Gå till innehåll

john´s akvarie


john.w

Rekommenderade inlägg

har hållt på i ca 9 månader å köpa på mig grejor och nu har jag äntligen fått vatten å sten i alltid en bra början.Nu gäller det bara att låsa in plånboken å vänta. Har lite bilder å erbjuda inga fantastiska upplevelser som många andra har att erbjuda men det är ju en början. själv är jag nöjd om jag bara kommer i närheten av vissa kar t,e,x svärds akvarie

John

post-1321-14468912076362_thumb.jpg

post-1321-14468912076463_thumb.jpg

post-1321-14468912076589_thumb.jpg

post-1321-14468912076665_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är också nyfiken på hur ytavrinningen fungerar! Tar skummaren vatten från den eller hur är det tänkt!? Eftersom jag har ett liknande kar och projekt på "G" undrar jag också hur du gjort med alu. ramen på akvariet? Limmat glaslister runt om etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har gjort en liten låda 150*250 som är ca 3cm under ytan så har jag limmat kammar på dom så rinner ytvattnet ner i lådan där skummaren tar sitt vatten. jag har silikonat under runt om och mittstaget sedan har jag köpt alulist som jag har limmat runtom utom där skummaren sitter sen köpte jag makrolon med en svart film på så limmade en långsida med en kortsida så det skall vara lätt att ta bort om det behövs. jag har spegeldörrar som skall upp sen så man slipper se all skit som ligger under

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar det fattas lite sten på högersidan. jag har sett nått underligt som är illrött ca 5mm långt ser ut som en sjögurka men det är det inte kan det vara en alg har försökt ta kort på den men det är för smått och för långt in i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kommer en blå bakgrund inom kort lite info skummare AM turboflotor 1000, lysrör 2st osram 67, automatisk påfyllning modell classe, uv rainbow ql-40 med en 5000 liters quiet one pump 2st maxijet 1200 och 2 maxijet 1000, 2*150w metallhalogen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

verkar ju vara en jättebra lösning på det hela! så "huven" sitter alltså fast i alu-listen som du limmat på ovansidan på alu-ramen?! (är det makrolonen?)

Har du fått modifiera skummaren någonting eller kan man helt enkelt hänga "insugs-delen" i ytavrinningskammaren och sedan ha utsuget i karet?! Syns inte riktigt på bilden tycker jag... hehe.. eller så är det jag som är lite vilsen ..

jättefint iaf!! gav mig inspiration till hur jag kan klura vidare på mitt projekt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inte modifierat skummaren utan den passar som handen i hansken.Huven sitter inte fast i alulisten utan är bara istucken (det är en u-profil ) makrolon köpte jag hos en som gör skyltar så bestämmer du själv vilken färg du vill ha på filmen som dom lägger på. fördelen är att man kan borra å såga utan att det spricker tillskillnad från plexi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JA det har gått 4 dar sen jag la i stenen och det händer grejer varje dag har lite saker som jag inte har en aning om vad det är en har jag försökt ta kort på det é den med den röda ringen på ser ut som en fungia i formen hoppas nån kan tyda på den sunkiga bilden sen é det en annan grej som é 1cm lång med taggar, kroppen är ljusröd å halva taggarna med sen är taggspetsen vit går inte att ta kort på den eftersom den sitter så dumt till har även fått en del brunalger

post-1321-14468912079026_thumb.jpg

post-1321-14468912079104_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först får jag tacka för komplimangen. De bruna algerna är kiselalger och de brukar vanligtvis försvinna efter några veckor men innan så kan de växa med en hiskelig fart och lägga sig som ett brunt täcke över allt, men allt eftersom de förbrukar kislet så kommer de att dö bort. Jag rekomenderar ett kiselfilter efter osmosen för att slippa problemen med dem i framtiden. Tycker att ditt kar ser riktigt bra ut med en snygg uppbyggnad av inredningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Hittade min salaris i insuget till pumpen igår det var ju inte direkt nån höjdare. Fick dra iväg å köpa en ny innan barnen han se det. passade på att köpa en filterkorg så det förhoppningsvis inte händer igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tänkt mjukisar men var uppe hos Peter G å fick lite fraggar å det var en del stenkoraller så har jag precis köpt sten och fick med stenkoraller billigt så det blir nog blandad komplott är inte så insatt vad som går med vad men jag har ju inte så många så än råder ingen platsbrist

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...