Gå till innehåll

Måttbeställda akvarium


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Jag har skickat offertförfrågan till tre ställen i Stockholm nu: triton, akvarieleasing samt akvarielagret.

Jag har bett om en offert för ett akvarium på 120x60x60 där kortsidorna samt framsidan är av optiwhite glas samt en overflow box i mitten (se bild).

Har hittills bara fått "offert" (eller snarare uppskattning) från akvarielagret och dem trodde det skulle kosta 12 000kr.

Förstår faktiskt inte vad det är som tar sån tid för triton och akvarieleasing men, men.

Undrar nu ifall ni kanske har några tips på andra ställen jag kan skicka offertförfrågan till?

post-5397-14468926397517_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slå en signal till dem och uppmärksamma dem på din offert. Så brukar jag göra. Annars så finns det inte så många fler i Stockholm tror jag förutom Stefan på globefish som fortfarande limmar akvarier på beställning och Fridhems akvarier säljer också måttbeställt vad jag vet. Vem han på fridhems använder för själva jobbet vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågade också de tre på mitt utifrån en ganska seriöst ihopställd offertförfrågan med listade önskemål, bilder och ett par olika alternativ - fick ett svindyrt svar från lagret ganska kvickt (de har inte hört av sig när jag frågat vidare)- ett mer rimligt från leasing efter ett par dagar och triton har inte hört av sig efter mer mer än en vecka.

Hörde med en glasfirma i tumba (Södra Glas) som sade sig göra akvarier i en annons på blocket, mend e har inte hört av sig efter snart en vecka - samma med Globefish.

Verkar vara lite tungrott...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågade också de tre på mitt utifrån en ganska seriöst ihopställd offertförfrågan med listade önskemål, bilder och ett par olika alternativ - fick ett svindyrt svar från lagret ganska kvickt (de har inte hört av sig när jag frågat vidare)- ett mer rimligt från leasing efter ett par dagar och triton har inte hört av sig efter mer mer än en vecka.

Hörde med en glasfirma i tumba (Södra Glas) som sade sig göra akvarier i en annons på blocket, mend e har inte hört av sig efter snart en vecka - samma med Globefish.

Verkar vara lite tungrott...

Med tanke på hur svårt det är att gå runt med att ha en djuraffär eller akvarieaffär så kan man ju tycka att dem ska vara lite hungrigare på att få bygga akvarium åt en. Har redan ringt akvarieleasing och triton. Triton sa att deras kille som gör akvarium skulle komma tillbaka från semestern i måndags eller idag så jag får väl hoppas han skickar offerten snart. Akvarieleasing verkade inte upptäkt mitt mail men dem bad mig skicka det igen och nu har dem iaf bekräftat att dem fått det.

Får ta och skicka till globefish också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du vägarna förbi Majornas glas i göteborg så är priserna mycket billigare än det du blev offererad iaf.

Min far beställde ett kar på ungefär 830x600x610 10mm 3 sidor optiwhite med avrinning och betalade lite över 4000kr, räknar man på mängder glas så borde inte ditt kosta mer än ett par tusen mer (om du inte går upp till 12mm glas dvs)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 räcker inte på långa vägar tror jag om man ska våga ha det i möblerat rum :-)

Imazos basic kar på 150x60x60 har 10 mm glas, med stag då såklart. Så du får nog räkna med minst 10, kanske gärna 12 tom. Därför kommer du få ganska hemska priser överlag. Du kan ju fråga någon imazo handlare vad de får ta för deras sådana kar, som regel brukar de karen vara billigare än det kostar att köpa glas skivorna löst i sverige.

Om du kunde tänka dig att nöja dig med 50 högt istället så kommer nog priset sjunka ganska så drastiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du vägarna förbi Majornas glas i göteborg så är priserna mycket billigare än det du blev offererad iaf.

Min far beställde ett kar på ungefär 830x600x610 10mm 3 sidor optiwhite med avrinning och betalade lite över 4000kr, räknar man på mängder glas så borde inte ditt kosta mer än ett par tusen mer (om du inte går upp till 12mm glas dvs)

Ok, ja det var ju betydligt bättre pris. Tjejen tjatar ju om att vi ska åka till ullared så om hon lyckas dra med mig ner dit så kanske man skulle kunna köpa där i från.

Har iof en på min båtklubb som är glasmästare men jag har undvikit att fråga honom ifall han kan göra akvariumet pga att jag känner att jag är för mycket nybörjare och iom att han troligtvis inte har koll på vad man ska tänka på när man göra en overflow box så får ju jag instruera honom.

Kanske dock är någon här som kan ge lite pointers på overflow boxen? Hur stor bör den vara? Hur stora ska hålen för retur och avrinning vara? Är det specialsilikon för akvarium? Något annat viktigt att veta när man gör eget akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde mitt på akvarielagret i början av året och det blev mycket bra gjort.

Min fundering är din överrinningsbox, på min burk så går det ett glasstag i mitten som gjorde att jag inte kunde ha boxen där eller rättare sagt det skulle bli väldigt otympligt.

Nu har jag ett lite större så du kanske slipper det staget men kan vara värt att kolla // Benny

Jag har skickat offertförfrågan till tre ställen i Stockholm nu: triton, akvarieleasing samt akvarielagret.

Jag har bett om en offert för ett akvarium på 120x60x60 där kortsidorna samt framsidan är av optiwhite glas samt en overflow box i mitten (se bild).

Har hittills bara fått "offert" (eller snarare uppskattning) från akvarielagret och dem trodde det skulle kosta 12 000kr.

Förstår faktiskt inte vad det är som tar sån tid för triton och akvarieleasing men, men.

Undrar nu ifall ni kanske har några tips på andra ställen jag kan skicka offertförfrågan till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde mitt på akvarielagret i början av året och det blev mycket bra gjort.

Min fundering är din överrinningsbox, på min burk så går det ett glasstag i mitten som gjorde att jag inte kunde ha boxen där eller rättare sagt det skulle bli väldigt otympligt.

Nu har jag ett lite större så du kanske slipper det staget men kan vara värt att kolla // Benny

Glasstaget används för att stabilisera akvariumet va? Så fall borde den inte behövas till 120 cm tycker jag... men kan ha fel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glasstaget används för att stabilisera akvariumet va? Så fall borde den inte behövas till 120 cm tycker jag... men kan ha fel

Japp stagen används för att rutorna inte ska svikta alltför mycket, om det behövs till 120cm beror ju helt på val av tjocklek på glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp stagen används för att rutorna inte ska svikta alltför mycket, om det behövs till 120cm beror ju helt på val av tjocklek på glas.

Beställer jag från ett ställe som är vana att göra akvarium så säger väl dem till ifall det behövs antar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställer jag från ett ställe som är vana att göra akvarium så säger väl dem till ifall det behövs antar jag?

Vanligtvis så tillverkar man ju akvarium med stag så vill man ha utan så får du nog säga till, men räkna då med att det kanske blir lite dyrare eftersom man får gå upp lite till i glastjocklek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Globefish ... gör inga Akvarier då Björn har blivit pensionär

Jag sa fel i mitt tidigare inlägg. Jonas heter han och inget annat, han har sålt globefish men gör fortfarande akvarier om man ringer/mejlar honom. (han byggde mitt nuvarande för ett år sen).

Förlåt att jag var otrogen Christer, nästa burk ska Sture få limma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror faktiskt att majornas glas skickar sina akvarium nu när jag tänker på det, har för mig att han nämnde det sist vi träffades. Kan vara värt att be om en offert iaf :) (frakt är nog runt 800-1000kr skulle jag gissa på)

Tror Niki68 beställde sitt kar därifrån och han bor i Stockholms området, men jag kan ha fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang priset 12mm med ett antal glasbitar i svart glas samt 3 optivit sidor o ett antal borrade hål ( tror det var den offerten )

Jorå, jag sköt över målet, det var därför jag svarade och ville ha ett reviderat pris, men där jar bag inte hört tillbaka.

Om ni gör leasings anvarium är det konstigt att de hade både ett mer detaljerat svar och bättre pris...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...