Gå till innehåll

Sardellens Juwel Rio 240


Sardellen

Rekommenderade inlägg

För någon månad sedan så hade jag tagit beslutet att lägga ner akvariehobbyn för ett tag och sälja allt levande och den mesta tekniken, men som jag skrev till Lagge så finns risk för återfall.....

-Återfallet är redan här :-)

Nu ska akvariehobbyn flytta in i finrummet.

Jag köpte igår ett Juwel Rio 240, dvs ett kar med plan framruta och måtten 121x40x55cm.

Då det är ett kar med boklaminat så ska det filmas med vit film.

Även bänken kommer kläs med vita högblanka luckor. Troligen Ikea Abstrakt

Till detta ska jag även i fortsättningen köra min Max-Spect 230 (80cm)

Skummare KZ-small

UV-Deltec 20w

Returpump: Deltec 5052 (6000L)

Hur avrinningslösningen kommer se ut är ännu väldigt oklart.

-Att det kommer röra sig om minst 2x32mm är det ingen tvekan om, men frågan är hur mycket 1st 32mm kan svälja (då det 2a röret ska vara säkerhetsrör ifall det blir stopp)

Vad har ni andra med likvärdiga returpumpar för storlek på era avrinningsrör?

Är även sugen på att testa någon form av Durso till avrinningen.

Hur avrinningskammaren/ kamrarna kommer se ut är ännu inte helt klart.

Det är ett smalt kar och en stor eller två mindre, dvs en i vardera bakre hörn stjäl mycket plats.

Invändig balkong är en lösning, men frågan är om det är så lätt att få till en juste durso-variant så fall.

En tredje tanke är att bygga en balkong bakom karet och skära ner karet på långsidan, dvs ett jack för kammen i karets bakre långsida.

Därefter bygga en balkonglösning på karets bakre yttersida.

Returlösningen ska givetvis även den bli lite special.

Det finns tankar på en 4-delad retur med förgrening utanför karet med kulventil på samtliga 4 grenar.

2st av returerna går över kanten och ner i karet som vanligt med en 45° böj snett ner i karet.

Det 2 andra returerna ska gå över kanten, ända ner till botten. Under sanden och upp genom sanden i framkant.

(Samtliga rör kommer även ha hål i höjd med vattenbrynet för att slippa häverteffekt vid strömavbrott)

Ska bli spännande att höra era tankar kring min konstruktion.

-Främst gällande avrinning och durso, men även gällande returlösningen.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Välkommen åter, som man säger. ;)

I ditt fall så är nog en utvändig balkong en bättre lösning då du har ett begränsat djup som det är redan. Sen om du borrar hål, skär ner glaset eller hur du löser det kan jag inte ge mycket tips om, men det kommer säkert fler att ha tankar om.

Durso; nja, inte om du ska köra med hävert ner, men visst kan du sätta en krök på evakueringsröret och göra ett litet hål i toppen så kasnke du sänker ljudet något i det, men med två rör ner och ett upp så kan du få det i princip ljudlöst ändå. Du får komma och kika på mitt kar en dag så fort jag fyllt upp det igen om du vill, ifall du inte är stressad med att sätta upp ditt kar. :)

Angående returen tycker jag det låter som en smidig lösning för att få lite gratis cirkulation i karet. Har du funderat på vilken dimension på dessa rör det ska bli?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jimmy.

-Redan nu gav du mig lite att tänka på.

Det är ju inte nödvändigt att skära glaset med diamantrondell, det går ju även köra upp några 25mm runda hål där vattnet rinner över i balkongen på karets baksida. och sätta kammen utanpå det tål att tänka på.

De 4 grenarna till returen ska vara minst 20mm, helst 25mm.

Jag brukar köra djup sandbotten så det blir inga problem att gömma dem.

Tror det är bättre att satsa på ett brett mjukt flöde än ett smalt retur rör med mycket tryck.

Jag är dåligt påläst när det gäller durso. Jag trodde att en durso var just det du beskrev. (T-kors, böj, och end cap med hål eller ventil)

På mitt 300-hörn körde jag 2st 32mm ner var av den ena var ren evakuering/nödrör och den andra var strypt med en kulventil för att hålla vattennivån i avrinningskammaren rätt. Vad jag mins så var den kulventilen ganska regält strypt, men då körde jag Eheim 1060 sin retur och den ger inte mer än ca 2000L / min.

Någon som vet vad ett 32mm rör kan svälja undan, eller finns något diagram / program för att räkna på detta ?

Jag kommer så gärna ut och kollar på ditt kar Jimmy.

-Jag följer det på forumet med :-)

Hälsningar

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer om det med Durso, men det jag menade var inte på det primära röret ner, där du tar 99% av vattnet, utan på evakueringsröret. Men med rätt inställda kranar så behövs alltså inte detta alls, utan systemet blir ljudlöst ändå.

Vad ett 32mm rör sväljer i ren hävert är nog lite beroende på hur mycket vatten som trycker uppifrån, men det är en hel del.

Jag har ett 25 och ett 32 ner, mitt 25-rör är nog strypt till hälften och då har jag en 4500l/h pump upp med 4st 90-graders böjar som sen delas upp i två 32mm utlopp (32mm på hela returen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev just ett jätteinlägg som försvann :-)

Jag missförstod dig lite lagge.

Nödröret behöver ingen durso, det enda den kan göra är att dämpa ev resonansljud som kan uppstå i ett tomt rör som går ner i sumpen.

Du menar alltså att du kör Ner allt vatten genom en dessutom strypt 25mm? (och ditt 32mm agerar nödrör)

Upp kör du 1st 32mm som splittas i 2 med ett T-stycke i höjd med karets kant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5521-14468926261938_thumb.jpg

Första bilden på bygget blir på ett numera rengjort kar.

Jag läste i ett inlägg från Lagge att hans 30cm långa kam hade svårt att svälja mer än vad hans 4000l returpump skickade åter upp i karet. Uppfattade jag det rätt så är det till att fundera på längre kam för mig.

Tanken är att jag ska köra 6000l i returen via 4st 25mm utlopp.

Avrinningsboxen kommer med allt större säkerhet placeras på baksidan av karet och bli ca 30cm djup.

Karet är 55 cm högt.

En trevlig överaskning var att glaset går nästan ända upp i sargen i toppen.

Detta gör att jag kan ha större säkerhetsmarginal än vad jag hade i mitt hörnkar. ( där hade jag ca 1cm upp till glaskanten)

Vi har alla våra små "Big no-no" och min är att jag helst inte vill se vattenbrynet. :-)

Helst skulle jag velat ha samma bakgrund som jag hade i hörnkaret. Den blå bakgrundsfilmen med solblänk, men det försvåras ytterligare med överrinningsboxen på baksidan.

Detta är mitt största mission just nu. ( förutom att ta in offerter på 17 fönster, 3 dörrar, söka 2 bygglov, hitta hantverkare, jaga en rörmokare, hyra lift för att plocka ner rådhusvin som ätit sig fast i huset, ta hand om familjen och jobba heltid) ... Ahhh, glömde att diffen på åkgräsklipparen rasade och att takrännorna ska rensas...och allt innan vintern

Därför är det så skönt att kunna koppla av med akvariehobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5521-14468926299048_thumb.jpg

Tankeverkstaden har öppnat (eller den stänger aldrig)

Dags för rördragning på pappret.

På bilden till höger ser du en enkel planskiss för vatten NER.

Observera att kranar och krökar kommer vara böjar och 45-graders där det går.

Grön är huvudrör ner.

1 är justerventil för flöde

2 är en möjlighet att stänga flödet ner i sump från huvudrör.

Är 2 stängd så har man öppnat 3 före för att skicka vattnet direkt till reurpump (svart i höger nedre hörn)

Då detta görs stänger man även 4 så att returpump ej tar vatten från sump

-Denna mellankoppling finns för att lätt kunna göra ett vattenbyte i sumpen utan att stänga ner karet

Kran 5 är enbar till för att kunna stänga av för att ta loss pumpen.

För att detta ska fungera optimalt bör även orange rör kompleteras med en kulventil nära pumpen.

Bilden till Höger ilustrerar vatten upp.

Från returpump går vattnet upp i en loop med T-stycke.

Jag har sett detta på någon bild, troligen ett visningskar (skrytbygge) från Deltec

Jag ifrågasatte först iden och funderade på varför man inte körde med ett T-stycke, men detta antar jag ger en jämnare fördelning.

De tre gröna är retur upp till karet.

De två turkosa är för matning av UV / Annat

Hur vida de 2 turkosa kommer finnas är ej bestämt, men öppen för diskution.

Anledningen till 4 upp med kulventil på varje är att tanken är att göra en lösning på inlopen som liknar den på bifogat foto.

http://nicksreef.com/deltec_tank.jpg

Ännu är det enbart nedritade ideer så jag är öppen för inputs.

För att se mina skisser i 3D och kunna rotera dessa rekomenderar jag att man kisar och ställer sig på huvudet :-)

post-5521-14468926298812_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter just nu och funderar lite.

I ett av mina tidigare kar hade jag en Deltec APF 600 skummare. Den kunde man mata med självfall från röret ner i sumpen.

-funderar på om man skulle kunna mata annat på samma sätt, dvs med trycket från fallröret ner i sumpen.

Främst tänker jag på biopelletsreaktor, uv-filter, annat enklare filter för phosfat eller kol.

Någon som gjort avstickare på sina fallrör för något sådant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det har varit en utdragen process detta, men nu är bygget på gång.

Allt till bänken är inhandlat och byggnationen har påbörjats.

Det blir trästomme och vita ikea Abstrakt dörrar.

Det ska alltså bli ett helvitt kar. Vita dörrar och vitfolierad sarg upptill.

Visningskaret är på 240L och sumpkaret är på 250L.

Detta ska dock rymma färskvatten, skummare, biopellets, plats till en annan reaktor + en deltec 5250 returpump, som ska stå i ett torrt fack + ett fack med sten.

Bilder kommer (nog) under kvällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygget går vidare.

Ramen till bänken är klar.

Kanske något grövre än nödvändigt, men att just slippa en massa lodräta reglar var målet.

Byggd i 95x45mm, pluggad och skruvad med konstruktionslim i varje skarv.

Även vinkeljärnen är både skruvade och limmade.

Hela bänken kommer stå på ett tunt lager frigolit.

En laminerad träskiva i borstat rostfritt kommer sättas som sockel och 92cm höga Ikea Abstrakt högglans vita dörrar på front och sidor.

post-5521-14468926542823_thumb.jpg

post-5521-14468926542359_thumb.jpg

post-5521-14468926542596_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

De överliggande reglarna är försänkta, skruvade och limmade med bygglim. Baksida är satt efter bilderna är tagna som stöttar upp så det inte kan sätta sig i sidled.

Idag har kammar gjorts och balkong limmats. Balkongen kommer ta vatten från två sidor, mindre balkonger. post-5521-14468926738429_thumb.jpg

post-5521-14468926737934_thumb.jpg

post-5521-14468926738174_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på det du sa Lagge när jag gjorde dubbla kammar.

Dock är jag inte helt nöjd med dem så det blir nog att beställa 2st 30cm kammar från Pwss i dag.

-eftersom de två sidobalkongerna är så smala så är det lite meckigt att skära 30 cm långa och 2,5 cm breda remsor i glas för att hålla kammen.

-ett tag tänkte jag limma plast av samma typ som jag gjorde själva kammen av, men vet inte vad jag ska köra för lim som är giftfritt och håller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu nästan limmat klart allt glas i huvudkaret.

Ska sätta kammar och sockel på skåpet i kväll.

Med lite tur så blir det PVC och sump i helgen.

Har lite funderingar kring huvudkaret.

Jag har kapat ett "plaststag" som går mellan de båda långsidorna.

För att kompencera för detta så jag jag satt en längsgående list på 76cm x 4cm + 6mm tjock på frontblaset.

På bakrutan sitter själva avrinningen med balkongen och terasserna.

Staget jag kapat ser man på dessa bilderna (lånade bilder) och man ser även hur en annan akvarist bytt det mot ett "glasstag"

Min fundering är om det räcker med det jag satt eller om jag måste sätta nytt mittstag?

post-5521-14468926806363_thumb.jpg

post-5521-14468926806032_thumb.jpg

post-5521-14468926806121_thumb.jpg

post-5521-14468926806219_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen med goda råd gällande mitt förra inlägg?

Här kommer lite aktuella bilder på mitt eget bygge. post-5521-1446892680866_thumb.jpg

Bilden på de två glasbitarna är på de två bitarna som sitter i "balkongerna" som stöd till tvärstagen.

12mm tjock 4x10cm. Det var lite nervöst att skära och knäcka.

På andra bilden ser ni mittstaget som jag funderar om det behövs och som jag nämnde i fg inlägg.

post-5521-14468926808437_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...