Gå till innehåll

Biten av min Gymnothorax fimbriatus muräna


Ted-m

Rekommenderade inlägg

Har en Gymnothorax fimbriatus muräna som bet mig för första gången då jag vad dum och oaktsam vid matningen.Kan säga att det gjorde förbaskat ont i fingret men inte längre cirka 3 timmar efter.Dock blev jag rädd då jag läste på reeflex om det och översatte med google translate stod något om giftig osv men googla vidare och hitta ingen annan info någon som vet något mer om texten på tyska på reeflex vad han mena.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet är inte Fimbriatus giftig men muränor har oftast väldigt mycket bakterier i munnen, så det finns ju en risk för otrevliga infektioner. Jag hade kontaktat närmsta vårdcentral för att få hjälp, antagligen kommer du få gå på antibiotika i ett par dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"We recommend the use of feeding tongs instead of using fingers. A bite from an Eel can cause a serious bacterial infection. It is important to clean the wound area well and immediately seek medical help if you see any signs of redness." läst på http://www.bluezooaquatics.com/productDetail.asp?did=1&pid=641&cid=17

Om det blir rött måste du till farbror doktorn....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ett tips, jag sysslar med hundar för det mesta :) och det bästa att rengöra sår med är 3-5% väteperoxid, det knäcker bakterierna direkt.

Jag vet... efter en streptokock infektion jag fick som spred sig över halva ansiktet, fy f*n vad det gjorde ont och vilken hästkur antibiotika jag fick - så är det väteperoxid som gäller på mig, mannen och hundarna!

Kan köpas i färgaffärer i starkare koncentration och så spär man med kokt vatten i en lämplig flaska.

Allt som är angripet av bakterier "bubblar" när man baddar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ett tips, jag sysslar med hundar för det mesta :) och det bästa att rengöra sår med är 3-5% väteperoxid, det knäcker bakterierna direkt.

Jag vet... efter en streptokock infektion jag fick som spred sig över halva ansiktet, fy f*n vad det gjorde ont och vilken hästkur antibiotika jag fick - så är det väteperoxid som gäller på mig, mannen och hundarna!

Kan köpas i färgaffärer i starkare koncentration och så spär man med kokt vatten i en lämplig flaska.

Allt som är angripet av bakterier "bubblar" när man baddar på.

Veterinärtrick nummer 1 :)

@ Ted-m. Understrycker att du skall se upp med snabba bakteriinfektioner men även på att såret läker bra. skulle det inte läka ihop så måste du uppsöka läkare och prata lite om Fisktuberkulos eller Mycobacterium Marinum.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativt som jag gör när det drar ihop sig för snabbt, sprätta lite med skalpell :) och rensa upp.

Kolla även så att du inte får blå strimmor på underarmens insida - blodförgiftning.

Jag hoppas att alla här även har fullgott stelkrampsskydd -sjuk

Lasse... efter snart 40 år i hunderiet blir inte veterinärerna verkligen inte feta genom mig -skrattar hysteriskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt ser bra ut skall läga upp en bild bara jag hittar kameran.Inget rött eller svullet eller annat ;)

Blir inge mer handmatning av muränan eller andra fiskar i framtiden dock ;)

Tack för all hjälp i ämnet dock.

Lite offtopic Monica så har vi även hundkennel själv ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller mig till jodopax om jag får för mig att ett sår behöver desinficeras, visserligen färgar det och har sig men effekten på bakterier mm är mycket bra. Man skall inte heller vara för säker på vad som är giftigt och inte. Det var ju inte sådär väldigt längesen det visades att varaner, snokar, agamer mm har samma gifter i munnen som skallerormar. Dock inte på ett sätt som gör dem farliga för människor men det förklarade en del svårläkta sår efter bett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...