Jump to content
Klubbsson

Vad har ditt akvarium kostat?

Vilken kostnads nivå har du sprängt med ditt kaer?  

279 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Den brännande frågan. Hur mycket har du lagt ut på ditt saltkar med allt? Själv vill jag knappt tänka på det, men det vore kul att se vilka summor av sina surt förvärvade slantar folk slänger i den djupa avgrund som kallas akvarium.

Guest NoName

Hehe:smiley9: Jag har sparat varenda kvitto på varendaste liten skruv som använts till mina senaste två akvarium...En rejäl lista alltså med datum för inköp av varenda liten pryl... Kostnaden blir helt sinnesjuk om man räknar in allt. :x

Själv sitter man mest bara och garvar åt det när man jämför kostnaden för akvariet med den månatliga inkomsten på 2300kr :)

Ganska intressant tråd det här. Det är ju många som skall starta ett kar som fundera över vad det kommer att kosta, det har väll de flesta av oss gjort och svaren blir alltid det samma, "det kan kosta allt från några tusen till..." och det är ju precis vad denna omröstning visar, det kan kostar så mycket som man gjör det till. Det skall bli intressant vad medel summan blir.

Guest NoName

Det kan vara ganska stor skillnad ekonomiskt mellan olika akvarium även om dom inte skiljer sig nämvärt storleks och utseende mässigt. Det vore roligt att ta reda på vad det är som gör skillnaden, förutom det mest uppenbara alltså. Köper man allt nytt och bara håller sig till dyrare märken och inte bygger något själv så är det klart att det blir dyrt. Jag tror oxå att det beror lite på vart man bor och hur mycket folk man känner som pysslar med salt. Men det mest skrämmande är väl andrahands värdet, även om det har blivit BETYDLIGT bättre med internethandeln så känns det som om man skulle få igen typ 1/4 del av pengarna vilket är en ganska dålig affär.

Hur ska man räkna på sånt,ska man räkna in läro-pengarna från alla misstag man gjort under årens lopp,eller bara prislapparna på det som syns idag.

Min gamla 1250 burk låg skrämmande nära ett sexsiffrigt belopp,

nuvarande 200 burk är till största delen uppbyggd av rester från forna glansdagar och har nog kostat 10-15lakan.

Men vadå,är det nån som spar gamla krog-notor och sitter och gråter över??

Det är väl en avvägningsfråga vilket man haft mest glädje av!

Har precis startat mitt 500 l. Har inget liv i det ännu. Har sparat alla kvitton men har inte räknat ihop det ännu. Men jag uppskattar att jag hamnar strax under 25 papp när jag har fyllt med det första livet och då har jag köpt en hel del begagnat.

Guest NoName
Hur ska man räkna på sånt,ska man räkna in läro-pengarna från alla misstag man gjort under årens lopp,eller bara prislapparna på det som syns idag.

För enkelhets skull är det väl bara prislappen på dagens huvudkar...? :smiley24:

Min gamla 1250 burk låg skrämmande nära ett sexsiffrigt belopp,

Vore kul att se bilder på det karet! :glad: Bor man i kåk och kanske har en kubik inbyggdt i väggen och fortsätter lasta in stålar genom åren så klart det blir enorma summor...Mmmm längtar ;)

Men vadå,är det nån som spar gamla krog-notor och sitter och gråter över??

Det är väl en avvägningsfråga vilket man haft mest glädje av!

Nej och i många andra hobbys är det ganska mycket pengar inblandade, leksaker bland motorfordon är ju inte direkt billiga heller...

Tyvärr johnny,jag tror inte jag har några bilder på gamla karet,i vartfall inget digitalt -men jag ska ta mej en titt,tror att det skulle tåla en granskning!

Ja ,skulle man börja fundera på att räkna läropengar också,så börjar man väl undra om inte det skulle räcka till en "kirurgutbildning"

mvh Dr Z.Gemmatum

Valde mellan att satsa på en filmprojektor/filmduk (ca 20000 kr) och att omvandla mitt sötvattenskar till saltvatten. Jag gjorde helt rätt som valde denna hobby istället och ser fram emot många år av glädje och kunskapintagande. På sikt tycker jag inte hobbyn behöver vara så himla dyr. Däremot blir det väldigt dyrt om man säljer det efter ett år eller om man har för bråttom och förlorar djur i onödan pga detta.

Med ny teknik som T5 och energisnåla pumpar blir de rörliga kostnaderna mindre och genom att göra stora beställningar från utlandet kan man spara mycket pengar, även om det tar emot när man fått två smällar på 6000kr resp 7000kr på ett bräde under en månad .

Håller heller inte alltid med om att andrahandsvärdet är så himla lågt. Jämför med att köpa en ny dator och sälj den efter ett år...

En annan rolig utmaning som dessutom kan ge lite klirr i kassan är att föda upp saltvattensfiskar och koraller. I takt med att kunskapen växer tror jag att det blir möjligt att lyckas med allt fler arter vilket kan leda till mindre belastning på reven.

Men visst, ska man ha alla tekniska prylar och måste ha ett "färdigt revsystem" på två månader så blir det dyrt.

Min åsikt i början av hobbyn...:)

Peter

Guest NoName

Jag tvivlar inte på dig greger! vore kul om du hittade några. Bilder på fotopapper går ju enkelt att scanna upp :)

Låter som mycket vettiga åsikter Clownen! Och visst, andrahands värdet är på många saker riktigt dåligt. Den där filmprojektorn kan du skaffa dig närsomhelst senare, under tiden har du samlat på dig massor med erfarenhet av saltvatten:smiley20:

JA vad skall man säga att mitt har kostat då....Jag började att spara kvitton men det var totalt omöjligt att spara alla kvitton efter ett tag på min första burk. Men den sista burken som jag satte upp här förra året har jag spart alla kvitton. Om jag skall räkna med alla koraller som jag har så har jag lagt ut mer än 80000kr fram till 1mars. Sen kostar min burk mellan 650-800kr i månaden bara att driva med mat och el. SJUKT??? Nej jag tycker inte det iallafall...men mina polare tycker att jag e helt jävla dum i huvudet som gör det.Men själv kan dom gå köpa nya 20tum fälgar till bilen för 60000kr????? Det tur att alla har olika värderingar här i livet.

Guest NoName

Jepp, alla har vi någonting som vi är intresserade av och lägger pengarna på så är det bara...

2600 hittills, men då är det utan något levande, men med en osmos som räcker för framtida bruk och tester för en halv livstid (måste ursäkta för mig själv eftersom jag bränner pengar jag igentligen inte har)