Gå till innehåll

introducera nya fiskar


twe141

Rekommenderade inlägg

Ett tag sedan jag postade något här sist, men jag har en fråga, jag har dålig statistik på introduktion av nya fiskar, speciellt småfisk som gobie eller clowner, jag har nog 30% bortfall, jätte trist, när de väl är inkörda så har jag inga problem, vad har ni för tipps för att lyckas med småfisk.

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det kan vara så tyvärr, all fisk och korall kommer via Hongkong, de är ursprungligen från Indonesien men faktiskt clownerna som jag satte i igår var enligt uppgift odlade i Hongkong, men i morse så hade jag en på rygg i vilket fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En metod som jag använder är att jag först lägger påsen i karet så att vattnet får samma temperatur som akvariet, sen skopar jag i ett par dl vatten i påsen, låter det gå en 15-20 minuter, i med et par dl til, sen när jag dubblat mängden vatten ungefär så tar jag upp påsen, häller av den över en håv och lägger i fisken i akvariet utan att ta med något av vattnet från butik/transportpåse.

Detta har funkat för mig genom alla år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ett riktigt bra tips av min salt-affär.. nämligen att fixa ett droppstativ =) , bara att göra hål i den fylla med akvarievatten och sedan är det bara att ställa in droppen.

Finns rätt så billiga ögondropps anordningar avsedda för arbetsskador som är lättare att komma över en än sjukhusdropp ;)

post-6368-14468926178204_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...