Salifert utom salthalten som är med refatrometer

KH/Alk = 8,6

NH4 = <0,25

NO2 = ca 0,5

NO3 = 100 ( det som visar mest rosa på skalan)

PH = 8

Salthalt = 33ppm ( 1,024)

ljus 10h / dag

Inga djur i karet. Jag följer Red Sea anvisningar ( i deras starter kit med bakterier etc) mitt nitrit ligger lite för högt jämfört med deras borde ha värden samt så är min Nitrat rent för högt. Tänkte göra ett 5% vatten byte nu i veckan som kommer. här nedan ser ni även utvecklingen på några av mina värden:

post-4894-14468926481905_thumb.png

Bör/ måste jag ner på noll på nitriten och nitraten innan jag lägger i lite sniglar och sandvändande sjöstjärnor? Har några andra tips på att få ner värdena ( de skjunker dock .. utom nitaten som ligger konstant)

post-4894-14468926481741_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

ang microbubblor så brukar det ge sig när den kört in sig. annars kan man fång dem om man har returen nära vattenytan och har en nylonstrumpa, filterbit eller liknande som fångar upp bubblorna. Men det är en riktigt bra skummare och den kommer ge sig i mitt tycke.

Nitrit får det inte vara måste enligt mig ligga så nära 0 det bara går.

Nitrat gör inget om det lite men där ska det inte vara för jäkligt. Jag brukar sikta på att ligga på den nedre delen på skalan alltså knappt färgat rosa Max 2 på skalan. Jag är 0 visionist ska inte finnas något att bryta ner. Så man får nitrat men runt 5 på skalan ska du nog satsa på enligt mig. Nitrat är väl inget farligt i sig det är ju slutprudukten i nedbrytningen.

Om någon tycker detta är fel rätta mig

Nitrit är farligt för allt levande med högt nitrit så kommer amoniak osv och allt levande mår dåligt.

Jäkla fint kar bra jobbat.

Jag ska köpa lite fisk nu på måndag då har jag haft karet i 3 månader. Dock Fuskade jag med lite euphyllia rörmask ormstjärna och 2 percula. Då karet bara va 2 månade köptes dessa

Nitrater och sådant brukar vara lite högt i starten massa skit som sitter på LS djur som dör i transport osv.

Men byt 10% vatten ta det lugnt o när vattnet är krisallklart och allt fungerar så som du vill vänta 2-3 veckor till innan levande saker får flytta in. Inkörningen ska ta lång tid. Kommer gå igenom algblommning och annat nitrit spikar mm mm då vill man inte ha något " levande" mer en det du redan har i stenen och det måste komma igång.

Kliar i fingrarna kan jag tänka mig. Ska hämta mer Ls och fisk till mitt nya 250 på måndag då har det varit igång 3 månader. Jag fuskade lite och några fick flytta flytta in redan för 1 månad sedan men det har gått bra :)

Här är lite värden jag har och dem fungerar

Salt: 1,025

KH 10

Mg: 1230 ppm

Calcium: 680 ppm

Silikat, Si: 0 ppm

Nitrit, NO2: 0 ppm

Nitrat, NO3: ca 1.5 ppm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Så då har man fått i sina första fiskar det blev två Amphiprion ocellaris jag vet inte om jag hade tur eller jag gjorde något rätt ;) men jag köpte två stycken och lär dem koppas in under en lite längre tid bredvid varandra och en när jag släppte ner dem så simmar de ihop hela tiden och "sover" tillsammans så har nog lyckats få dem till att bilda ett par direkt ( kärlek vid första ögonkast). De äter också pellets formula two tänkte köpa lite mysis i helgen så de kan få en mysisi helg.

En fråga hur mycket ljus behöver anemoner? om de är ljuskrävande finns det någon som är mindre ljuskrävande ? sen vilken mat fungerar bäst/bra för anemoner?

kan tillägga att korallen som jag har i karet är Scleronephthya gracillimum. jag tror att den trivs den blåser upp sig och sträcker ut sina polyper.

Mitt impuls köp visade sig vara experts only på reeflex så dags att bli expert på denna härliga korallen :).

Glömde en sak stenen som jag fick korallen på tror jag att jag har fått en mini glasros. jag har läst att folk sprutar in varmt/kokande vatten i den.

Skulle någon kunna förklara detta lite mer ingående? ska man använda sig en kanyl? Jag har nog även fått en rörmask med på stenen. det ser ut som något som kommer ut från en liten tub. men det är väldigt smått ska se om jag kan få en bra bild på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

typ så hade jag velat ha en bubble tip/quad och ang färg så : första hand kraftigt färgad och sen dessa färger i denna ordningen

lila:

post-4894-14468927049564_thumb.jpg

röd:

post-4894-14468927049642_thumb.jpg

rosa:

post-4894-14468927049962_thumb.jpg

mintgrön/limegrön,

post-4894-14468927050069_thumb.jpg

sist kritvit.

post-4894-14468927050179_thumb.jpg

sen en fråga finns det bubble tip som ser ut så här eller är det ljuset som har skapat dessa färgerna?

post-4894-14468927050121_thumb.jpg

post-4894-14468927049825_thumb.jpg

post-4894-14468927050005_thumb.jpg

Ändrat av patrikk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina clowner simmar ute i karet en del nu så det känns skönt dock så har den stora clownen små vita ytliga "sandkorn" på sig och set är inte luftbubblor. Men de vekar att trivas. Jag har fortfarande lite problem med att de ska äta.

Här är mina fina clownerpost-4894-1446892707906_thumb.jpg

post-4894-14468927079304_thumb.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom har aldrig tidigare blivit matade med det så dom vet inte att det är ätbart eller så är det för stort.

Prova lite olika foder, artemia är poppis hos dom flesta men ganska näringslöst, cyklops går dom flesta fiskar igång på.

Formula one och two pellets funkar för dom flesta.

Fauna marin ultra health är oxå grymt.

Varierad kost är framgång.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började med formula two men de slutade äta det med. Jag smular sönder det för att det inte ska vara så stort. Men nu visar de inte något intresse för det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av patrikk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår var jag och köpte lite fryst artemia och slängde i de mindre klumparna gick hem hos den större clownen men den mindre vissade måttligt intresse. Mina ena putsar räka blev helt galen och sprang /simmade efter maten det var lite roligt att se.

Sen så vet jag inte hur det gick hem för mina gobies för de höll sig undan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så då har man köpt en ny impeller. och dömer man på hur den låter nu och hur det lät när jag köpte skummaren så har den varit sönder hela tiden.

Nu är det väldigt tyst svagt brummande men det hade tom funkat att ha i ett sovrum. luftintaget knackar lite men tror att det är en inställnings sak eller att det ger sig med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag är sorgens dag!

Min minsta clown har gått vidare till en bättre plats. Den har matvägrat sen dag ett och idag när jag kom hem så såg jag att den hade gett upp.

Jg provade med det mesta jag fick den ena clownen till att börja äta men inte minstingen. Jag försökte med pellets artemia mysis och pellets. Men han ville bara inte tyvärr.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Idag var en bra dag.

när jag tittade in i karet så såg jag tre stycken små ormsjöstjärnor och en liten vanlig. Jag har inte identifierat ormsjöstjärnorna än men kan vara av samma sort som den jag redan har. den andra "vanliga" ser ut som en av de små sjöstjärnorna som vissa har hundra tals av.

Förutom detta så såg en ett par genomskinliga små små räkdjur (de var ca 3 mm långa) som sprang på min LS så det var också ett trevligt tecken.

En sak som jag undrar är hur har jag lyckats få fler ormsjöstjärnor? jag har bara en ( vuxen och nu de tre små)och alla små har flera armar. Vad jag har läst är att sjöstjärnor kan föröka sig hona hane och hane hane och hona hona. De kan även i vissa fall föröka sig om en del av deras armar blir delade. men nu verkar det ju ganska orimligt att den ska ha tappat flera armar samt att även den mista delen på dens armar är betydligt tjockare än vad "bebisarna" är.

Så hur har jag lyckats få fler?

Samt är det någon som kan gissa vilken det är?

Bilden nedan ser ni en av sjöstjärnans armar.

post-4894-1446892739665_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...