Gå till innehåll

Ph på natten o balling hur gör ni, problemlösning önskas


lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej

jag har problem att hålla ph på natten så när ljuset går på får jag ibland en vit fällning. Jag tror det är ett co2 problem. Jag kör balling light och kh hålls uppe av bikarbonat. Brukar hålla kh 8-10.

Jag kör annars med skummare, lite kol, lite ozon och akvariet är fullt igenväxt med koraller så det blir hög co2 produktion på natten. Ni som kör balling? Klarar ni er på det eller kompletterar ni med kalkvatten dubbelbuffert eller något annaat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Balling sedan 2005 och har bara problem när jag missar någon dunk som tagit slut.

Lösligheten av Ca och Mg är högre vid lågt pH så det bör inte bildas någon fällning vid mörker.

Korallerna tar upp dessa ämnen i samband med fotosyntesaen så man bör göra tillsatserna under dygnets ljusa timmar. ( Kanske två timmar efter ljuset).

Normalt sett behöver man inte göra någon tillsats för att höja pH när man kör Balling även om pH ofta är lite lågt.

Jag tror du har något lurt med dina värden t.ex lågt Mg eller högt Ca. Har du färska tester? Vilka värden har du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

mina värden nu är 360 Ca, 1380 Mg, 9.5 Kh och salinitet 1.027 vid 29-30 grader C., Ph ligger på 8 (saliferts färgskala är ju inte lätttolkad men jag tycker att jag hade 7.7 morgonen när det var dimmigt i akvariet och nu några gånger senare på dagen, dagarna har det varit 8

så Calciumet har fallit...brukar försöka hålla det runt 450.

annars så är ju mitt akvarierum lite taskigt ventilerat på sommaren när det blir varmt, jag har en pacs fläkt som pumpar ut luft men det räcker inte så jag har lämnat dörren öppen senaste nätterna (normalt har jag dörren på glänt på dagarna när ljuset är på för att det inte ska bli förvarmt) (akvariet är inbyggt i ett 6 m2 stort rum bakom vardagsrummet

dagen innan fällningen stängde jag av metallhalogenen på dagen för jag oroade mig för värmen, och då ändras förstås den normala omsättningen i akvariet (800W i tolv timmar/dag ger ganska mycket tillväxt och förbrukar nog stora mängder koldioxid)

men det gör kanske inte så mycket om Ph är lågt, 8 känns lite lågt men jag har nog haft det så mestadels, och jag har haft problem med fällning någon gång förut

ska fixa upp Ca iallafall, och bättra ventilationen, så får vi se om det går bra (det är ingen korall eller annat som blivit ledsen över fällningen eller värdena så det är nog ingen fara)

men det är intressant att höra hur andra gör, låter som att man kan skippa kalkvattnet iallafall

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan jag började med Balling för några år sedan så orkar mitt PH aldrig över 8.0. Jag använder också Salifert. Vad mäter du salthalten med? Om du inte har en refraktometer så tycker jag att det kan vara vårt att dubbelkolla. Kan också tycka att 1.027 är lite onödigt högt.

Dubbekolla salthalten -> Justera sedan in MG -> Ca -> KH. I ditt fall så är det ju bara Ca som ligger lite fel, ja kanske salthalten också. Om djuren ser ut att vara ok så tycker jag inte du skall bekymra dig för ditt PH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Sedan jag började med Balling för några år sedan så orkar mitt PH aldrig över 8.0. Jag använder också Salifert. Vad mäter du salthalten med? Om du inte har en refraktometer så tycker jag att det kan vara vårt att dubbelkolla. Kan också tycka att 1.027 är lite onödigt högt.

Dubbekolla salthalten -> Justera sedan in MG -> Ca -> KH. I ditt fall så är det ju bara Ca som ligger lite fel, ja kanske salthalten också. Om djuren ser ut att vara ok så tycker jag inte du skall bekymra dig för ditt PH.

Vad säger du orkar inte ditt pH över 8, det låter besynnerligt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att om du har en sump, sätt en sånn där 30W energi lampa som skall motsvara en 110W med lite alger, cheatomortpha tex. Ha denna lampan på motsatta tidder från din vanlig lampa så skall den hjälpa till att hålla din PH uppe på nätterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft kraftiga svängningar på mitt pH mellan natt och dag. Den senaste månaden har jag gått tillbaka till att köra på samma sätt som jag gjorde innan. Jag blandar en tre - fyra matskedar kalciumhydroxid i min 25 liters dunk för påfyllning. Sedan låter jag påfyllningen gå på natten. Nu använder jag en GHL så jag styr påfyllningen både på pH och tid samt att jag tillåter att pH sjunker 0,2 enheter under natten. Nu ligger ph mellan 8,1 och 8,3. Kör ingen balling nu men VÄS.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...