Jump to content

Vad har ditt akvarium kostat?

Vilken kostnads nivå har du sprängt med ditt kaer?  

279 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

• 4 weeks later...

Hmmm, jag tror man blivit lite blind dom sista åren, helt plötsligt blir jag förvånad när någon tycker att 600:- för lite salt är mycket pengar att lägga på sitt akvarium. Jag har totalt glömt bort hur dyrt jag ansåg allt vara innan. Inte ens frugan lyfter på ögonbrynen när jag sagt att jag köpt en korall för 1000:-. ;)

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Fy f*n har precis gjort dumheten och lagt ihop vad jag har lagt ut på mitt nya 860l kar vågar inte ens tänka tanken att tala om för resten av familjen vad det har kostat. Då skulle det svida i öronen också.

Skulle behöva rösta om tror jag och flytta upp ett par pinnhål & då är det inte ens klart ännu.

Man måste ha mist förståndet någonstans på vägen.

• 1 month later...
Förståndet åkte ut med vattnet när man tömde sitt gamla sötvattenskar för evigheter sedan och sen var det fritt fram att begå galenhet på galenhet men jag mår bra så jag antar att det är skönt att vara tokig :)

haha håller med.

Vill ej räkna på mitt nuvarnade men säkert minst 20000:- redan

• 1 month later...
  • 4 months later...

Kul tråd, men det är rett många som svarar lite difust tycker jag. Jag har lagt ner ca.15000,- enn så länge men räknar me att lägga ner ca.30000,- till. + att jag ska bygga nytt kar snart på ca. 2000L så det blir nog en rejel summa skulle jag tro. Men det är värt vart ennda öre

akvarium = gratis

Material till bänk = 49,- för färg, virke gratis.

skummare = 1000,-

Cirkpumpar = 600-700,-

10kg ls = 1000,-

45kg ls = gratis (där sparade man in lite, är dock skyldig killen som gav mig stenen en fet tjänst) ;)

MH inkl. lampa = 1000,-

T8-armatur + blårör & reflektorer = ~500?

Osmos = 1500,-

Salt, tester, tillsatser osv = ~1500,- ?

Fisk/Koraller = ~2500,- om man räknar in första karets krasch.

det blir väl totalt nästan 10 000,-... det är lite mellan tummen och pekfingret, har inte sparat alla kvitton pga. sambo...

Tur att hon inte hänger på svg, för hon lever i tron om att akvariet har kostat runt 5000,- MAX ;)

Sen håller jag ju på med ett ny projekt på 360l + 100l sump, men nu tänker jag fn sluta räkna annars får man väl panikångest till slut..

Gör som jag.. Räkna inte in levande och grejjer som man köpt begagnat.. Det blir så mycket enklare då.. :).. Själv har jag lagt 800 på min nuvarande burk.. Det är ju inte illa för en 540balja med MH, skummare, osmos och pumpar ?

Tolkning av dirr svar måste vara att du har köpt allt levande begnat. ;) Jag tycker det låter som om det är mycket spridning på hur mycket folk har lagt ner på sina kar. Tar ditt kat som exempel Saxmark hoppas du inte känner dig ifrågasatt utan det är nog bara som exempel.

Jag har ingen fakta vad Saxsmark har betalat för sina grejor men ändå liten suffer lek.

Kar inkl bänk 100 kr

MH amartur med lampa 100 kr

Skummare 100 kr

Diverse övrig teknik och tillbehör samt tester 100 kr

Inga dåliga priser här va? Glömde säga det men sumpen var gratis för han har tidigare haft det som sötvattenskar och osmosen fick han i present.

Han har 80 kg sten och övrig har kostat 400 kr ger att stenen har kostat 5 kr/kg. Jag hade personlöigen räknat med salt som är svårt att köpa begagnat, skulle dessutom lägga på minst 500 kr till det.

Jag vill på detta viset bara påvisa att man inte ska bli besviken om man tycker man har lagt ner för mycket pengar på sit kar om man jämför för vi räknat med olika saker.