Gå till innehåll

hur gör ni för att hålla nere tempen ?


Magnus85

Rekommenderade inlägg

har precis dragit igång mitt första salt kar så är helt ny på det, det är ett beg rsm 130d. andra dagen med vatten i nu och tempen ligger på ca 28grader, då har jag nästan lika varmt i resten av huset också nu när det vart tropisk värme några dagar, så det är ju inte så konstigt men när väl lyset kommer på så lär det väl stiga lite till i karet. hur gör ni för att hålla nere tempen dom varmaste sommar dagarna ? är det kylklamar i sumpen som gäller eller är det värt att investera i en chiller tills nästa sommar ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

a det sitter en fläkt där men den känns ganska trött, inget vidare flås om man säger så =)

det är sant det räcker kanske att öppna locket och och ställa en fläkt brevid, det är ju sällan tempen inne överstiger 30 grader

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RSM'en blir snabbt varma. En bra fläkt bakom returpumparna som blåser över ytan gör stor nytta.

Öppna luckorna hjälper också lite.

Jag brukade ha ett gäng halvliters petflaskor i frysen som man kunde lägga i sumpen, vet inte om det får plats om man har orginalskummaren dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu ett 130d men har nyligen skaffat mig ett rsm250, jag har en chiller som sänker tempen men även det är inte så bra lösning då den låter ... mycket. har borrat håll i bänken å spänt fast chillern, låter mycket minder då. OCH så är det där med värmen som chillern avger måste ha en fläkt som är på när den är på annars så blir hela botten varm å allt vatten du kyler ner blir varmt på vägen up. ,om man löser de två problemen så kommer du tyst och snabbt sänka tempen. btw har en biopump till chillern!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft ett RSM130 och ett RSM 130D, den effektivaste lösningen för att sänka tempraturen i karet är att byta ut orginal skummaren mot t.ex. en Tunze 9002. Orginal skummarpumpen höjde tempen i mina kar med 2-3 grader, när jag bytte ut den gick tempen ner från 29 till runt 26 grader. Det du kan göra för att se hur stor skillnad ett skummar byte skulle göra för dig är att stänga av skummaren i en dag eller två och se hur tempraturen i karet påverkas.

Byta belysningen till LED skulle också vara ett alternativ som någon varit inne på, lite krångligare men ändå ett vettigt alternativ.

När vi hade en varm period för några somrar sedan så gick tempen i mitt RSM upp över 31 grader och då provade jag alla möjliga kyling lösningar, då ställde jag en glovfläkt vid karet som blåste mot ena sidan av glaset, det sänkte tempraturen i karet med ca en grad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

många bra tips, det tackar man för =) men eftersom ja inte har något levande i än så är det ingen panik det blir nog lagom att göra något åt det tills nästa sommar. men jag ska testa att stänga av skummaren å se hur stor skillnad det blir.

men hur farligt är det för fiskar och koraller om värmen sticker iväg uppemot 30-31 grader över en dag?

mvh magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa koraller kan ta stryk av det, men för mig var det ingen fara. Jag tror det är värre med stora diffar, t.ex om man har 26 grader i karet i vanliga fall och det plötsligt blir 31 grader, än om man har 29 grader i karet och det stiger till 31 grader. Det finns många historier om folk vars stenkoraller dött när det varit varmt, fiskarna klarar sig lite bättre, men även de kan dö om det är för varmt under en längre tid (flera dagar-veckor). Men det kan även bli en kedjereaktion, känsliga koraller dör och försämrar vattenkvaliteten, de försämrade vattenvärdena i kombination med värmen dödar tåligare djur och tillslut är det bara en stinkande fisksoppa kvar av ditt kar.

Att tempen går upp mot 30-31 grader under en dag i ett fish-only kar är nog ingen katastrof, men det är värt att försöka motverka det om man kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tidigare låg mitt kar alltid runt 29 grader, vissa dagar när det var varmt inne gick tempen upp till 31-32 grader. Inget i mitt kar tog någon synlig skada av det, men det var ju inte så långa tider det handlade om heller. Några timmar under dagen/kvällen, aldrig dagar eller veckor, då hade det nog varit värre. Men jag kan tänka mig att det är som Christofer skriver, att stora diffar är värre, än som som i mitt fall en ökning på 2-3 grader.

Sen vet jag ju att mitt kar blev överhettat förra året, när dåvarande ägaren var på semester, och allting i karet var dött när han kom hem. Så visst kan det hända.

Nu ligger min temperatur ganska stadigt på 26 grader, bortsett från den senaste veckan, när ena lampfläkten hade stannat. Tempen sjönk när jag rengjorde fläkten bak, och håller sig trots att jag har främre luckan stängd nu, den stod alltid öppen tidigare. Kanske har bytet av skummarpump en del med saken att göra också.

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en billig Kina kylare, går som klockan trots att den är på 4mån om året, har 28 grader inne utan den så rusar tempen, jag har haft den ett år och inga problem http://www.aquariumwholesaleshop.com/index.php?main_page=product_info&products_id=291

jag köpte min här i Shanghai, minns inte riktigt men tror jag gav strax över 1500 Spänn reagerade på att den inte var så dyr, såg dock att den var rätt mycket dyrare hemma men kanske går att importera själv från någon nätsida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...