Gå till innehåll

Maxspect razor vs. ?


Husvagn

Rekommenderade inlägg

Hejhopp..

Hittar inte mycket på forumet om Maxspects kommande ramp Razor(http://www.maxspect.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=20&Itemid=21).. Vet att den inte har släppts än, men hur tycker ni som är lite insatta den verkar?

Ser man till priset(4750:- på triton) i förhållande till ljus så är den ju riktigt billig jämnförelsevis..

Skulle kanske funka bra till ett percula 90(~90x50x60, ~280L), eller det finns annat i samma prisklass som kan konkurrera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom har ett demo-ex uppsatt på triton i deras showakvarium (ena halvan) , kollade på den och den gav riktigt bra ljus för prislappen (160W). Jämte den satt 4st mazzarra (4x60W) moduler så jämförelsen är inte helt schysst. Betyg: 5/5 designen, 5/5 priset och 4/5 ljusstyrka. Ska bli kul med lite PAR mätningar på denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo vi har ett demo-ex över visningsburken i butiken - och omdömena är mycket positiva!

Den Razor vi har är en 16.000K och seriemodellerna kommer att ha ett litet snäpp mindre "rosa" ljus.

Razorn förlängdes med 90mm för att flytta isär LED bays´en och inrymma två termostyrda "nödfläktar" (om tempen stiger), men rampen är fortfarande huvudsakligen passivt kyld

Skillnaden på 10 och 16K är bestyckningen av LED färgerna - båda är dimbara, programmeringen är ungefär densamma som för Mazarra S-serien - 2kanaler som oberoende av varandra är dimmbara mot 6 "timepoints" så man kan alltså programmera t.ex soluppgång,75%, solen i Zenith, kanske lite molnigt mitt på dagen och solnedgång till noll eller moonlight om man vill.

Finns också dockningsskenor om man vill länka två moduler över ett 150/160 kar.

Det ser ut som om tidsplanen för leveranser håller och att dom bör finnas i butiken om 10-14dgr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo vi har ett demo-ex över visningsburken i butiken - och omdömena är mycket positiva!

Den Razor vi har är en 16.000K och seriemodellerna kommer att ha ett litet snäpp mindre "rosa" ljus.

Razorn förlängdes med 90mm för att flytta isär LED bays´en och inrymma två termostyrda "nödfläktar" (om tempen stiger), men rampen är fortfarande huvudsakligen passivt kyld

Skillnaden på 10 och 16K är bestyckningen av LED färgerna - båda är dimbara, programmeringen är ungefär densamma som för Mazarra S-serien - 2kanaler som oberoende av varandra är dimmbara mot 6 "timepoints" så man kan alltså programmera t.ex soluppgång,75%, solen i Zenith, kanske lite molnigt mitt på dagen och solnedgång till noll eller moonlight om man vill.

Finns också dockningsskenor om man vill länka två moduler över ett 150/160 kar.

Det ser ut som om tidsplanen för leveranser håller och att dom bör finnas i butiken om 10-14dgr.

Låter väldigt spännande tycker jag, speciellt programeringen.

Tror du att de klarar av ett akvarium som är 70 cm högt, med ljuskrävande anemoner på sandbotten ? (Razorn alltså)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter väldigt spännande tycker jag, speciellt programeringen.

Tror du att de klarar av ett akvarium som är 70 cm högt, med ljuskrävande anemoner på sandbotten ? (Razorn alltså)

Undrar detsamma. Har en burk på 100x65x70. Klarar en sådan armatur av att belysa detta kar även om man vill ha SPS och musslor på botten?

Sen undrar jag lite hur länge man beräknar att livslängden för en sådan armatur är. Jag antar att LEDarna blir sämre med tiden och inte bara lägger av tvärt. Pratar vi 5 år, eller kanske 10? Vad gör man när den är "förbrukad"? Är det bara att kasta och köpa ny, eller byter man ut dioderna mot nya?

Håller den lång tid utan att tappa effekt så räknar man ju hem denna hur enkelt som helst. Min 8x39W T5 kostar ju minst 2000kr/år i rörbyten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag är så nära man bara kan vara att beställa denna Maxspect razor. Det enda som håller mig tillbaka just nu är att jag stoppade i 2 nya lysrör för någon månad sedan och att jag har en sprillans ny 250W lampa liggandes som skall in i rampen i veckan. Känns onödigt att inte bränna ur rör och lampa när jag ändå har dem. Maxspecten verkar vara det bästa alternativet på marknaden just nu för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går i planeringsstadiet på mitt första saltkar och känns dumt att köpa något annat än LED då. Därför jag är nyfiken på vad folk tycker.

Har varit på Triton och tittat på den som hänger där så nu återstår bara ett utlåtande får någon som provat den själv också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på Korallfisken i Fredags och såg en armatur från GIESEMANN med både T5 och led, lika stor som Maxspect razor. Men jag hittar den inte på Giesemanns hemsida, den skulle i allafall kosta ca 8 500.

Så frågan är om det är värt att lägga till 4000 för 4 st T5 rör ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De skulle ha gjort en variant med fyra led-grupper också. Tveksam till hur bred burk denna täcker... Någon som gar sig på en uppskattning?

Annars hamnar den prismässigt vad ett tänkt bygge skulle kosta, ocj då slipper man bygga, man har garanti och den är nog snyggare också... Kansle inte samma funktionalitet dock...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De skulle ha gjort en variant med fyra led-grupper också. Tveksam till hur bred burk denna täcker... Någon som gar sig på en uppskattning?

Annars hamnar den prismässigt vad ett tänkt bygge skulle kosta, ocj då slipper man bygga, man har garanti och den är nog snyggare också... Kansle inte samma funktionalitet dock...

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1600 titta på sista bilden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...