Gå till innehåll

Jag får små stötar från akvariet


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

Jag behöver lite råd rörande ett problem jag har. Jag får små stötat från kanten av mitt akvariumglas och ibland från listen som går runt karet. Stötarna känner jag bara mot undersidan av underarmarna. Det är inte från vattnet utan från själva glaskanten. Jag funderar på att systematiskt koppla ur varje enskilt föremål i karet för att se om det är något som leder elen till glaset.

Tänkte mest kolla om någon har erfarenhet av det här och om det är något jag ska tänka på?

Jag är inte så himla pigg på att få småstötar när jag håller på med karet men jag är mest orolig för om det kan vara början på ett större problem. Som sagt känner jag inte av stötarna om jag tar på glaset utan bara när någon yta med tunn hud kommer i kontakt med glaskanten, då sticks det lätt.

Vad ska göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det är glaset som ger dig stötar då det inte leder ström. Tänk efter vad det kan vara mer som du håller i samtidigt som du lägger armen mot kanten dår det säkert finns en del salt som leder väldigt bra. Var själv med om nåt liknande för ett par år sen med en glow armatur som gav små stötar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade samma problem. Det var en förgrenings dosa som strula.

Tips är att koppla bort en sak efter en annan när du inte känner det längre så vet du var felet ligger så kan du gå vidare med själva saken som ger problem. Men som sagt så kan det vara förgrening osv osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har små strömmar som söker jord (jord - du, små strömmar - käns bara i sår och känslig hud) Är vanligt från doppvärmare och dränkbara pumpar samt belysningsarmaturer. Koppla ur allt, känn efter, koppla i grej 1, känn och så vidare. Oftast ofarligt men en jordfelsbrytare vore inte helt fel, se dock till att någon cirkulationspump eller streamer som rör ytan alltid sitter utan jordfelsbrytare (förutsätter att det inte är fel på dem) Har du några lågvolts, styrbara streamers - låt dem gå utan jordfelsbrytare. Jordfelsbrytare har ofta en liten märklig egenskap - de löser ut när man inte är hemma :död:.

Ett annat sätt att få bort det är en jordprob i akvariet men jag är inte så förtjust i det eftersom då får du ett fält i akvariet och vad det påverkar vet ingen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle man kunna skaffa en sån här jordfelsbrytare http://www.clasohlson.com/se/Jordfelsbrytare/Pr323492000 och använda den på det uttag där förgreningsdosan är kopplad? Då skulle jag kunna koppla allt utom min styrabara tunze streamer till den dosan. Skulle det funka?

Jag är inte någon mästare på el så jag har svårt att veta om det är en skitprodukt eller om den är vettig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...