Gå till innehåll

Kalk eller balling, erfarenheter?


Astvinr

Rekommenderade inlägg

Var länge inne på att använda mig av balling (i framtiden) för att tillgodose LPS/SPS med calcium. Nu har jag dock fått upp ögonen för kalkwasser och det verkar vara förvånansvärt enkelt och nästan omöjligt att misslyckas med om man kör det via ATO'n(om man nu inte suger in bottensatsen). Då mitt blivande kar är ca 230 liter så borde jag inte heller behöva använda mig av någon calkreaktor som skulle ta upp väldigt mycket plats.

Skulle vilja höra vilka för och nackdelar kalkwasser har mot balling, kostnader funktioner. Jag är framförallt intresserad av att höra från de som provat båda metoderna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken metod du skall välja beror nog mycket på hur mycket koraller du kommer att ha. Varför inte börja med kalkvatten och sedan mäta dig fram till huruvida det är tillräckligt eller ej? Precis som du skriver så är ju kalkvatten väldigt okomplicerat. Med inte alltför mycket koraller och veckovisa vattenbyten så tror jag absolut det kan räcka med kalkvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...