Gå till innehåll

Clownens 910L Low Iron


Clownen

Rekommenderade inlägg

Då var det dags att starta en ny tråd och jag tackar för hjälpen i min tidigare planeringstråd!

I förra veckan kom mitt kar från Tyskland och med hjälp av tre arbetskollegor och Kim från Siniriutta står det nu äntligen i vardagsrummet. För er som inte känner mig så är jag från Göteborg men har bott snart 10 år i Helsingfors. Efter en paus på flera år ska det bli jättekul att äntligen kunna förverkliga drömmen om ett stort revakvarie.

KARET & FILOSOFIN:

Hela karet är byggt i low iron glas och är 2m långt, 65cm högt och 70 cm brett, dvs ca 910L. Byggkvaliteten är mycket bra och MP/Eheim gjorde ett riktigt proffsigt jobb. Det ska bli kul att se skillnaden i glasets klarhet när vattnet fyllts på.

Målet med karet var att göra det så säkert och tyst som möjligt och samtidigt gömma allt vad teknik heter när man betraktar akvariet utifrån. Jag valde därför att igen köra utan sump och samla all teknik bakom en vägg gjord i revkeramik inne i karet. Jag kommer även bygga in överdelen för att minska ljud och ljusspridning i vardagsrummet där det blir en central del av lägenheten.

Den estetiska helheten och att möbeln och akvariet passar in i resten av lägenheten är en viktig aspekt för mig och jag hoppas att mina bristande byggkunskaper i slutändan kan förverkliga min vision. Jag hoppas på er hjälp här :).

Lite bilder från planeringsstadiet (pumphålet för refugiet är nu i nedre kanten och inte högt upp som på bilden):

post-1277-14468926326378_thumb.jpg

post-1277-14468926326547_thumb.jpg

post-1277-14468926326713_thumb.jpg

post-1277-1446892632687_thumb.jpg

post-1277-14468926327026_thumb.jpg

post-1277-1446892632716_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

REFUGIUM:

Jag tror starkt på att ha ett refugium och därför valde jag att placera det inne i akvariet på ena kortsidan där det också lätt går att iakta det vilket har sin egen charm tycker jag. Refugiet är avskilt från resten av akvariet med en svart vägg i hårdplast som MP satte dit. Bredden på refugiet är 15cm så det kommer rymma ca 60 liter. Det matas med en pump utifrån refugiet genom ett borrat hål i nedre högra hörnet. Vattnet rinner tillbaka i resten av akvariet med hjälp av en övverrinning i övre vänstra hörnet. Refugiet blir en oas för pods och annan mikrofauna och näringsexporten kommer att ske med hjälp av chaetomorpha och andra makroalger. Jag kommer även ha sand och lite levande sten.

Nedan är bilder på byggandet av bänken och placeringen av akvariet samt revkeramiken som kommer dölja tekniken.

post-1277-14468926327314_thumb.jpg

post-1277-14468926327481_thumb.jpg

post-1277-14468926327695_thumb.jpg

post-1277-14468926327852_thumb.jpg

post-1277-14468926328088_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TEKNIKEN:

Ljus:

Även om jag är intresserad av LED tekniken så kommer jag att starta karet med en kombination av MH och T5 eftersom jag har kvar dessa från mitt förra kar. När LED tekniken utveklats ännu mer och plånboken tillåter så kommer jag troligast att göra ett byte till enbart LED.

- 2st MH 250w luminarch mini

- 3x82 w T5

Cirkulation:

Cirkulationen anser jag är otroligt viktigt för att lyckas med ett revakvarie och inte minst längre fram när tillväxten ökar. En utmaning med lösningen jag valt är att all cirkulation sker från ena sidan vilket ställer stora krav på ett starkt flöde för att orka trycka runt vattnet på ett effektivt sätt. Jag kommer använda styrbara Tunze Streampumpar med en sammanlagd kapacitet på 35500 l/h. Jag har kvar min wavebox från mitt förra kar och jag har alltid uppskattat effekten som en wavebox ger, inte minst inne bland stenen där vanliga pumpar inte kommer åt på samma sätt och för att hålla detritus svävande så att streampumparna kan föra bort partiklarna mot filtreringen och även matning av koraller etc.

- 2st Tunze 6105 (max 2 x 13000 l/h)

- 1st Tunze 6095 (max 9500 l/h)

- 1st wavebox

Övrig teknik:

- Balling metoden (blir eventuellt en övergång till kalciumreaktor senare)

- Ozon

- Tunze automatiskt vattenpåfyll

- Skummare Yasi Champagne 200 http://amagmbh.eu/product_info.php?products_id=32

- Automatiserade doseringspumpar

Bild på skummaren

post-1277-14468926328182_thumb.jpg[ATTACH=CONFIG]81020[/ATTACH]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

coolt, får jag fråga varför du tog in karet från tyskland?

Det går inte att få tag på low iron i Finland i dagsläget tyvärr och om det går att hitta är priserna ofta mycket högre. Du får heller inte samma slipning etc och eftersom jag var imponerad av byggkvaliteten på MPs Scubacube som jag hade tidigare blev jag glad när de kunde bygga den åt mig. Min kontakt i Finland sa att de inte brukar bygga så "små" måttbeställda kar :). Ska lägga upp bilder på karet snart.

Snyggt! Mycket intressant att följa :-)

Ser ut som om du använt 2"5" som reglar.

Jag skulle dock överväga att sätta ett antal diagonala stag av 2"5" i bakkant för att stadga mot eventuella sidledsrörelser.

Tack Jens!

Det sitter en stadig fanerskiva på baksidan som inte syns på bilderna. När den även klätts in i mdf så går den ingenstans kan jag garantera :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonsnyggt, vi verkar ha exakt samma skummare, enda skillnaden är att det står NYOS på min:)

Det ska bli kul att följa ditt bygge och dina erfarenheter dels av det hela och dels av vissa detaljer. Även jag ska ha ett invändigt refugium för alger och pods

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen för era positiva kommentarer; det taggar en!

Jättekul om mitt första kar var en inspiration åt dig Samuel. Jag hade heller aldrig börjat utan alla det här forumet och alla fina exempel på kar man hittar här. Jag ska göra mitt bästa att försöka överträffa det gamla och nu har jag mer utrymme att arbeta med och förhoppningsvis lite mer kunskap också :).

Blåbert: Om det är MP/Eheim som är tillverkarna så kan jag nog varmt rekommendera det om de håller sin vanliga standard på dessa kar.

LN21: Jo, det ska vara exakt samma skummare som NYOS - fast billigare ;). Ska bli kul och se ditt invändiga refugium och vilka lösningar du kommer fram till. En kul utmaning för mig är att få det att se snyggt och intressant ut eftersom det är en del av displayen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det sumplöst även detta kar? Hur stort är då teknikutrymmet? Skummaren ser rätt maffig ut står den i teknikutrymmet eller är det en "utanpåskummare"?

Jo även detta kar blir sumplöst med tanke på säkerhet, ljudnivån, komplexiteten och den lägre fasta och löpande kostnaden. Dessa saker i kombination med mina begränsade vvs kunskaper gjorde att det i mitt fall övervägde fördelarna med en sump. Jag valde hellre ett större kar än jag tänkte mig från början. Skummaren har en fotavtryck på 23,5x23,5cm vilket är litet med tanke på kapaciteten och detta var ett av de viktigaste kriterierna när jag bestämde mig för skummare. Den får plats i utrymmet och går lätt att komma åt och ta ur. Under skummaren sitter en Stream pump samt refugium pumpen. Jag måste fortfarande bygga ställningen som skummaren ska stå på och har inte hittat någon bra lösning än.

AQUASCAPE:

- Ny leverans, 60kg :)!

Idag kom min sändning av 60kg rock base, dvs uttorkad levande sten, och den ser riktigt lovande ut. Stora fina bitar som är luftiga och relativt lätta. Jag väntar fortfarande på 10kg levande sten för att omvandla all sten till levande med tiden. Jag övervägde ett tag att köra enbart med död sten och sedan introducera de djur, bakterier och växter som jag har kontroll över men det är mycket av charmen med saltvattenshobbyn att se vad som dyker upp i karet från den levande stenen när man lyser med ficklampan på natten. Det går ändå aldrig att ha full kontroll så jag valde en kombination.

- Målet med scapen

Jag vill försöka skapa två pelare; en större och en mindre. Målet är att skapa en luftig scape med mycket växtutrymme för koraller och simyta för fiskarna. Fördelen med död sten förutom priset är att det är lättare att skapa en aquascape som man blir nöjd med eftersom den inte måste vara nedsänkt i vattnet. Jag kommer först och främst försöka använda akvariecement och såga till bitarna så att det blir platta kontaktytor. Jag kommer också borra hål i stenen för att senare lätt kunna sätta fast och flytta runt koraller med hjälp av reefplugs. Jag återkommer med bilder under byggandets gång. Detta är ett viktigt moment i helheten så jag är beredd på att göra om det tills det blir bra. Er input och erfarenhet uppskattas som vanligt här.

Bild på den döda stenen (se IKEA glas för referens):

post-1277-14468926338616_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AQUASCAPE:

Jag hann börja lite med scapen igår. Den mindre pelaren lyckades jag göra med enbart en av de stora stenarna, den längst ner till vänster på bilden i inlägg #18 ovan. Genom att jämna till "foten" så står den nu stabilt och har en bra yta att fästa koraller på. Jag har också börjat att hacka ut lite grottor och gömställen ur stenen för att minska stressen för invånarna och ge stenen en mer intressant form. Jag tänkte sedan limma fast en tunn filtermatta på undersidan så att stenen inte ligger dirkekt mot glaset. Jag hade tidigare frigolit under sanden men flytkraften var ett problem när jag väl skulle ta ut stenen eller flytta på den så det vill jag inte gör om. Ett alternativ som man ser ofta i USA är egg crate; dvs plastskyddet man sätter framför äldre lysrörarmaturer.

- Vad brukar ni lägga i botten under levande stenen om något?

Jag skrev av misstag rockbase i ett tidigare inlägg men det ska så klart vara baserock.

Kanon, Kommer nog också använda mig av baserock nästa gång jag startar nytt. Var beställde du din eller finns den lokalt i butikerna i Finland?

Jag använde mig av plexirundstänger när jag byggde revstrukturer till mitt 540l, funkade kanon.

http://www.akriform.se/standardprodukter/index.php?id=4&pn=2

Tack för tipset Adddo; ska kolla upp detta. Stenen kommer från KN-Aquaristik.

Kul att du är här igen. Ser som vanligt väl genomtänkt ut. Följer detta med intresse.

Tack Capote; kul att se dig här igen!

Ändrat av Clownen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AQUASCAPE:

Ett alternativ som man ser ofta i USA är egg crate; dvs plastskyddet man sätter framför äldre lysrörarmaturer.

Jag vill varna för detta. Jag använde dessa till dubbelbotten i regnskogsterrarium och vid test genom bl.a. blötläggning så verkade dessa kunna laka ur sig både det ena och det andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...