Gå till innehåll

Ricordeor som får lila inslag plötsligt


Fildur

Rekommenderade inlägg

Hej

Något dåligt har hänt några av mina ricordeor. Det Har blivit som lila i polyperna. Inte på dem utan inuti. (ungefär som kalkalgers mattlila färg)

Är det någon som vet om detta är någon sjukdom eller någon brist på något?

Konstiga är att 3 har det på ett tydligt avgränsat område medan andra ricordeor kanske 5-7 cm därifrån är opåverkade.

Tacksam för hjälp om någon vet om vad det kan vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Rhodactis-skivor som är lila på insidan av munnen, inget ovanligt på dessa. Hur vida det är en tillfällighet på dina eller bara en normal sak som du ser nu när de öppnar upp munnen är jag tyvärr inte tillräckligt erfaren att svara på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej alltså jag var otydlig. Många av de oranga inslagen på en och de gröna inslagen på en annan och de blå

på en tredje har nu blivit lila. Bara på tre stycken som är i närheten av varandra. Från att ha varit i dessa tre färger är de nu kanske lila till 1/3 av total area.

Och ingen algbeläggning det är inuti ricordean.

Blivit gradvis så här under kanske 1 vecka eller två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6659-14468926149483_thumb.jpg

Ricordean mitt i bilden som nu enbart är lila/grön och lite gul var tills för någon vecka sedan grön och gul. (Köpt som ricordea yuma treasure planet). Mått bra kanske fyra månader.

Den blå/gröna ricordea Floridae till höger i bilden har också lila nu i sin vävnad.

Min kamera är för dålig så det är toksvårt att se på bilden :-(.

(Enda som tydligt syns är min /(%/%/ cyano men den krigas det mot för fullt skall sägas ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som ditt lyse är åt det blåare hållet?

Vet inte om ljusvalet/wattantalet påverkar färgerna på korallerna på sikt, vad jag vet så vill dom ha MYCKET ljus.

Finns det någon i närheten som har annan ljusuppsättning som kan "låna" skivorna ett par veckor och se hus dom reagerar?

Vad har du för värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som ditt lyse är åt det blåare hållet?

Vet inte om ljusvalet/wattantalet påverkar färgerna på korallerna på sikt, vad jag vet så vill dom ha MYCKET ljus.

Finns det någon i närheten som har annan ljusuppsättning som kan "låna" skivorna ett par veckor och se hus dom reagerar?

Vad har du för värden?

Jag har 8t5 lysrör och de är i mitten av karet på botten kanske 60 cm från ljuskällan. 4 blå + 2 rosa + 2 vita (sen lite skräpleds som månlyse)

salt 1.025

KH 9

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojoj jag ser att det lila verkligen är plattmaskar, stort stort tack för att ha sett det!!!!!!!!!

Vet någon på rak arm hur jag kan bota eller?

Äter scooters och mandariner sådana?

Kan ju ta över dem till 270l akvariet i sådana fall där har jag mandariner och red scooters?

Eller hur gör jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK.

Jag körde med 6x54w T5 (3 blåa 3 vita) över mitt kar 50 högt så höjden blev väl ungefär samma.

Jag kunde inte klara varken ricordeor eller yuma, dom tynade bort helt inom några månader.

Om det berodde på ljuset eller något annat ska jag ha osagt.

Körde ett tag med ett rosa rör, gillade det inte alls.

Så jag bytte dom vita och det rosa till KZ CoraLight New Genration.

Så den sista uppsättningen jag körde var 1 Gisemann Pure Actinic, 2 "vanliga" actinic 20000k, 3 KZ Ng.

Var riktigt nöjd med det lyset, bra tryck men hade ändå problem med dom mer ljuskrävande på botten.

Testa flytta upp någon av skivorna till toppen och se vad som händer.

Hur ser det ut med Ca, mg, ph, nitrat, fosfat?

Använder du något att fylla på dessa med, tex balling?

Flexande värden kan ställa till det med.

Vilket salt använder du?

Hur ofta byter du vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojoj jag ser att det lila verkligen är plattmaskar, stort stort tack för att ha sett det!!!!!!!!!

Vet någon på rak arm hur jag kan bota eller?

Äter scooters och mandariner sådana?

Kan ju ta över dem till 270l akvariet i sådana fall där har jag mandariner och red scooters?

Eller hur gör jag?

De kan göra det men är inte något att räkna med tyvärr. Salifert har en produkt som dödar detta som är safe att ha i korallkar OBS! Sålänge du inte har för mycket platmaskar.

Jag har aldrig riktigt lyckats döda av dem helt med detta men kan vara att jag gett upp lite tidigt med det. Har du många, kör ett dopp i akvarievatten och en dos med Flatworm exit på dem korallerna som är värst, sen när du dödat av dem så kör du det i hela karet för att få i så lite gift från flatwormsen som möjligt.

Se till att ha mycket aktivt kol redo och ett så stort vattenbyte du klarar av så skall det gå bra :)

googla lite på flatworm exit så skall du nog kunna bilda dig en egen uppfattning, de flesta avgudar produkten, och vissa svär sig röda då det krashat deras kar eller att de tappat delar, i dessa fallen har man oftast har snuskigt mycket dock och väldigt känsliga koraler

Har själv doserat det 6 gånger i mitt kar och endast mina euphyllior har slemmat lite, men det beror mest på att de har små maskar som åter in och ut ur munen på dem skulle jag tro. Mina acroporor etc har aldrig klagat när jag haft i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doppat alla ricordeor och min euphyllia nu i osmosvatten. Plötsligt är ricordean gul igen. Otroligt vad svårt det var att se innan man verkligen letade.

Ser i andra karet också så doppade ricordeor där också. De var också drabbade.

Helt otroligt vilken dålig tajming får hem koraller från tyskland imorgon. Fy attan så surt, ups skriver de redan på väg.

Flatworm exit- dags att läsa på och införskaffa så fort som möjligt.

Är det ofarligt att sötvattensdoppa korallerna 1 gång om dagen 4-5 sekunder för att rensa av det värsta tills medicinen kommer hem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doppat alla ricordeor och min euphyllia nu i osmosvatten. Plötsligt är ricordean gul igen. Otroligt vad svårt det var att se innan man verkligen letade.

Ser i andra karet också så doppade ricordeor där också. De var också drabbade.

Helt otroligt vilken dålig tajming får hem koraller från tyskland imorgon. Fy attan så surt, ups skriver de redan på väg.

Flatworm exit- dags att läsa på och införskaffa så fort som möjligt.

Är det ofarligt att sötvattensdoppa korallerna 1 gång om dagen 4-5 sekunder för att rensa av det värsta tills medicinen kommer hem?

Blev det en del kryp på botten nu då ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja fullt med lila äckligheter kanske 20-30 på de "lila" korallerna och 10-20 på de andra. Hur mycket som helst. Jag fattar inte jag ej sett tidigare.

Pinsamt glor ju varenda dag på mina koraller och undrat varför de för mer och mer lila på sig helt sjukt vad klantigt.

Men det var baske mig inte lätt att se.

Ujuj känns hemskt med flatworm exit, har en känsla jag har för många i tanken, eller lever de enbart på korallerna så de finns där och

inte i botten och i levande stenen osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag hittade på pwss, lade in en order mot postförskott och bad dem skicka imorgon och maila mig om det inte finns på lager.

"hoppas" man har någon art som enbart käkar ricordeor osv så det är lite isolerat i tanken. Jaja skall inspektera noga sten osv nu usch fasar :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag hittade på pwss, lade in en order mot postförskott och bad dem skicka imorgon och maila mig om det inte finns på lager.

"hoppas" man har någon art som enbart käkar ricordeor osv så det är lite isolerat i tanken. Jaja skall inspektera noga sten osv nu usch fasar :/

ananrs vet jag att biotedmarine har ett lager med dem inne till bra pris :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...