Gå till innehåll

död hammarkorall, lågt Ph?


twe141

Rekommenderade inlägg

Hej

Var en vecka i Europa när jag kom hem så hade en korall och en fisk dött, En annan korall som ser rätt vissen ut. Har tyvärr ingen möjlighet att mäta så mycket i mitt kar mer än Nitrat, nitrit calcium och KH samt Ph. Inga andra tester finns här i stan.

Har haft problem med klorin förut i vattnet här men la precis i en påse aktivt kol innan jag åkte och jag känner inte att osmosvattnet luktar borde inte vara detta, konstiga är att några koraller ser helt opverkade ut.

Alla värden är helt ok utom PH, lågt, ligger på 7.7, höjde det till 8 nu med kalkvatten tänkte försöka dra upp det till 8.3 under veckan, tänkte börja dosera mättad kalklösning droppvis i sumpen för att se till att det inte kryper för mycket

Men 7.7 är väl inte katastrof alla andra värden är toppen, kör balling light, funderar på ett byte till helgen för att jämna ut saltbalansen, men tror inte att det skulle vara problemet, byter minst 10-20% 1ggr per månad, försöker ligga på 2ggr per månad men i bland är man lat....

Förslag?

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du något system för att hålla nere värden? lägger du till några bufferts etc? Väldigt mycket det skulle kunna vara men utan mer info är det svårt att säga.

Har du några SPS koraller i ditt kar? Är dem ok så kan du nästan utesluta att det är vattenvärden som är åt skogen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger på 8 dag som natt,numer tilsätter mättad kalkösning dropvis någon dl om dagen, korralerna ser ut att må bättre men det var dock för sent för 2 lps. Ligger på 8 i KH bär jag höjer upp ph till över 8 så år det tillbaka igen antar att buffern funkar åt båda hållen, förvisso konstigt att den i så fall kryper under 8... Kanske dags för et nytt KH test

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...