Jump to content

Vad har ditt akvarium kostat?

Vilken kostnads nivå har du sprängt med ditt kaer?  

279 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Mina hobbyverksamheter..

Åker Harley

Lirar golf

Långresa varje vinter

Kortare resa varje sommar

Saltvattensakvarist

Hästägare x 2

Hundägare x 3

Pagegoja x 1

Spelar bas på hobbynivå

Torsk på Apples produkter

Fotografering

Vågar inte tänka på vad det kostar varje år... :/

Ha ha ha, jobba hinner du väl inte med;)

Jag har tyvärr också ett antal hobbies som är dyrare än mitt kar, men vad tusan, man lever ju bara 1 gång:)

• Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har bilar i 500tkr klassen men tycker ändå att ett akvarium är roligare att titta på!!

Det är det många familjebilar som kostar idag. :)

Själv försöker jag att få överflödet av koraller att bekosta inköp av nya från butik, det blir iofs inte så ofta då så mycket annat kommer emellan; salt, kemikalier och en och annan fisk så klart. :)

Nu driver jag inte upp fraggar enbart för försäljning utan det blir det som man får per automatik vid "skövling" som får ny ägare. :)

Korallbyten är också ett sätt att förnya sin burk. Man måste inte lägga en förmögenhet för att ha ett fint akvarium tycker jag.

Som ny i hobbyn kan man lätt bli avskräckt, men man kan göra fynd på begagnatmarknaden om man bara har tålamod. Vilket man bör ha om man nu ska satsa på saltvattensakvarium. :)

Svår fråga men både sump ock kar vart gratis så fanns det en grund att starta på. Men vem vill egentligen räkna, jag för min del är det mycket viktigare att det är värt det.

Byggde ut mitt nya hus för att få plats med ett 4 meters Tanganyika kar, o det slutade på 250 000 så att än så länge är saltkaret en betydligt mindre utgift. Men huset ökade samtidigt i värde med tillbygget.

Ett saltkar är en fantastisk möbel och ger en känsla till ett rum och kanske till ett helt hus. Så att det är svårt att säga vad det kostat eftersom allt är relativt.

Kanske vore kul med en omröstning för att se hur folk spenderar idag, mycket har ju hänt inom hobby de senaste 5åren.

Jag förövrigt tycker inte är hobbyn är så farligt dyr, man får komma ihåg att en dag säljs grejerna och då får man lite tillbaka även om det må vara mindre än hälften.

Men är man mån om ekonomin kan man ju leta begagnat då är oftast förlusten ännu mindre.Tycker man får mycket för pengarna inom denna hobby, det som kan kännas drygt ibland är väl läropengarna som blir mindre och mindre med åren :)

Så förövrigt håller jag mest med Laggeman :)

Mitt nuvarande kar har kostat mer än Mercan, och då är där inte ens vatten i det än. Det kallar jag att skryta, ni andra som skryter om att era bilar och hojar är dyrare än karet är kanske på fel forum...

:-p

B!

Det jag menar är att bil hobbyn är något som är dyrt om man nu är intresserad av bilar, sitter själv på bil forum, men inte alls i närheten av vad jag sitter här på saltvattensguiden! Startar inom kort ett nytt kar o det kostar att ligga på topp ;)

Tjenare, det var en lite hemsk tråd detta att få sanningen i ansiktet! Jag räknade ut att allt som allt med teknik, fiskar, koraller, levande sand, levande sten, lysrör och akvarium, så har jag lagt ut på 26378kr på mitt 450 liters Juwel Vision.

Karet- 9300kr

Fisk - ca 3000kr

Koraller - 329kr (har fått "i priset" med levande sten)

Pumpar - 1800kr

Skummare - 2000kr

Lysrören - 1000kr

Levande sten 44-45kg - 2900kr

Levande sand 30-40kg - 2000kr

Salt - 1600kr

Tester - 1000kr

Bakgrund - 240kr

Seagel aktivt kol - 350kr

LED moonlight - 300kr

Fiskmat - 79kr för torrfoder och 100kr för artemia

Vattenberedningspreparat - 150kr

Balja på 70 liter till vattenbyte - 80kr

Pump 500l/h till baljan - 150kr

Jag tror detta är vad jag kan komma på som har kostat på mitt nuvarande Juwel Vision 450. Jag har inget att dölja för jag gillar den här hobbyn och då blir det så här!

Resultat: 26378kr som har gjort mig ett fantastiskt, nyttigt och lärorikt äventyr om havet.

8000:- för karet(+lite sten, sump och teknik)

3500:- för en del sten

2500:- på renhållare, ännu mer sten och ett par smådjur

5000:- på roligt levande som anländer om 2 dagar( :D )

500:- fisk+lyse

750:- salt

1500:- (ca) reservdelar, tester, foder och annat bra o ha..

21 750:- om min huvudräkning inte är helt åt skogen, och jag har precis startat..

Tur pengar är till för o spendera!:P

Edit; Och en timme senare välter jag ner ljusrampen i karet, så snart ökar det ytterligare...............

Edited by Husvagn
Tur pengar är till för o spendera!:P
Um. Jag har helt uppenbart en annan förebild än du. Joakim, lätt att känna igen, båglösa glasögon, käpp, lite vaggande gång, antagligen den stora magen som orsakar det. Ah, just det. Har hög hatt. Bredkäftad är han med.

Hur som helst, trots olika inriktningar, går det att driva kar. Fast det skramlar tomt när jag säger så, eftersom jag för stunden inte driver något... *suck*

B!