Gå till innehåll

Billigt saltvatten akvarium


Rekommenderade inlägg

Hej alla medlemar här på saltvattensguiden jag är helt nybörjare nu med saltvatten akvarium, men jag har suttit här på forumet och läst ända sen i vintras när jag upptäkte denna sidan. Jag hittade hit här igentligen av en slump när jag gjorde lite efterforskning av söttvatten akvarium och blev väldigt fasenerad av hobbin. När jag först börade läsa på om saltvatten så var det så mycket informaton att gå igenom att jag nästan gav upp, men när jag hade några tåkiga dagar över så satt jag och läste i timmar då var det väll när jag riktigt fastnade på saltvatten.

Jag har faktiskt inte haft några planer på att ha ett saltvatten akvarium fören nu under den senaste tiden, det har berott på att priserna har varit alldeles för dyra och det var för mycket piller med alla tester. Men efter mycket tänkande har jag bästemt mig för skapa mitt eget lila spesiela saltvatten akvarum, det kommer nog att vara lite anorlunda än de flesta här på forumet, men det kan ändras senare i framtiden till ett mer standar.

Jag får väll berätta lite om akvariumet.

Inrikning:

Ska ha ett väldigt enkelt akvarum med mjukkoraller och rygradslösa djure, altså inga fiskar. Vet inte om jag ångrar mig senare om att ha fiskar eller ej men då får jag nog ändra lite på inrikningen när det kommer till teknik.

Vad jag har gjort så här långt:

Jag tog upp mitt 150 liters akvarium från källaren med sin 18 w lampa som jag inte har använt på många år, hält i vatten och la i en jätte gamal pump. Sen var jag på lummas zooaffär och köppte 4 liter salt och ett salttest. Har även lagt ner ganska mycket sten, nu är det vanlig sten från naturen så det är ingen levande sten. Var på stranden och hämtade lite sand, det blev nog 5+centimeter i bottnen när jag hade hällt i allt, men det blev jätte fint. Efter alla inredning var i så har jag hällt i salt så nu har jag ungefär 1.026 prosent i vattnet.

Framtidsplaner:

Ska köpa en cirkulerings pump så snart som möjligt, har hittat en på 1800 L/T som jag tror hade blivit bra. Ska även uppgradera ljuset men vi får se hur det går, men hade tänk att 2x24w med mitt 18 w är lagom.

Övigt:

Funderar skarpt på att ha mycket mickroalger i karet men är osäker eftersom jag vill ha mycke algeätande djure som nog hade ätit upp det. Men vi får se hure det blir med mickroalgerna.

Ska försöka ta några bilder så snappt som möjligt till er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket trevligt Daniel=)

gillar att du tog sanden från stranden. men tänk på att inte ha för stark pump karet då det lätt blir att sanden flyger runder eftersom det är mycket fin sand på våra stränder( iaf i helsingborg)

Kommer verkligen följa din tråd och hjälpa dig med det jag kan =)

skulle gärna att du berättar lite mer om vad för sten du har=)

2x24 Watt går bra om du bara ska köra lite mjukisar=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket trevligt Daniel=)

gillar att du tog sanden från stranden. men tänk på att inte ha för stark pump karet då det lätt blir att sanden flyger runder eftersom det är mycket fin sand på våra stränder( iaf i helsingborg)

Kommer verkligen följa din tråd och hjälpa dig med det jag kan =)

skulle gärna att du berättar lite mer om vad för sten du har=)

2x24 Watt går bra om du bara ska köra lite mjukisar=)

Hej Wigge tack för ditt trevliga svar all hjälp uppskatas värkligen.

Sanden från stranden är värkligen fin och gratis, så jag tänkte varför ska man gå och betala för sand när man kan få den för inget. Men jag håller värkligen med om att den flyger runt omkring väldigt lätt, jag har ju en pump som är antik och bara den får det att flyga runt i sanden. Jag vet inte om man ska köppa en lite mindre kraftfull pump istälet, men jag ska se vad jag hittar.

Stenen jag har i karet vet jag inte riktigt vad det är men jag ska ta några bilder och lägga upp så alla kan se, men jag kanske ska ta några andra stenar från närheten av stranden för dessa är lite för jämna, vilket kanske gör det svårt att fästa djure på.

Jag tror ochså att 2x24 w blir bra för mjukisar men det finns ju en 18 w i ochså så det borde räka väll, men tror ni att det ljuset räker för mussler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4kg salt till 150 liter låter lite... Det borde bara räcka till ca 100 liter.

Jag tror också att sanden kommer att yra omkring.

Jag använde bara helften av saltet så jag har blivit lite fundersam över hur mycket vatten det finns i, jag köppte det ju som 150 l, men det kan ju vara stenarna som tar upp massa plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu köppt 1 st 1500 pump och 2x30 ljusrör til akvarumet så nu snart är det dags att köppa lite koraller, vet någon ett bra ställe att köppa koraller här i skåne. Har varit i lomma zoo men där tyckte jag att det var ett väldigt litet utbud av koraller, sen var dom lite dyra ochså.

Annars så hade jag tänkt att köppa på Deep ocean är det någon som har erfarenhet att köppa där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det här projektet är kul. Fast jag hade gått och köpt lite levande sten, en kanske bara eller så. Försök hitta en som ser så påvuxen och rolig ut som möjligt. Så kan de organismerna och bakterierna från den stenen sprida sig ut i ditt akvarie. Jag tror det är bra att göra det och sedan avvakta och titta så att akvariet stabiliserar sig bra innan du köper koraller. Koraller brukar kosta en slant och det vore tråkigt att köpa och introducera de bara för att se de gå under.

Pröva se om du kan få köpa några fraggar till ett lägre pris än fullvuxna koraller här på forumet att introducera först med. Mjukkoraller som sinularia och Capnella släktena är tuffa och tåliga av min erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har handlat både på zoogiganten och från deep ocean men föredrar lomma. Sist var det till och med billigare där .

mvh

Ja lomma var en fin affär men jag tyckte att det var väldigt lite koraller där som var intresanta, kan ha hänt att dom hade tagit slute. Därimot hade dom ett stort antal olika fiskar och andra djure som var väldigt intresanta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det här projektet är kul. Fast jag hade gått och köpt lite levande sten, en kanske bara eller så. Försök hitta en som ser så påvuxen och rolig ut som möjligt. Så kan de organismerna och bakterierna från den stenen sprida sig ut i ditt akvarie. Jag tror det är bra att göra det och sedan avvakta och titta så att akvariet stabiliserar sig bra innan du köper koraller. Koraller brukar kosta en slant och det vore tråkigt att köpa och introducera de bara för att se de gå under.

Pröva se om du kan få köpa några fraggar till ett lägre pris än fullvuxna koraller här på forumet att introducera först med. Mjukkoraller som sinularia och Capnella släktena är tuffa och tåliga av min erfarenhet.

Tack för dina trevliga ord och tips uppskattar det. Jag är lite i dina tankebanor att köpa någon liten sten som kan innehålla lite live, men jag funderar på om jag skulle köppa några koraller då får man kanke med lite LS och på det sätter få med lite bakterier. Just nu har jag lite funderingar på att skaffa några pulserande Xina eller några skivanemoner men även något från Capnella släktena som du rekomendera. Men jag får nog vänta liter tills jag får min pump och ljuse hemskikat, vet inte hur lång tid det tar. Men när jag väll ska köpa några koraller så ska det apsolut bli några små bitar, dels för det är skoj att se det växa och dels för det är billigare.

Men tror du att det behövs masssa bakterjer i karet innan jag lägger in några mjukkoraller, för jag har ju ett väldig nytt akvarium där det inte finns särkilt mycket smuts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Ditt projekt ska bli vansinnigt roligt att följa, lyckas du med detta så kan du få grisar att flyga! Men under har jhu hänt förr! På det glada 80-talet när hobbyn var förhållande vis ung i Sverige så var det vanligt att man plockade kalksten i naturen (stränderna) och byggde formationer med i sina akvarium. Vad är det för stenar du har valt? Tänk på att stenar i regel avger mineral som man normalt sätt inte vill ha i sitt akvarium. Sedan skulle jag nog råda dig till att investera i snäckkross istället för den dära strandsanden och köra med en DSB, det är faktiska ganska roligt att se de djur som skapas då utan att man har egentligen tillsatt något. Det behöver dock puttra i en si så där 6 mån innan man bör få för sig att stoppa ner något i akvariet. Med bara strandsand har jag svårt för att se att denna processen tar vid, men lycka till.

Det var lite tips från mig det... Och åter igen, ska bli roligt att följa!

mvh, Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snäckkross man köper i butik innehåller mängder med fosfat. Och strandsanden oftast silikat. Jag har inte sett någon strandsand av kalk i Sverige. Den vita finkorniga brukar vara ren kiseloxid.

Jo det är helt sant, tänkte bara referera till en metod som någorlunda fungerade förr. Jag ser ingen större skillnad på den levande sanden man köper vakuumpackad idag och den snäck/korall grus som man körde på förr mer än att den idag innehåller bakterier från start.

*Kanske lite OT men dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Ditt projekt ska bli vansinnigt roligt att följa, lyckas du med detta så kan du få grisar att flyga! Men under har jhu hänt förr! På det glada 80-talet när hobbyn var förhållande vis ung i Sverige så var det vanligt att man plockade kalksten i naturen (stränderna) och byggde formationer med i sina akvarium. Vad är det för stenar du har valt? Tänk på att stenar i regel avger mineral som man normalt sätt inte vill ha i sitt akvarium. Sedan skulle jag nog råda dig till att investera i snäckkross istället för den dära strandsanden och köra med en DSB, det är faktiska ganska roligt att se de djur som skapas då utan att man har egentligen tillsatt något. Det behöver dock puttra i en si så där 6 mån innan man bör få för sig att stoppa ner något i akvariet. Med bara strandsand har jag svårt för att se att denna processen tar vid, men lycka till.

Det var lite tips från mig det... Och åter igen, ska bli roligt att följa!

mvh, Christian

Hej tack så mycket för uppskattningen, haha jag hoppas att grisarna blir redy att flyga till hösten. När det kommer till att byta ut sanden så tror jag att jag vill behålla den jag har, den är så fin och jag orkar apsolut inte börja dra upp allt i akvariumet nu. Därimot viste jag inte att stenarna kunde avge minaraler, vad för mineraler är det då som släpps ut. Jag vet inte riktigt vad det är för stenar jag har, det är nog lite blandat men jag ska ta några bilder så fort jag får låna en kamra så alla får se hur det ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej tack så mycket för uppskattningen, haha jag hoppas att grisarna blir redy att flyga till hösten. När det kommer till att byta ut sanden så tror jag att jag vill behålla den jag har, den är så fin och jag orkar apsolut inte börja dra upp allt i akvariumet nu. Därimot viste jag inte att stenarna kunde avge minaraler, vad för mineraler är det då som släpps ut. Jag vet inte riktigt vad det är för stenar jag har, det är nog lite blandat men jag ska ta några bilder så fort jag får låna en kamra så alla får se hur det ser ut.

Hej,

Järn, koppar etc. you name it... Koppar är för övrigt rena döden för koraller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Järn, koppar etc. you name it... Koppar är för övrigt rena döden för koraller...

tror du att det skulle vara ett stort problem att det skulle släppas ut miniraler, jag menar de stenarna måste ha legat i havet och på land i regn och vind hur länge som hälst. Och sen så ska jag köra med vattenbytten ganska ofta så då borde ju det som släpps försvina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror du att det skulle vara ett stort problem att det skulle släppas ut miniraler, jag menar de stenarna måste ha legat i havet och på land i regn och vind hur länge som hälst. Och sen så ska jag köra med vattenbytten ganska ofta så då borde ju det som släpps försvina.

Jag har själv haft problem med sten som inte var frisk eller tillräckligt kurerad och som släppte ut skit under en längre tid. Volymen vatten i ditt akvarium är liten så det behövs inte så mycket mineraler från stenen för att du ska få problem. Men det kan fungera, men du vet inte förrän du testat :) Om du ska köra med koraller kommer du ha en salthalt som är högre än i havet du har tagit stenen ifrån. Mineraler som ligger finns i stenen kan lösas upp snabbare i saltare vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej alla nu har jag fått min grejer jag har bestält, en 1500 l/t den var facktiskt väldigt bra sanden flyger inte för mycket och den kostade bara 155 kr. Köppte en glomat med 2x30 men det kom inte med lysrör med den, vet inte varför jag förväntade mig det men jag får väll köppa lysrör någonstans, någon som kan rekomendera var man kan köppa billiga lysrör någonstans det ska vara 25.4 mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...