Gå till innehåll

Farligt att köra med UVC för länge?=)


Wigge

Rekommenderade inlägg

Hej jag kör mitt uvc 24/7 men är det inte bra eller ??

Om det skall finnas någon vits med uv-c skall man givetvis köra det 24/7 som du gör o ta in vattnet från en punkt där det är renast för o få ut bäst effekt vilket man givetvis eftersträvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte att man behöver köra det 24/7!

Jag använder mitt bara då jag ser att någon kirurg har fått lite prick och sedan stänger av det när det lagt sig samt även när jag stoppar ner något nytt

Edit: Men man kan självklart köra med det 24/7 (om man inte kör med ett overkill uvc förstås)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Paracanthurus hepatus i akvariet och den är känd för att vara känslig. Så därför kör jag mitt UVC 24/7 och har gjort det sen jag startade för snart 3år sen.

Enda gången jag stänger det är om temperaturen skulle bli för hög, >29 grader men då stängs även belysningen av.

Jag ser ingen anledning varför man inte skall köra 24/7 om man nu inte har känsliga fiskar som "kräver" UVC, förutom tillförslen av värme.

Det skadar inte att köra 24/7

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nja det man ska tänka på at UVC renar vattnet odiskriminerat.

Det vill säga att det finns en del plankton och många nyttiga mikroorganismer i vattnet som bidrar en hel del till den biologiska mångfalden I akvariet som UV filter tar död på.

Själv tycker jag att man inte ska köra UVC om det inte finns någon specifik anledning att göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det man ska tänka på at UVC renar vattnet odiskriminerat.

Det vill säga att det finns en del plankton och många nyttiga mikroorganismer i vattnet som bidrar en hel del till den biologiska mångfalden I akvariet som UV filter tar död på.

Själv tycker jag att man inte ska köra UVC om det inte finns någon specifik anledning att göra det.

Som Alex säger så bör man tänka på att UVC dödar alla bakterier som utsätts, även de nyttiga. Men det är ju en prioriteringsfråga om man har känsliga fiskar så är det kanske värt det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 år senare...
On 2012-08-06 at 10:35, stigigemla skrev:

Om det går vatten genom UVC:t rekommenderar jag att köra lampan en kvart om dagen med timer. Annars börjar det snart växa rörmaskar och bakterier i det som bromsar ljuset när det behövs.

Är du säker? Poängen är ju att allt sånt dör av ljuset. Så hur ska det då kunna växa där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, MichaelE skrev:

10 år gammal tråd 😅

Så för mig som är ny på det hela är även gamla trådar utav intresse,

Dock var jag väl lite sömnig när jag läste för jag misstolkade inlägget något :-P

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...