Gå till innehåll

Chronicles of the rookie Edge


smedberg

Rekommenderade inlägg

Ja, riktigt fint. Men den måste bli duktigt varm den där flänsen va när alla dioder är igång? Mitt senaste bygge blir väldigt varmt och har dioderna nästan lika tätt packade som dina.

En frostad plexiskiva eller liknande som diffuserar ljuset lite kanske kan fungera för att göra disco effekten lägre? Fast du kommer förlora lite ljusstyrka är klart... Men å andra sidan har du nog mer än tillräckligt med ljus så det kanske inte gör så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, riktigt fint. Men den måste bli duktigt varm den där flänsen va när alla dioder är igång? Mitt senaste bygge blir väldigt varmt och har dioderna nästan lika tätt packade som dina.

En frostad plexiskiva eller liknande som diffuserar ljuset lite kanske kan fungera för att göra disco effekten lägre? Fast du kommer förlora lite ljusstyrka är klart... Men å andra sidan har du nog mer än tillräckligt med ljus så det kanske inte gör så mycket.

Den blir rejält varm om jag kör fullt. Nu köra jag kanske halv effekt, skall låna en ir-tempmätare och mäta.

Finns utgång för fläktstyrning på kontrollern om det blir för varmt. Jag tänkte också på något matt glas men har inte hittat något bra.

Hur vet man egentligen vad som är "lagomt" med ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken skillnad! Jättesnyggt! :)

/Madde

Tackar!

Jag har belysning i ytterfiltret under natten vilket spiller över i tanken. Kan det vara ett problem att det inte är helt svart på nätterna?

Man ser det om man kliver upp på natten och ögonen vant sig vid mörkret. Svårt att fota rättvist men någonstans mellan dess ligger sanningen.

post-6981-14468926500855_thumb.jpg

post-6981-14468926500688_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget bra svar men jag kan säga att jag har samma problem. Jag tror inte det har någon enorm påverkan dock. Är ljuset bara tillräckligt svagt bryr sig nog korallerna ej om det. Annars skulle man ju inte kunna ha månljus över akvarierna tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Wigge!

Ljuset är ganska svagt men jag kan utan problem se i karet under natten.

Jag har fått en bit Caulastrea som ju skall vara nattaktiv om jag förstått rätt. Har dock aldrig sett den slå ut de gånger jag själv varit vaken.

Men det tjatas ju om tålamod så jag får väl avvakta lite :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stäng av filtret på natten och spruta lite mysis eller lägg tom pellets på den så kommer armarna fram.Han är ingen flash gordon men armarna kommer och för maten till munnen. jag har en film på det på min youtube

Hehe, försökte ge lite mat idag men de har inte en chans mot räkan som hittar all mat på några sekunder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv velat starta ett sådant här kar ett tag nu som mitt första. Bra inspiration!

Ljuset ser riktigt bra ut! Vad fick fick du lägga för det?

Jag betalade 180$ för led-kitet. I efterhand kanske jag skulle köpt de kombinerade Cree XT-E 3UP istället för mindre discoeffekt.

Har beställt en diffuser från Ebay med förhoppning att det blir lite lugnare. Är jättenöjd med RB+TV som kvällsbelysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en leverans med lite diverse smått och gott i helgen vilket har skapat två nya problem/funderingar.

Beställde en fisk, Eviota pellucida som jag har sett en gång sen i fredags. Den ligger och trycker under stenarna. Är rädd att den inte kommer överleva, ser ingen tendens till att den försöker äta när jag matar. Vill inte övermata när det är så litet kar.

Sen har sanderemiten lämnat sitt skal och försvunnit. Kan krabban vara skurken eller är det normalt? Har inga andra tomma skal liggande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 8 månader senare...

Då var Edgens historia slut, funkade rätt bra att köra i den även om det var lite bökigt ibland.

Som vanligt blir det mycket uppdateringar vid uppstarten för att sedan dö ut.. typiskt mig

Nu blir det flytt till ett "gigantiskt" RSM 130. Sa jag att allt är relativt. ;)

post-6981-14468929912673_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...