Gå till innehåll

The Cube (216 Liter)


Colan

Rekommenderade inlägg

Har under längre tid känt mig lite krasslig, först trodde jag det var någon förkylning eller infektion, men efter timmar framför datorn inser jag att jag har fått en allvarlig infektion av "saltvattens-smittan". Jag beslutar mig för att skicka in åtskilliga motioner till regeringen och med ett antal överklaganden fick jag äntligen ett beslut på att skaffa ytterligare ett kar :D (emot ett inköp av en DKNY-väska)

Missade tyvärr några bra kandidater under säljes avdelningen men efter ett lyckosamt besök till Triton snubblade jag nästan bokstavligen på en 60x60x60 kub, borrad med 3st hål, 2 för avrinning och en för retur. Fick ett bra pris på den och behövde komplettera med lite rördelar.

I Måndags var det dags att hämta upp den, lånade regeringens(frugan) bil och drog iväg för att hämta upp karet och alla rör. Åkte sedan till ytterligare ett ställe för att få tag på lite flexibel PVC-slang, och lite annat smått och gott inför bygget.

Har skissat på möbeln till nya karet och kommer prioritera några primära saker, lättskött och ljudlöst och energieffektivt.

Kabinetten kommer ha en mindre sump invändigt och skåpet ska ha separat del för det elektriska. Hela kabinettet ska ljudisoleras och tätas för att minimera risker vid eventuellt missöde med vatten. Utsidan kommer dekoreras med mindre detaljer och LED-bakgrundsbelysning. Ovansidan är ännu inte klar i designstadiet men kommer likna kabinettets dörr med dold öppning.

post-5968-14468926143117_thumb.jpg

I Onsdags bar det iväg till lokalt byggvaruhus för införskaffande av material, träffade en entusiastisk äldre herre som mer än gärna hjälpte mig att såga upp delar till perfekta mått. Tyvärr rann tiden iväg och några sidor blev kanske inte 100%, så jag skulle få återkomma senare för att göra de justeringar som behövs.

Nu står allt hemma i garaget redo för att börja monteras -dans

Funderade först på att köra utan skummare, men fick ett bra erbjudande på en mindre skummare. Belysningen hade jag först tänkt använda några T5'or initialt men som ett brev på posten fick jag ytterligare ett bra erbjudande på en MaxSpect ramp, Perfekt!

Det som saknas i nuläget är en rimlig streamerpump, har ett par 5000L + en 1800L som går i stora karet (ny tråd om den kommer)

Planerna är att ha några LPS'er och knappar och/eller skivanemoner som ska på växa till sig ordentligt över levande stenen.

På fisksidan behöver jag förslag från er andra , hade först tänkt på ett antal anthias +/- chromis , men eftersom karet är rätt litet så kanske dessa blir för stora. Kom gärna med lite förslag på bra stimfisk :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis till lyckade överklaganden! Ser ut som ett kul projekt!

Ett tips/en tanke då jag ser din ritning är att ha en större dörr på skåpet för att kunna komma åt ordentligt, har själv ett kar med samma mått och tycker att det är bra med "hel dörr" då det är trångt som det är ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kommer akvariet att vara placerat? Ifall du har fritt på båda sidor om så kanske rentav 3 dörrar hade varit något att eftersträva för väldigt mycket lätthet och användarvänlighet? Sätter du ihop två av sidorna med gångjärn så du kan öppna en eller två eller tre sidor samtidigt så får du väldigt mycket utrymme att jobba på. Se bifogad bild för att förstå mitt dravel. :)

post-1377-14468926148533_thumb.png

I fråmre vänster (eller höger ifall det passar bättre) hörn sätter du ett gångjärn för att kunna öppna två sidor samtidigt, sen har du gångjärn lägst bak på båda sidor. För att stänga har du magnethållare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sommaren är över, har inte kommit så mycket längre pga Fosfat och nitrat som legat högt i stora karet (ZeoVit - 575+140).

Börjat med att tacka för tipsen om bygget.

För att svara på några frågor kommer kuben ha 3st sidor öppna för insyn. Exakt placering diskuteras hemma fortfarande, men det blir någonstans i gillestugan en bit ifrån TV-rums-delen (70kvm - L-format)

Nuläge:

Nuläget ser ut så här, jag hade först planer på att bygga en ställning med 45x70 reglar men inser att det försvinner för mycket plats invändigt och eftersom 60x60cm är rätt litet fick jag tänka om.

Har beställt en ställning (58x60x100) som tar sin tid att få fram, tänkte först bygga själv med aluminium profiler men kostnaderna skiljer sig inte allt för mycket. Så jag står i nuläget och väntar på ett samtal som säger att det är dags att hämta den.

När ställningen är på plats kan jag testa mig fram vart kuben ska stå, sen börjar det roliga.

Tekniken:

Tekniken är nästan på plats, några saker kommer bytas ut relativt snabbt men efter att karet är igång och stabilt.

- Beslysning: MaxSpect G2 160W Cree (letar fortfarande lins-kit)

- Returpump på ca 2000 liter (1500-3500) lite osäker på kapaciteten men ska räkna på det. (har 3st borrade hål i bakkant)

- Tunze 9002 skummare (att börja med) , bytes troligen senare emot någon större.

- Cirkulationspumpar - Alternativ 1: Tunze 6095, alternativ 2: Korelia (skitpump) 5000 liters + NoName 5000 liter. Alternativ 3: Sicce pumpar 2st (lite beroende på priser)

- Sump, börjar med ett öppet 56 liters kar som står och samlar damm, byter senare till en sump med 2st delar.

- BioPellets (BioTeds version som jag vann tidigare i namntävlingen), för att jämföra med ZeoVit-systemet på övervåningen.

Invånare:

Planerar, men fult beredd på ändringar.

Cleanup-Crew: Räkor, Krabbor, Eremiter, sniglar (salig blandning), sandvändande sjöstjärna

Fisk: 2 olika sorters stimfisk var tanken, gärna små arter men med intensiv färg, ex. röd/rosa,gul,blå ( hade gärna haft ett 15-tal totalt)

Mandarin (ev par), sandätande fisk och algätare.

Koraller:

Har en stor mjukis (Capnella sp) som jag tänkt dela i 4st delar (25-30 cm i höjd), flyttar nog över en eller två delar av den.

Knappar (ska försöka undvika dom giftigaste)

Skivor, eventuellt en Catalaphyllia beroende på vad som går att få tag på.

Några LPS'er beroende på hur allt utvecklas, och investering i större skummare.

Stora karet på våningen ovanför har en del "bad-boy's" så det räcker och blir över.

Tänker mig karet som en målarbok med intensiva färger, former och lugnande intryck.

Hade även tankar på någon symbios mellan ex. Goby/Räka eller annan fascinerande kombination.

Fråga/Tips:

Nu när lite mer info har kommit kanske någon har bra tips , känn er fri att komma med förslag på ändringar eller arter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Oj , så har det sk. sommarprojektet blivit ett vinterprojekt istället. Nytt hus (ja, från -68) gör att man haft en hel del med annat att göra förutom jobba och få ordning på stora karet.

Ställningen kom efter ett par dagar och var på mm korrekt, härligt! - Sågade upp bitar av sk. formplyfa som står emot vatten ordentligt, målats 2-3 ggr med oljebeständig färg för att skydda ytterligare emot vattenstänk och annat.

Fick tag på ett litet extra akvarium (och frugan trodde jag blivit galen) som ska användas som sump, köpte på mig lite nya rördelar och kopplingar inför uppstarten, så nu är alla delar och tillbehör komplett.

Saknar fortfarande toppen där belysningen ska sitta i (saknar några tunna reglar) och dörren med väldigt färgstark ram (den blir helt limegrön) för att sticka ut lite.

Har funderat både fram och tillbaka på det här bygget vad jag verkligen vill ha i det, vad jag är villig att lägga ner i tid och pengar. Har kommit fram till att det troligen blir ett SPS kar, ev biopellets och en del KZ produkter. Kommer börja väldigt sparsamt med fisk och sten för att sen se om några sps'er från stora karet tar fart i denna istället.

I nuläget står karet i ett av badrummen fylld upp till överrinningskammarns kant för "läckage-test", det här är andra gången jag fyller det och kände att det var lika bra att testa igen innan uppstarten så inget blivit skadat senaste månadernas väntan.

Kommer börja med följande teknik:

Tunze 9002 skummare i uppstarten och byter troligen senare emot Laggemans gamla skummare med injektor (likt en KZ-Small), hänger lite på hur mycket utrymme jag får i sumpen med doppvärmare, skummare, returpump och ev. biopellets reaktor. Mycket saker i liten sump. Kommer hålla intervallen på vattenbyten till ca 5-10% i veckan i samband med vattenbyte i stora karet. Det kanske räcker med veckobyten istället för andra nitrat/fosfat reduceringsmetoder. Ju enklare och mindre saker i sumpen, ju gladare blir jag.

Sedan som tidigare inlägg, belysningen är en MaxSpect 160W, mindre returpump på runt 1000-2000 liter och en cirkulationspump på max 5000 liter bör räcka inledningsvis.

Sten hade jag först tänkt använda sten från stora karet, men köper troligen helt ny sten om våra kära stockholmsbutiker har några bra priser.

Vad det blir för fisk har jag fortfarande inte kommit fram till ännu, var inne på Anthias ett tag och det lutar nog åt mindre arter av dessa.

Städpatrull blir nog en del blandad kompott.

Återkommer med bilder några dagar framöver på uppstarten (kan ev behöva måla en vägg först :D, koppla lite el och säkra ställningen i väggen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag blev det en sväng till AL och införskaffande av 2st nya Sicce returpumpar, en på 3000 liter och en på 1500 liter, både justerbara och har bra tyckhöjd. Håller på och kör in dem i nya sumpen till Kuben, kuben har stått fylld med vatten fram till idag, och inga läckor har uppkommit så nu känner jag mig relativt säker på sakerna.

Gjorde ett vattenbyte i stora karet idag och plockade ut ca 10 kg levande sten som jag förvarar i en balja med cirkulation och värmare ett tag framöver, ska plocka ur ca 20 kg till och sälja av vid tillfälle.

Märkte att priserna på LS hade gått upp en del också, inte direkt kul när man tänkt byta ut 25-50% av stenen, varje krona får en att prioritera bort andra roligare saker alternativt leta efter LS utomlands då det blir billigare. (så nu har jag gnällt på lokala priserna på LS också).

Ska passa på att modifiera ställningen en aning eftersom det blev en ny sump istället för en öppen glaslåda, tänkte öppna en sidan och fästa med magnetlås/gånggärn om man behöver extra utrymme att komma in i skåpet.

Om allt går som det ska så kommer jag troligen att påbörja fyllning av osmosvatten under tisdagen eller onsdag, imorgon ska några sista PVC bitar och en kran limmas och får sitta 24 timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Oj oj, 4 veckor går fort. En hel del försök med magnetlås etc till ena sidan som inte ville fungera i längden, blev spännhakar istället och nu är allt klart för uppstart, men lär nog vänta ett litet tag till eftersom vi precis är hemkomna från BB med en liten 3.3 kg kille :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket..

jag och frugan satt och pratade en del och vi kom båda överens om att ena projektet ska läggas ner (200 liters 100x50x60) och satsa på denna kub istället, blev lite paff att hon inte bad mig lägga ner helt :D

Kuben ska självklart dedikeras till vår lilla son (Tim) och om allt fungera som det ska så kan den vara med honom ett bra tag i uppväxten.

Så nu passar jag på att montera sista detaljerna på skåpet och ska dra rör/slang om en stund. Kommer också påbörja ett pusslande av "död-LS" som får vara bas i karet(ca 10kg) resten blir helt ny LS.

Tidigare utlåvade bilder kommer förhoppningsvis redan ikväll. Om allt går som det ska så påbörjas påfyllning av osmosvatten under morgondagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då har karet varit igång i några dagar. Allt utseendemässigt är inte klart ännu men tekniken är igång, saltvatten i karet och ca 10kg död sten att börja med + lite extra startbakterier.

Har fått trixa lite med avrinningen för att få den så tyst som möjligt då den står i gillestugan nära tv'n. Blev en sk. Hofer Gurgle buster lösning och nu är den nästintill ljudlös :D

Ska justera vattennivån i sumpen och valde att ha returpumpen hängandes ca 1cm från botten för att minimera vibrationer.

Här kommer en del bilder från bygget.

post-5968-14468928579393_thumb.jpg

post-5968-14468928580141_thumb.jpg

post-5968-14468928580416_thumb.jpg

post-5968-14468928580642_thumb.jpg

post-5968-14468928580867_thumb.jpg

post-5968-14468928581102_thumb.jpg

post-5968-14468928581334_thumb.jpg

post-5968-14468928581563_thumb.jpg

post-5968-14468928581791_thumb.jpg

post-5968-14468928582054_thumb.jpg

post-5968-14468928582287_thumb.jpg

post-5968-14468928582744_thumb.jpg

post-5968-14468928582982_thumb.jpg

post-5968-14468928583217_thumb.jpg

post-5968-14468928583442_thumb.jpg

post-5968-1446892858367_thumb.jpg

post-5968-14468928583913_thumb.jpg

post-5968-14468928584134_thumb.jpg

post-5968-14468928584373_thumb.jpg

post-5968-14468928584613_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat en hel del fram och tillbaka på vad för arter jag vill ha. Det blir minst 2st putsarfiskar (kommer ej ihåg namnet, men svarta med blå rand). Hade först tänkt ha rätt en del lungn stimfisk i, funderade sedan på anthias då jag verkligen gillar deras utseende. Kommer iaf bli mycket LPS i karet så fisken får anpassas efter korallerna.

Förslag tas gärna emot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag minns rätt så har putsarfiskar inte så bra överlevnad i akvarium då det verkar fattas något i födan så att de dör efter ett tag (jag är inte helt 100 men jag vill minnas att jag läst något sånt). Men annars tycker jag att kanske ett mindre par av anthias och ett lite större stim av chromis skulle passa in. Mandarinfisk som du skrev tidigare tycker jag låter som en bra ide, men sen finns det ju otroligt fina andra smörbultar så som Synchiropus ocellatus, eller någon av gobiodon släktet, dock kan dessa störa acroporor men hur mycket vet jag inte..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ska påbörja ett täcklock i samma stil som resten av möbeln, dvs enkelt rent och vitt som kommer dölja armaturen och eventuella kylfläktar. Enda som jag inte löst bra ännu är strömkälla för pumparna/doppvärmare som går på utsidan karet. Lite för trångt och riskabelt med el under vattenlinjen. Tips?

Ska ta några bilder på hur karet ser ut i dagsläget, bara 8 sniglar som betat av diverse alger, höga värden fosfat från den döda stenen men fosfatremover är på väg ner i sumpen.

Har nu under uppstarten nästan 10kg död sten och 5 kg levande, kommer troligen ta bort 2-4 kg död sten då utrymmet är begränsat :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Oj oj, här var det länge sen jag skrev något - fy på mig, sitter och bumpar gamla annonser istället för att skriva om kuben. Skärpning!

Nåväl var var vi sist ? Täcklock var det ja.

Efter en del arbete med målning och tapetsering i Gillestugan där kuben står fick jag lite energi att börja på täcklock. Hade en hel del funderingar på om jag skulle sätta ett överskåp ovanför för praktisk förvaring, samt låta möbeln gå hela vägen upp emot taket som mitt 600 liters kar. Kom snabbt på andra tankar då jag insåg att jag kommer behöva större öppen yta ovanför till åtkomst, att montera ett skåp i väggen skulle bara ställa till det i hanteringen av karet. Nå väl, byggde tillslut en ram som är ca 15 cm hög av lätt material och masonitskiva på utsidan, belysningen ligger stadig innanför ramen och kommer inte loss i första taget även om man skulle stöta till den. i och med att jag använde tunn masonit fick jag måla denna ett antal gånger med skyddande färg för att inte materialet ska svälla vid saltstänk eller annan fukt, å andra sidan gav det mig möjligheten att sänka ner på utsidan om glaset för att täcka lite av de få cm ovanför ytan, blir snyggast så tänkte jag. Jag valde också att använda en extra ram på ovansidan som agerar stöd för framtida lock på ovansidan.

I dagsläget har jag ett lock på ovansidan med 2 st stora rektangulärt ventilationsgaller med vinklat utblås som gör att inget av ljuset smiter ut upp i taket (blev lite störande när man tittar på tv)

Har även satt på en del täcklister och golvlister som får allt att smälta in ännu mer i gillestugan (bättre helhetsbild kommer senare)

post-5968-14468929918376_thumb.jpg

Uppstart

Startade upp karet med bakteriestartkultur och påbörjade från dag ett med primära näringsexporten (Polyplab's System Reef-resh)

Alternativet till näringsexporten är vodka/väs om det inte vill fungera i längden.

Alger

Som jag visat tidigare i tråden så använde jag mestadels död sten (p.g.a. utseendet och dess struktur) vilket gav en annan twist på det hela under uppstarten, Alger - gröna trådalger växte sig snabbt på den döda stenen. Efter några dagar såg den döda stenen ut som en tropisk regnskog, vackert vajande gräs i oändlighet, eller näää inte i mitt SPS/LPS kar! Införskaffade mig 6-7 st sniglar som jag satte in på betning, dessa började snabbt ta sig fram igenom regnskogen av trådalger och redan efter några timmar kunde man se hur de börjat göra vägar genom terrängen. Efter några dagar gick det nästan inte att se att det varit alger i karet, förutom att den tidigare vita döda stenen hade fått en grönaktig nyans. Önskar i nuläget att jag satt upp kameran att fota time-laps bilder för att se hur effektiva dessa är när de väl vill jobba.

Bestämde mig ungefär vid den här tidpunkten att ändra så jag hade mer levande sten än död sten.

post-5968-14468929916301_thumb.jpg

Inköp av djur

Valde att inte mäta något under första månaden, höll mer koll på att sniglarna fortfarande var aktiva, inte klättrade upp emot ytan eller dog.

Efter ca 7-8 veckor gjorde jag ett litet 10% vattenbyte samt första mätningen, inga skräpvärden alls, allt såg OK ut för första levande (bortsett sniglar).

Tog mig ut till lokala butikerna och tittade runt vad som fanns hemma, efter "lite prat" i butiken (triton) så blev det ändå en liten ung segelfenskirurg, samt 2st Stonogobiops nematodes i symbios med en pistolräka.

Kompletterade även med 4 st väldigt små damseller (ca 1.5 cm), dessa är mest för tålighetens skull och kommer få flytta när/om de börjar bråka.

Städpatrullen fick även den en liten uppgradering av blandade storlekar på eremiter, en sandvändande sjöstjärna.

Har under flera månader jagat runt i butikerna och här på forumet efter räkor, lyckades tillslut få tag på en putsarräka och en eldräka, Jippi.

Den dagen någon av fiskarna börjar växer ur karet så åker de antingen upp i 600 liters karet eller går tillbaka till butik.

Koraller

Har även satsat på att fylla upp karet med större kolonier av knappar, ett par SPS- test-fragg och en trachyphyllia. Flyttade även ner en Caulastrea furcata (Candy cane) som inte trivdes i mitt 600 liters.

Fyller på lite allt eftersom jag ser att de trivs.

De första kolonierna fick tyvärr ta en hel del stryk i samband med snabb ökning av fosfat, nu verkar dessa dock på återhämtning men synd att jag inte kollade fosfaten oftare i början.

post-5968-14468929917662_thumb.jpg

Fosfat

Efter ett par veckor med några mindre vattenbyten mätte jag fosfaten, har en strumpa i sumpen som verkat ha börja läcka tillbaka. Låg på 0.64ppm! Den döda stenen måste läcka mängder, så jag har nu i dagsläget bytt ut nästan all död sten. Schemat är nu att byta fosfatmedia 1 ggr/vecka alt varannan vecka lite beroende på hur snabbt fosfaten sjunker.

Nitrat

Nitratet gick även den upp ett tag, gick från runt 5ppm till 25-30ppm men reglerades ner i och med vattenbyte

Skummare

Har insett att skummaren (Tunze 9002) är lite för liten för den väntade belastningen i karet, har påbörjat letande efter effektivare skummare med liten foot-print då platsen i sumpen är begränsad.

Sump

Köpte strax innan uppstarten en färdig sump på Bromma-zoo , insåg snabbt att konstruktionen i den är helt galen, fick mängder av bubblor tillbaka i karet pga avsaknad av ett extra glas. nerfallet är för trångt för att ens få in handen emellan (ex. vid rengöring ), löste bubbelproblemet med en extra glasskiva.

Fick även skruva ner flödet mellan akvariet och sumpen till ca 20% för att inte få problem med luftbubblor.

Började även bygga på en ny sump med refugium (mest för att det kan användas till teknik om man vill) - denna står i nuläget i garaget och väntar på att bli inkopplat efter lite inköp av kompletterande slang och rördelar. Då ska även flödet ökas mellan kar och sump, vilket också kommer öka cirkulationen inuti karet.

Nää, nu tar jag en paus i skrivandet för den här gången. Återkommer snart igen med uppdateringar och bilder.

post-5968-1446892991616_thumb.jpg

post-5968-14468929916505_thumb.jpg

post-5968-14468929916642_thumb.jpg

post-5968-14468929916784_thumb.jpg

post-5968-14468929918084_thumb.jpg

post-5968-14468929918232_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Äntligen semester, och tid över till att färdigställa saker som inte blivit klara ännu. Tänkte skriva ett kort inlägg om statusen..

Vattenvärderna håller sig hyfsat bra (fosfat-remover byts varannan vecka tills nivån är ok), ser lite tillväxt kalkalger och på några få fraggar jag har.

Sumpen är nu bytt till den nybyggda, blev några liter extra (20) i systemet och ändå plats med refugium.

Imorgon blir det ett vattenbyte och sen inkoppling av nya skummaren (fick tag på en Remora Pro), ska bli spännande att se hur det fungerar till ett 200 liters system.

Kommer även sätta igen ena sidan på och ta upp ventilationshål då det blir lätt fuktigt i skåpet där sumpen står.

Om någon sitter på macroalger, är jag intresserad av det mesta både till refugium och i karet (skicka gärna pm isf), även mindre fraggar av flakväxande montipora (röd/lila) är intressant då jag har en del ställen som borde vara perfekt för dessa att växa på.

Ska snart lägga en beställning på en cirrhilabrus, inte riktigt säker ännu på vilken det blir men siktar på en som håller sig runt 6cm. Blir säkert inte billigt men de är otroligt vackra fiskar.

En kort update, men nästa inlägg kommer fler bilder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Kör en kort uppdatering igen, med några dåliga mobilbilder .

Karet puttrar på, tyvärr verkar skummaren inte vilja fungera ordentligt med min nuvarande pump (Sicce Silent 1.5 (max 1500 liter/h) ) , får inte tillräckligt med tryck genom injektorn = ingen skummning så denna får bytas emot en större modell 2000-2500 liter.

Refugiumet är igång och massa små räkdjur simmar omkring, den lilla mängden macroalgerna jag har verkar tyna bort sakta, inte säker på att belysningen räcker så det blir en 10W LED bygglampa istället.

En hel del lila kiselalger har börjat växa, i sumpen, på LS, glas mm.

De koraller jag har verkar trivas hyfsat, en del tillväxt kan jag se förutom på de 2 stora misshandlade hysterix kolonierna som fortfarande dör av inifrån, kanske dags att fragga ner och hoppas på återhämtning.

Har en del glasrosor placerade på bästa tänkbara stället, MITT I min zoa-garden som stör zoanthus'arn, vet inte hur jag ska få bort dem på bästa sätt med tanke på gifter osv.

Här kommer en drös bilder iaf..

post-5968-14468930509698_thumb.jpg

post-5968-14468930510453_thumb.jpg

post-5968-14468930511348_thumb.jpg

post-5968-14468930512052_thumb.jpg

post-5968-14468930512583_thumb.jpg

post-5968-14468930509148_thumb.jpg

post-5968-14468930509336_thumb.jpg

post-5968-14468930509514_thumb.jpg

post-5968-14468930509908_thumb.jpg

post-5968-14468930510101_thumb.jpg

post-5968-14468930510288_thumb.jpg

post-5968-14468930510696_thumb.jpg

post-5968-14468930510933_thumb.jpg

post-5968-14468930511175_thumb.jpg

post-5968-14468930511531_thumb.jpg

post-5968-14468930511702_thumb.jpg

post-5968-14468930511882_thumb.jpg

post-5968-14468930512246_thumb.jpg

post-5968-14468930512412_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...